Page 1 of 3
B18 problem.
Posted: Tue Oct 23, 2012 4:00 pm
by Arkegrim
Hejsan
Har då en amazon med b18 och strombergförgasare. Märkte för några veckor sen att de läckte in i bagageluckan när de regnade. Och tankarmaturen var inte 100% tät. Så jag bytte ut den och packningen. Och rensade tanken på bensin och hällde i ny. Den gick bra ett tag sen så började den krångla. Den fick ingen tomgång med fullt intryckt choke. Men när man dragit ut den ungefär halva så får den tomgång men ibland så bara dör den.
Och den får bensin hela tiden, och ren å fin är den nu också. Soppapumpen fyller upp en 5 litersdunk på nån minut bara.
Tändstiften blir även helt svarta bara man startar och stänger av den.
Vet inte vad som kunnat hänt, kanske va nån skvätt vatten kvar i tanken. Men vad har de kunnat skada?
Men just de där med att tändstiften blir svarta så fort man startar den?
Och ibland så vill den inte starta alls.
Vet att de är väldigt lite information.
Men hoppas nån har förslag hur man ska göra.
Kan även tillägga att kolven i förgasaren går väldigt trögt.
/ Arkegrim
Re: B18 problem.
Posted: Tue Oct 23, 2012 4:10 pm
by 1964
Har inte chocken fastnat så att den får full chock?? .. är den lätt att starta kall?? o svår när det är varm? titta på förgasaren om den är i botten läge
Re: B18 problem.
Posted: Tue Oct 23, 2012 4:21 pm
by Arkegrim
1964 wrote:Har inte chocken fastnat så att den får full chock?? .. är den lätt att starta kall?? o svår när det är varm? titta på förgasaren om den är i botten läge
Nää chocken har inte fastnat, ingen skillnad att starta den när den är kall eller varm i dagens tempraturer i alla fall.
Menar du om Kolven är i botten läge ?
Re: B18 problem.
Posted: Tue Oct 23, 2012 5:51 pm
by ricke
Ryker den svart? Hur går den när den startat? Kan vara sliten nål och munstycke. Lr skit i nålventilen. Mvh ricke
Re: B18 problem.
Posted: Tue Oct 23, 2012 6:00 pm
by rolwig
Hej!
Kolla så du inte har hål i membranet i förgasaren.
/Roland/
Re: B18 problem.
Posted: Wed Oct 24, 2012 8:24 am
by 1964
Hej det jag menar är att du har dragit i chock och sedan går inte vajern tillbaka och hävarmen på förgasaren är på full chock,, även prova utan luft filter ,går inte detta plocka av locket på förgasaren titta på mebran ,, om den har mebran finns utan,,nålen är fast i kolven ,, smörj trotteln ,,så att den funkar lätt upp o ner fyll sedan förgasar olja ,,, går inte detta prova med en annan förgasare,,
Re: B18 problem.
Posted: Wed Oct 24, 2012 3:50 pm
by Arkegrim
ricke wrote:Ryker den svart? Hur går den när den startat? Kan vara sliten nål och munstycke. Lr skit i nålventilen. Mvh ricke
Ja den ryker svart då och då. Den har ingen tomgång, och man får ge gas för att den inte ska hålla på att dö. Men ibland så går de inte att hindra. Den har även ingen ork. Okej, jag får se över förgasaren idag.
rolwig wrote:Hej!
Kolla så du inte har hål i membranet i förgasaren.
/Roland/
Okej, ska se över de.
1964 wrote:Hej det jag menar är att du har dragit i chock och sedan går inte vajern tillbaka och hävarmen på förgasaren är på full chock,, även prova utan luft filter ,går inte detta plocka av locket på förgasaren titta på mebran ,, om den har mebran finns utan,,nålen är fast i kolven ,, smörj trotteln ,,så att den funkar lätt upp o ner fyll sedan förgasar olja ,,, går inte detta prova med en annan förgasare,,
Nej jag testade med att dra ur vajern i höljet så att den riktigt låg i botten, Ingen skillnad.
