Inget nytt att läsa
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
-
- Posts: 45
- Joined: Sat Dec 06, 2008 7:08 am
Inget nytt att läsa
Hej har det här forumet dött inga nya inlägg på länge????
Re: Inget nytt att läsa
Jag får samma känsla....även om flera fortfarande är aktiva ! Händer "allt" på Facebook numera eller har alla gjort sig av med sina bilar och intresset för Amazonen...?
/ sven
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Re: Inget nytt att läsa
Ja det är tråkigt att inte mer folk är inne på forumet men vi får hoppas att folk är i garaget o fixar med sina Amazoner o kanske gör en rejäl uppdatering i sina trådar snart // ricke
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
Re: Inget nytt att läsa
Har väl varit svackor förr, hoppas det rycker upp sig. Tycker personligen att det var rätt korkat
att börja splitta upp det hela med det där facebooktjafset.
att börja splitta upp det hela med det där facebooktjafset.
210 -64, 223 -68
Re: Inget nytt att läsa
Det finns ju mycket att skriva om, det handlar ju bara om att folk vågar ställa bra och intressanta frågor.
Re: Inget nytt att läsa
Jag gillar inte heller det där facebooktjafset. Jag går in på Amazon- och 140-klubbens facebookgrupp kanske två ggr per månad för att läsa ifatt inläggen.Blomquist wrote:Har väl varit svackor förr, hoppas det rycker upp sig. Tycker personligen att det var rätt korkat
att börja splitta upp det hela med det där facebooktjafset.
En sak tycker jag dock är bättre där: Man får annonsera efter reservdelar som man söker mitt ibland andra inlägg. Man är inte hänvisad till att skriva en annons på klubbens bortglömda annonstorg, som jag tror att knappt någon läser.
Re: Inget nytt att läsa
Visst är det så men inga frågor är dumma nog så våga fråga på... VAD SOM HÄLST... bara så ni vetJ.Lundin_ wrote: vågar ställa bra och intressanta frågor.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Inget nytt att läsa
Med intressanta frågor menar jag sådant som är av allmänt intresse, där läsarna kan lära sig något nytt och som inte bara gäller gamla B20 motorer
Re: Inget nytt att läsa
Ingen som har några roliga frågor????????
Re: Inget nytt att läsa
Njaaa... Speciellt rolig är den väl inte, men kanske intressant för några. Den handlar om köldstartbatterier och borde kanske vara i elavdelningen, men vi startar den här så får vi se var den slutar.
När man söker köldstartbatterier så går man ju på CCA-värdet. Cold Crank Ampere. Och det vet jag att det handlar om att man "tar ur" full effekt under en viss tid och med en viss temperatur (låga minusgrader). Då får man fram ett CCA-värde. Det skall vara så högt som möjligt. Om jag har förstått det rätt så finns det också ett tröskelvärde för att ett batteri skall kunna kallas Köldstartbatteri (?)
Nu har jag emellertid sett att det tydligen finns ett annat värde, annan mätmetod (?) annan beteckning på köldstartkapacitet. Jag såg i en annons eller katalog (på nätet) att ett Vartabatteri angavs med följande beteckning: EN[A]: 730 A.
730 Ampere kan man förstå, men vad betyder dom andra bokstäverna: EN[A]: ? Finns det fler och olika mätmetoder och i så fall vad och hur mäter man den här senare?
Jag skall inte köpa något nytt batteri. Jag blev mest nyfiken när jag såg detta och om det även hjälper andra med ett klart svar så är det ju ännu bättre. En kunskap att lägga på hyllan.
Ett tillägg: Här är sidan med Vartabatteriet: http://www.autokatalogen.se/afw/osd/reg ... =580500073
När man söker köldstartbatterier så går man ju på CCA-värdet. Cold Crank Ampere. Och det vet jag att det handlar om att man "tar ur" full effekt under en viss tid och med en viss temperatur (låga minusgrader). Då får man fram ett CCA-värde. Det skall vara så högt som möjligt. Om jag har förstått det rätt så finns det också ett tröskelvärde för att ett batteri skall kunna kallas Köldstartbatteri (?)
