Page 1 of 2

Tungt å få 3an ut av gir.

Posted: Wed Aug 29, 2012 4:30 pm
by AMZN65
Når jeg kjører er det lett å få INN 3an, men tungt/svårt/tregt og få gearspaken UT av 3an. Det høres i tillegg en liten skrapelyd når gearspaken er ca. halvveis UT av 3an.

Hva kan dette være for slags problem?

Mvh

JRO

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Posted: Thu Aug 30, 2012 12:28 pm
by Arne
Kolla så kopplingsspelet är rätt, det låter som den inte frikopplar ordentligt. Alternativt kan det kanske vara en skadad synkring, men det är mindre troligt. Du kan även ha fått olja på lamellerna som försämrar kopplingens funktion.

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Posted: Thu Aug 30, 2012 3:32 pm
by AMZN65
Arne wrote:Kolla så kopplingsspelet är rätt, det låter som den inte frikopplar ordentligt. Alternativt kan det kanske vara en skadad synkring, men det är mindre troligt. Du kan även ha fått olja på lamellerna som försämrar kopplingens funktion.
Ok, det skal jeg forsøke å sjekke. Mange takk!

Er kopplingsspel det samme som dødgang, eller "play"? Man sjekker det vel på armen utenpå girkassen?

Mvh

JRO

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Posted: Fri Aug 31, 2012 1:00 pm
by Arne
Ja.

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Posted: Sat Sep 01, 2012 9:19 am
by QV
Det är inte ovanligt att plattan i locket som styr växelgafflarna går av.

Plattan är alltså länken mellan växelspaken och växelgafflarna.

/Janne

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Posted: Wed Oct 09, 2013 12:08 am
by AMZN65
Er det annet enn koplingsspel og plattan i locket jeg kan sjekke?

Skal på verksted å låne løftebukk for å ta ut gearkassen og forsøke å få dette i orden. Er det andre deler enn synkring til 3an jeg bør ha for hånden, slik at jeg ikke behøver ta gearkassen inn og ut flere ganger enn nødvendig? Har en "one time opportunity" nå i oktober... Hvis ikke må det vente til neste år.

Mvh JRO

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Posted: Wed Oct 09, 2013 8:42 am
by AMZN65
Kanskje det er nyttig informasjon at problemet oppstod etter jeg hadde kjørt bilen til og fra verkstedet uten olje på gearkassen pga. skifte av simring.

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Posted: Wed Oct 09, 2013 9:49 am
by Arne
Hur många kilometer körde du utan olja?

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Posted: Wed Oct 09, 2013 11:11 am
by Lars Bd
Om problemet endast finns då 3:an ska ändras till friläge borde felet finnas i växellådan och om du har tur kan någon lätt åtkomlig del i växlingsmekanismen (skiftgafflar och liknande) ha tagit skada. Felet måste inte ha kommit p.g.a. bristen på olja men det är sannolikt så, förmodligen är det invändigt i växellådans synkroniseringsmekanism felet finns.

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Posted: Wed Oct 09, 2013 11:57 am
by AMZN65
Arne wrote:Hur många kilometer körde du utan olja?
Først ca 3 km til verkstedet. Noen dager senere 3 km tilbake da jeg hentet bilen.

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Posted: Wed Oct 09, 2013 12:00 pm
by AMZN65
Lars Bd wrote:Om problemet endast finns då 3:an ska ändras till friläge borde felet finnas i växellådan och om du har tur kan någon lätt åtkomlig del i växlingsmekanismen (skiftgafflar och liknande) ha tagit skada. Felet måste inte ha kommit p.g.a. bristen på olja men det är sannolikt så, förmodligen är det invändigt i växellådans synkroniseringsmekanism felet finns.
Når det gjelder synkroniseringsringer, gjelder dette også får å få den UT av gir. Er det ikke kun ved å få giret INN synk.ringen er i funksjon?

Jeg tenkte å skru ut gearkassen og forsøke å finne feilen, og så sette den inn igjen samme dag. Men da må man jo vite hva som er galt... Jeg kan få tak i en annen gearkasse for 1000,- spenn og sette i umiddelbart slik at bilen kan kjøres. Så kan jeg overhale gearkassen i ro og mak...

Takk for alle tips! Jeg skal forsøke å få bilen i stand på beste vis ;)

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Posted: Wed Oct 09, 2013 10:03 pm
by Lars Bd
Synkroniseringen består av fler delar än själva synkroniseringsringen, men just den detaljen används endast då växeln läggs i.

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Posted: Thu Oct 10, 2013 12:18 am
by AMZN65
Er det da best å få tak i en byttekasse og så renovere originalkassen etterhvert? Slikt tar gjerne noe tid?

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Posted: Sat Oct 12, 2013 4:22 pm
by QV
Om man ser till "normalt slitage" så är det endast synkringarna på ettan och tvåan som slits.
Synkring till trean och fyran behöver då inte bytas vid renovering.

Synkringen används som det skrivits tidigare i tråden när man lägger in växeln.

Nu när felet har uppkommit på grund av körning utan olja i växellådan så skulle jag byta låda.

Om man tar isär en växellåda bör man kontrollera lagerbanan i bottenstocken.
Är den OK så monter man NYA lager rullar där. Det är 48st rullar där om jag kommer ihåg rätt

Läs på i det gröna häftet innan du river ner lådan. Axeln till bottenstocken måste tas ut åt rätt håll annars har man sönder bottenstocken.

/Janne

Vid en renovering av en M40 låda
byt främre och bakre kullager
alla rullager (3 st)
nya packningar
renoverat lock
Detta torde gå på 1500-2000SEK (har inte kollat priser sedan 2006) i delar
Är bottenstocken dålig i lagerbanorna så tillkommer det extra pengar.
Med korrekta oljebyten så kommer lådan fungera i 200,000 km till.

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Posted: Sun Oct 13, 2013 5:13 pm
by AMZN65
Ok, takk for hjelpen!

Da bytter jeg låda. Har en M40 på hand til 1000 spenn. Er det noe man kan gjøre for å sjekke tilstanden før man monterer den, uten å skru den opp?

Mvh JRO