Amazon 69 ska renoveras

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

God afton!

Det stämmer även bra att man förbrukar papper i extrema mängder när man våtslipar också.

Då var det dags för en kort statusuppdatering.

Till min stora förtjusning så är våtslipandet och poleringen klar för i höst. Slutresultatet blev helt ok för att vara garagelack. Summa sumarum så är jag nöjd :)

Jag har börjat plocka med lite lösprylar fram tills jag ska börja med inredningen, lägger upp några bilder.

Första prylen på plats fick bli tanklocksmuffen :o
Image

Äntligen har jag fått montera mitt traderafynd på pärlan, själv så tror jag att lite små moddningar kommer bli pricken över i när allt är klart.
Image

För första gången på 10 månader så kan skuffen åter stängas, jag ska inte sticka under stolen med att jag älskar sexiga rumpor ;)
Image

Nästa steg blir sidorutor, har tyvärr inte lyckats bestämma mig om jag ska ha kvar kromlisterna runt fram, bak och sidofönster. Alternativet är sidenmatt svart. lite smakråd skulle uppskattas.
//Gravis
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

God afton igen :)

Eftersom jag är lite rastlös av mig så tog jag med mig vinglaset och gick ner i garaget igen :)

Passade på att provmontera den lite moddade grilen
Image

Passade även på att montera baktutan, så här blev det utan list, så vad säger ni, med eller utan kromlist?
Image

Monterade även bakre sidoruta, återigen med eller utan krom, har svårt för att bestämma mig :O
Image

Thats all :)

//Gravis
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by granfot »

Jag personligen tycker ju att listerna gör halva bilen (nästan), så jag säger att dom ska vara där. :)

Förmodligen kommer du få några svar åt båda hållen, kolla lite på andra bilar och bestäm själv.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

God morgon, nu är det dags för en lite uppdatering.

Jag kommer att köra med svarta lister ett tag, kompletterar nog med lite krom senare.

Här kommer bilder på garageaktiviteterna från senaste veckan.

Lysen monterade
Image

Efter många timmars pusts är kofångaren fram på plats, tyvärr så går inte bakkofångaren att rädda, så där måste jag jaga efter en bättre
Image

Motorbygget är uppstartat så här kommer en klassisk före bild
Image

Och så givetvis efterbilden, ska dock lägga ett lager till av den härliga röda färgen
Image

En st renoverad tuta som sänder ut lite skönsång igen :)
Image

Mottorrummet börjar bli återställt, jag är supernöjd att jag tog mig tid att märka vart alla kablar ska sitta :O
Image

Parallellt med motorrenovering och trimning så ska jag ta i tur med framvagn och bromsar fram, för varje pryl man gör i ordning så ser man att det som sitter bredvid ser skabbigt ut :)
Image

//Gravis
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by ammakillen »

kanon blir ju hur fint som helst :grin: sugen blir man att fixa allt på sin egen :mrgreen:
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by 123GT »

Fiiint blir det!!! Gillar rutlister utan blanklist på din bil. Det svarta bryter bra mot den ljusa lacken. (men som granfot skriver...gillar jag även blanklisterna är på plats!) Tummen upp för modifieringen av grillhalvorna, annorlunda o snyggt! Kämpa vidare! :)
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Tack för positiv feedback, kul att det gillas. Just nu är det riktigt kul att spendera tid i garaget (till frugans stora förtret).

I fredags var jag och hämtade ett stort paket med framvagnsdelar och renoveringskitt till bromsarna. Framvagnsjobbet gick enkelt och smärtfritt, den enda motgång jag stötte på var när jag kapade lite på originalfjädrarna och det gav inte det resultatet som jag hade hoppats på. Jag kapade 1,3 varv inkl det första slimmade varvet vilket renderade i att jag inte sänkte bilen någonting :O jag får riva det en vända till och ta ett "spiralvarv". en riktig sänkningssats får inhandlas senare då jag känner att kostnaderna börjar skena iväg :(

Bormsrenoveringen fram gick också bra så när som på att jag har en kolv som inte vill överge oket, men det tänkte jag ordna i fars verkstad under veckan. Han ska även få svarva 8 nya alu kolvar i CNC'n då de som satt i var otäckt rostiga.

Köpte även allt jag behövde till motorbygget, så nu är det bara hårt arbete som kvarstår innan motorn kan lyftas i :)
Sprang även på en extraktor, visserligen 4:1 vilket inte är helt optimalt men det får duga så länge.