Nu har jag emellertid sett att det tydligen finns ett annat värde, annan mätmetod (?) annan beteckning på köldstartkapacitet. Jag såg i en annons eller katalog (på nätet) att ett Vartabatteri angavs med följande beteckning: EN[A]: 730 A.
730 Ampere kan man förstå, men vad betyder dom andra bokstäverna: EN[A]: ? Finns det fler och olika mätmetoder och i så fall vad och hur mäter man den här senare?
Jag skall inte köpa något nytt batteri. Jag blev mest nyfiken när jag såg detta och om det även hjälper andra med ett klart svar så är det ju ännu bättre. En kunskap att lägga på hyllan.
Ett tillägg: Här är sidan med Vartabatteriet: http://www.autokatalogen.se/afw/osd/reg ... =580500073
Re: Inget nytt att läsa
Cold cranking amperes (CCA) is the amount of current a battery can provide at 0 °F (−18 °C). The rating is defined as the current a lead-acid battery at that temperature can deliver for 30 seconds and maintain at least 1.2 volts per cell (7.2 volts for a 12-volt battery). It is a more demanding test than those at higher temperatures. This is the most widely used cranking measurement for comparison purposes.
När det gäller EN så står det för Europen Norm (standard). Ovanstående mätmetod är troligtvis SAE och det finns ett otal olika standader runt om i världen.
Dessa kan vara lika eller inte... En standard komite består av ett antall tilverkare och de försöker komma överens. Det torliga slutresultstet är en standard som alla tillverkare klarar av att tillverka efter. Vad det sedan betyder i verkligheten låter jag var och en fundera ut själva!
/Janne
en föredetta medlem i Svensk Standard komite TK215 för strukturerade fastighetsnät
När det gäller EN så står det för Europen Norm (standard). Ovanstående mätmetod är troligtvis SAE och det finns ett otal olika standader runt om i världen.
Dessa kan vara lika eller inte... En standard komite består av ett antall tilverkare och de försöker komma överens. Det torliga slutresultstet är en standard som alla tillverkare klarar av att tillverka efter. Vad det sedan betyder i verkligheten låter jag var och en fundera ut själva!
/Janne
en föredetta medlem i Svensk Standard komite TK215 för strukturerade fastighetsnät
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Inget nytt att läsa
Jag Googlade lite själv och hittade den här sidan:
http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... Bilbatteri
Den tabellen berättar bara om ett specifikt fabrikat (dessutom okänt, för mig i alla fall) men man ser att det finns flera standarder. Det gäller tydligen att veta vilken standard det är mätt efter när man står där i butiken och skall välja ett köldstartbatteri. Det bästa hade ju varit med en tabell där man kan jämföra dom olika skalorna.
Men som sagt, jag är inte i behov av något batteri nu.
Skrivet av en före detta montör av dessa strukturerade fastighetsnät.
http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... Bilbatteri
Den tabellen berättar bara om ett specifikt fabrikat (dessutom okänt, för mig i alla fall) men man ser att det finns flera standarder. Det gäller tydligen att veta vilken standard det är mätt efter när man står där i butiken och skall välja ett köldstartbatteri. Det bästa hade ju varit med en tabell där man kan jämföra dom olika skalorna.
Men som sagt, jag är inte i behov av något batteri nu.
Skrivet av en före detta montör av dessa strukturerade fastighetsnät.
Re: Inget nytt att läsa
Den stämpeln känner jag igen... som anstäld på VMC sedan 1990.
VMCs handboken är ju den publikation som är "mest spriden" av de jag varit med om att skriva.
/Janne
VMCs handboken är ju den publikation som är "mest spriden" av de jag varit med om att skriva.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Inget nytt att läsa
Facebook tror jag inte är nåt hot, är ju inte så många olika som skriver där tycker jag.
Men de ä klart, alla som har ett alias här heter ju på riktigt där, så man vet ju inte vilka som skriver där som även finns här.
(själv är jag Magnus Karlsson på Facebook)
Och nedgång på forumen brukar det ju alltid bli här på förvintern tycker jag. Så det är nog ingen fara
Men de ä klart, alla som har ett alias här heter ju på riktigt där, så man vet ju inte vilka som skriver där som även finns här.
(själv är jag Magnus Karlsson på Facebook)
Och nedgång på forumen brukar det ju alltid bli här på förvintern tycker jag. Så det är nog ingen fara
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88