Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by SkepticalHippo »

Jo, det är med förgasarbyte..

Sitter just nu på en Stromberg 175, som börjar på att bli lite trött. Så jag går i tankar att byta ut den..
Och jag tänkte, att eftersom jag ända ska byta, varför inte byta till någonting som ser trevligare ut och låter bättre? Det som dyker upp i tankarna då är ju dubbla SU-förgasare!

Så vad jag undrar är vad man ska tänka på vid ett ev. byte? (Nålar, insug, tändinställningar, kam etc.) Är det bara att skifta insug och sen är det bara att köra?

Bilen är helt original -69:a med B20, och jag är egentligen inte ute efter att "trimma" så att en ev. effektökning är på det stora hela ointressant. Utan jag vill bara ha något som fungerar, och som tidigare nämnt ser och låter härligt!

Jag är HELT funtad när det kommer till förgasare, det ända dom någonsin har givit mig är huvudvärk..

//Gustav
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by Dieseltroll »

Tänkte jag skulle skriva lite här som du kan fundera på tills dom som verkligen hinner svara. Jag är väl ingen expert på förgasare så du behöver inte ta allt för hårt på vad jag säger...

Det borde gå att byta rätt av utan att ändra något i motorn, även om du kanske inte får ut någon större effektökning efter bytet... [Dubbla SU brukar väl egentligen höra ihop med en C-kam och planad topp?] Brukar väl även vara en del trixande / ombyggnationer av gasstag och vajer till choken för att det ska bli bra...

Det jag egentligen skulle säga var väl bara: varför byta? Som jag ser det finns det flera saker som talar emot dubbla SU om man inte är ute efter någon effekt ökning:

* dricker mer soppa (kan bero på hur man kör också :mrgreen: )
* dyra i inköp
* svårt att ställa in dubbelfuggar och få det att bli bra.

Kanske bara skulle kosta på original-fuggen en renovering? Saker hinner slitas en del på 40+ år och om man dessutom passar på att polera upp den lite så ser det inte så illa ut :D

Vill man ha ut lite härligare ljud också kan man byta till ett sportluftfilter eller bygga sitt eget. Jag kan garantera att det låter bra mycket bättre än original stekpannan :wink:
Image

Det är min åsikt, och du får göra hur du vill bara du håller oss uppdaterade! 8)

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Kjellsson17
Posts: 7
Joined: Thu Sep 13, 2012 8:20 am

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by Kjellsson17 »

Bytte personligen från su (visserligen enkel) till Weber 36/36.. Det är nog den bästa investeringen jag någonsin har gjort, går mycket bättre och billigare! :D :mrgreen:
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by SkepticalHippo »

Mja, anledningen till att jag funderar på att byta är för att det, vad jag har hittat, inte är någon hysterisk prisskillnad på att renovera Zenithen som sitter där och köpa SU.

Nu har jag visserligen inte letat så noga, men jag har hittat renoverade Stromberg "inbytesförgasare" för ~3000;-. Och ett set SU går på ~5000.

Sen inbillar jag mig att en frisk dubbelförgasare går snålare än en enkel med 40 år på nacken.

Men vi får se hur det blir, det är ju klart roligare att lägga pengarna på sådant som syns utvändigt!
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by granfot »

Dubbla SU är skoj, så länge man inte har en R-kam. Jag fick aldrig riktigt till gången på min, men jag har både läst och hört att med SU så blir det problem om du har en vass kam. Däremot den månaden jag körde med A-kam och dubbla SU så var jag kalasnöjd med ökningen i effekt från en enkel Stromberg, och när jag skickade iväg mina SU på renovering så åkte jag med Stromberg igen och det var riktigt tråkigt i jämförelse.

Nålar klarar du dig grymt bra på originalnålarna KD (om du nu har originalkam med) eller så hör du med Gunnar på förgasarteknik, (Carbs här på forumet) han om någon har järnkoll på den biten. Ev. kan du gå upp lite i nålstorlek.

Gasreglage är inget större problem, jag byggde mitt eget utan några större förkunskaper, och känns det besvärligt så finns det alltid någon som har liggande (hrm.), och choke-wire köpte jag en dubbel från ett av företagen som nämns rätt ofta här.
Bränsleförbrukningen kan jag inte riktigt uttala mig om, jag fick tjocka på ganska bra med kammen och vassare nålar, så jag låg strax över litern / mil, men det finns folk som kör med snällare kam (K eller D) och klarar sig på 0.7 - 0.8, kör man med A så borde det bli ännu lägre.