Okej, tack för alla tips. Ska ut och undersöka nu
Re: B18 problem.
Posted: Wed Oct 24, 2012 8:13 pm
by 1964
Hej igen en titt på rätt av stånd på brytarna?? är det i nästan i hopp så går den som en kråka
Re: B18 problem.
Posted: Thu Oct 25, 2012 6:36 pm
by Arkegrim
1964 wrote:Hej igen en titt på rätt av stånd på brytarna?? är det i nästan i hopp så går den som en kråka
Hallå
De känns som dem ligger helt ihop hela tiden. Hur särar på dem satt säga? så dem inte ligger för nära.
Har idag även kollat förgasaren. Och membranet är helt, varken fel på nålen eller något skit.
Men jag böt ändå till en annan förgasare som har vart inlämmnad på volvo för renovering. På kompisens b18 så funker den utmärkt. Men dock så vart de ingen skillnad när jag böt. Idag när jag skulle försöka få igång den så smällte blypinnen i fördelarlocket ihop. Så jag böt locket och pinnen men ändå ingen skillnad.
Jag har bra gnista på alla stift. Jag har även försökt på alla möjliga lägen genom att vrida på fördelaren. Händer ingenting då heller. Jag har även rätt tändföljd, men ändå så smäller det förbannat högt ibland. Den svartryker som en gammal diesel med uppställd pump...
Tacksam för mera förslag på vad de kan vara.
Re: B18 problem.
Posted: Thu Oct 25, 2012 6:56 pm
by ricke
Byt brytarspetsar o justera in så tror ja den kmr gå som en klocka
Re: B18 problem.
Posted: Thu Oct 25, 2012 8:37 pm
by Arkegrim
ricke wrote:Byt brytarspetsar o justera in så tror ja den kmr gå som en klocka
Får kolla på de i morgon. Om de inte är de så har jag faktist inte en aning vad de kan vara.
Men de visar väll sig
Re: B18 problem.
Posted: Thu Oct 25, 2012 10:08 pm
by luddig kaninfot
Hej kolla så att alla vipparmarna rör sig lika mycket när du kör runt på start motorn utan tändning,kolla ventilspel
Re: B18 problem.
Posted: Sat Oct 27, 2012 10:41 am
by Arkegrim
luddig kaninfot wrote:Hej kolla så att alla vipparmarna rör sig lika mycket när du kör runt på start motorn utan tändning,kolla ventilspel
Hejsan, får ta och kolla de idag.
Bytte även brytarspetsar och ställde in dem på 0,4 utan någon skillnad alls.
Re: B18 problem.
Posted: Sun Oct 28, 2012 9:51 pm
by ricke
Tjena hur har det gått? Hur är det med kondensatorn? Och tändspolen är den i ok skick ? Mvh ricke
Re: B18 problem.
Posted: Mon Oct 29, 2012 4:55 pm
by Arkegrim
ricke wrote:Tjena hur har det gått? Hur är det med kondensatorn? Och tändspolen är den i ok skick ? Mvh ricke
tjenare, jag böt kondensator idag till en bättre begagnad. Tändspolen är de nog inge fel på för idag så fick jag igång den någorlunda.
Jag tog bort alla tändkablar och kolla så att de var gnista på alla. Men gnistan kom bara ibland på alla tändstift. Så jag satt tillbaks alla tändkablar och tog bara bort ettan och nötte på startmotorn. Tillslut så började de bli större och större gnister och dem började bli jämnare och vips så gick den igång.
Jag har ingen aning vad de kunnat vara för fel, har inte luskat ut de än.
Men nu när den går så går den skitfint när man står å torrvarvar. Men så fort man lägger i en växel och ska åka iväg så bara blöddrar den. På dem extremt höga varvtalen så blöddrar den inte.
Har ställt fördelaren på alla möjliga vis utan något resultat.
Du har ingen aning vad de kan vara för fel? förgasarinställningar ?
Mvh Arkegirm