Verkar lite väl tyst här på forumet så jag kastar in början till en ny tråd.
Det finns ju 3 olika storlekar på de vanliga KG/Timo extraktorrören.
Timos specar på primärrör - sekundärrör - utlopp
Typ 1 44,5 - 44,5 -60mm
typ 2 44,5 - 48 - 64mm
typ 3 44,5 - 51 - 64mm
Jag har för mig att rören är lika långa på alla tre typerna.
I katakogerna specas dom för "lite" - "mera" eller "mycket trim".
Det här gör ju att dom flesta köper det största röret i tron att dom skall få så mycket effekt som möjligt, men riktigt så enkelt är det ju inte.
Nu till frågan:
Vart har vi egentligen brytpunkterna?
Vid vilka motorvolymer, effektuttag och varvtal är det egentligen bättre att köra med ett typ 2 istället för ett typ3 rör?
Nu menar jag inte att någon skall klippa in anvisningarna som står i KG-katalogen som svar utan vi skall nog försöka vara lite grundligare än så....
Val av extraktorrör
-
- Posts: 90
- Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm
Val av extraktorrör
Last edited by mekomaskin on Sat Dec 01, 2012 7:03 am, edited 1 time in total.
Re: Val av extraktorrör
Intressant fråga..har dock inget att tillföra men kommer o följa tråden!
/sven
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Re: Val av extraktorrör
Längderna ska ju också vara avstämda mot varvtal, kamaxel o.s.v, så gissningsvis är inget av extraktorrören särskilt nära optimalt för dom motorer folk använder dom på. Underbart med universalgrejer, dom funkar till allt men är inte rätt till nått...
Re: Val av extraktorrör
Det brukar kallas postordertrimning.....
-
- Posts: 17
- Joined: Mon Jun 04, 2007 6:58 am
Re: Val av extraktorrör
Lundin, en fråga till dig.
Även om det är långt ifrån optimalt, är det bättre än att använda original på en småmodifierad motor?
mvh
the_PL_man
Även om det är långt ifrån optimalt, är det bättre än att använda original på en småmodifierad motor?
mvh
the_PL_man
Re: Val av extraktorrör
De extraktor du nämner är av typen 4-2-1, de är bra för en jämn effektkurva. 4-1 är mer noga att de är rätt avstämda. Avstämda mot varvtal, avgastemp och flöde. Ett 4-2-1 är nog alltid bättre än orginalrör, även om de med dubbla rör inte är allt för tokigt utformade.