Tänkte passa på att lista motorreceptet om någon skulle vara nyfiken
B20 renoverad
4:1 extraktor
2" avgassystem
Dubbla dellorto DHLA40
En skum kam som skall komma från NH men den verkar inte existera :O ska testa den annars blir det byte till någonting annat
Egen portad och planad topp "ca 1,2mm" med 0,8 topppackning
Egen modifierad oljepump för ökat tryck

Och så den klassiska bildkavalkaden

Återigen en förebild
Image

Och så bilden efter med en hel del nya delar på plats, skivorna var i princip nya vilket kändes bra :)
Image

Bromsslangarna ska bytas när oken kommer på plats
Image

Framvagnsbalken rengjord och därefter lackerad
Image

Jag ska nog köpa lite robotslang och dra kablarna för att få det att se prydligare ut
Image

Instrumentpanel och alla knappar ock dylikt är monterat, har även fått dit en ny huvvajer då den gamla abrupt valde att gå av
Image

svarta och fina bromsar :)
Image

Lite lösdelar till motorn som är iordninggjorda, vi får se om jag blir nöjd med färgvalet annars blir det omlack
Image

Och sist men inte minst lite motorgodis, det som återstår är lite blästring på div prylar samt att toppen ska planas och målas och monteras
Vilken modell av insugen på bild skulle ni välja?
Image

Det var allt för ikväll //Gravis
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by 123GT »

Läst igenom hela din tråd. Imponerande arbete du lägger ner! Bra blir det och fort har det gått också sedan första inlägget!!! :) Gillar framvagnsrenoveringen o motorbygget kommer säkert att bli nice!
Glöm inte vad bakrutedekalen hade för budskap när du tar med glaset ner till garaget! :lol: (fast du är ju inte bilförare i garaget)
/sven
Gravis wrote:En bild på bilen i logen där den hittades :D
Image
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Pälle »

Snyggt jobbat! En prydlig framvagn gör mycket för helheten när man öppnar huven :)
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by A-masen »

Snygg färg på kylarfläkten, men jag känner på mig att den gula originalfärgen är någon sorts varningsfärg. Alltså: Håll fingrarna borta härifrån, (annars ser vi till att dom kommer bort)!
Men det kanske finns gul "djupmetallic" också? :-)
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej, tack för era positiva kommentarer :)
Jag får nog passa på att ta med glaset till garaget för om allt går som det ska så kommer jag nog sitta bakom ratten i sommar :)
Sund tanke ang fläkten, jag ska nog lackera om den innan i någon annan färg så att den slipper bli röd pga andra anledningar :o

Idag har jag färdigställt bromsarna, far kom och hälsade på och hade nysvarvade kolvar med sig. Dock så blev dom inte i alu utan det blev rostfritt istället :)

I går kväll arborrade vi främre vevhuskåpan så att jag kunde montera packbox istället för filtringen, ska fixa till den bakre nästa vecka.

Kammen är även urplockad så om jag för en gång skull kan komma hem i tid från jobbet så ska jag nog montera den nya tillsammans med nya lyftare :)

//Gravis
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Mackansglt »

A-masen wrote:Snygg färg på kylarfläkten, men jag känner på mig att den gula originalfärgen är någon sorts varningsfärg. Alltså: Håll fingrarna borta härifrån, (annars ser vi till att dom kommer bort)!
Men det kanske finns gul "djupmetallic" också? :-)
Ang B20 motorer och färg på fläkt. En gammal Volvo meck berättade för mig att alla B20 från början hade gul fläkt men att det var massor av problem med fläktarna och Volvo bytte ut dessa på löpande band och att dom nya var oranga så mekarna kunde se om det satt en gammal eller ny variant av fläkt på motorn. Vet inte om detta stämmer dock.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by cooljb »

hej! såg du kommenterat min tråd men måste säga ditt jobb e ju enastående vilket tempo du haft! ligger man i lä :-)
mvh jerry
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

God lördag.

Tack för dina positiva ord, visst är tempot bra men när det gäller finish så har jag lite att lära av dig Jerry :)

Intressant teori ang fläkten, det kan mycket väl stämma.

I fredags plockade jag ner framvagnen igen och sänkte bilen "på riktigt" det blev 75% av ett spiralvarv till samt planslipning av nedersta ringen så att fjädern ligger bra i tallriken.

Bromsarna fram är numera monterade, det blev riktigt bra med nya rostfria kolvar och renoveringssatsen, där känner jag mig riktigt nöjd.

Motorbygge pågår parallellt, jag har brickat oljepumpen och plockat i nya kammen och nya lyftare, ska bli riktigt spännande att testa hur det funkar. det som återstår nu är att få far att plana toppen så att jag kan montera det sista på motorn.

Kul och billigt med egentillverkat :)
Image

Oken ihopplockade och klara för montage
Image

Oken monterade med nya bromsrör
Image

Hon blev lite lägre, nu mäter den 70 cm från golv till skärmkant, således har jag sänkt bilen ca 6cm
Nu är den stora frågan vilka fälgar jag ska välja....
Image

Efter lite slipning så hittade jag en lämplig bricka till pumpen
Image

Pump och nya packningar på plats
Image

Lite smått och gott målat och monterat
Image

Monterat ett blitema filter, det får duga för inkörningen av kammen, det ska ändå bytas när jag har kört runt oljan ett tag.
Filterringen har ersatts mot en packbox.

Tycker ni att det är värt att plocka i en packbox bak också?
Image

Det var allt för idag, ny tar jag helg ;) Önskar er en fortsatt trevlig lördag
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Arne »

Ja, sätt en packbox bak i vevaxeln. Glöm inte att smörja in den noga med fett innan montering så du inte bränner den direkt efter start. Gäller samma fram.
AVG
Post Reply