Hasse63 skrev i ett inlägg i min tråd att med Dubbla SU så får man en ökning på 10 - 20 hästar, gissningsvis, och motorn blir piggare.

Det här är mina erfarenheter av dubbla SU, HS6, och jag ångrar inte en sekund att jag bytte bort Strombergaren. Ska du handla förgasare och inte är ute efter att trimma så är det nog ett av dom bättre alternativen, alternativt en Weber 36/36 DCD. Skulle jag göra det igen så skulle jag sikta på de lite modernare SU HIF6 eftersom de har utvecklats lite, men HS6 är absolut inget dåligt alternativ.

Pust! Det här inlägget blev hattigt och jag har hoppat upp och ner i texten flera gånger, så är det helt osammanhängande eller obegripligt så ber jag om ursäkt.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by Hasse63 »

Tyckte du fick ihop det bra granfot, inget fel :wink:

Dubbla SU i någon form om man vill ha lite med HK än a-motorn är enligt mig det bästa och snyggaste alternativet.
Weber DCD är det fulaste och snäppet under SU vad det gäller gassvar enligt mig.

A-kam funkar fint med Dubbla SU men det har inte jag :wink:

Kolla i länken nedan så hittar du mer info om de olika motoralternativen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by SkepticalHippo »

Tacksam för svaren. Har råkat handla ett set fälgar och däck, så vi får väl se om frugan tillåter mer utgifter på bilen.. :roll:

Jag trillade över en hemsida där man hade nya mikuniförgasare, som mer eller mindre, bara skulle vara att bulta på originalinsuget för Stromberg och SU.
Någon som har erfarenhet av detta?

http://www.braigasen.com/bilfuggar.htm

Det är väl inte lika "korrekt", men det kanske kan vara ett schysst alternativ?
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by gudu »

Vi hoppas du snart har erfarenhet av de förgasarna och kan berätta. :D
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by SkepticalHippo »

UPDATE

Det blir en 36/36 DCD. Jag fick möjlighet att köpa en i gott skick med insug och luftburk till ett förmånligt pris.

Men jag håller med föregående talar, den är verkligen inte vacker. Det blir att hålla huven stängd!

Nåväl, jag tänkte hur som helst byta packningar + nål och säte i den innan den monteras. Behövs det specialverktyg för att byta nålen, eller är det någonting jag löser hemma i garaget?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by Hasse63 »

Sista meningen så låter det som du ska byta nål och säte på en Stromberg eller SU, det finns inte på DCD.
Normalt så behöver man inte byta någon packning på en DCD och inte häller något munstycke, så vida den inte är felbestyckad för din motor.. Bestyckningstabell finns hos Misab och i Weberhandboken, och den finns på länken nedan.

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by SkepticalHippo »

Oj, verkligen? Nej det var i DCD:n jag tänkte byta!

Jag hörde med Misab och dom rekomenderade att jag skulle byta packningar samt nålventil. (art.nmr 79507.175 samt 92.0024.05 på deras Misab.se)

Men det hela kanske är onödigt arbete då?
Kanske bara skulle tvätta av den och se hur den fungerar innan jag pillar med det.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by Hasse63 »

Nålventil är något helt annat... Jag har då aldrig behövt byta något då jag körde dvd... De vill ju tjäna pengar... Blås igenom den och lyft flottören upp och ner så känner du om den är ok.

Är spjällaxlarna glappfria?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by SkepticalHippo »

Blott ett simpelt missförstånd från min sida då. På en sprängskiss på Engelska var delarna namngivna som "Needle and seat"
Då var det inte så enkelt som att bara översätta det..

Spjällaxlarna är glappfria och känns bra!

Det får bli en omgång med tryckluften och en rengöring så ser vi vad som händer.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by Hasse63 »

Ja då har du ett bra ex. Som inte gått så långt. Har du kollat upp bestyckningen?

;)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by SkepticalHippo »

Jag har inte kollat hur den är bestyckad, och föregående ägare var osäker.

Om man kikar i Misab:s bestyckningstabell så finns endast förslag för C och K/D-Kam. Koll på hur den bör vara bestyckad för originalmotor?
Post Reply