Nybliven amazonägare 66a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Det skulle säkert vara fördelaktigt med en förstärkning. Tänkte fixa till nån kraftigt plåt att sätta ifrån hjulet sett.
Fick ett paket idag med lite smått o gott.
Blinkersen fungerar nu tack vare glappkontakten fixad och relä är bytt.
Fick även en ny packning till förgasaren så nu skulle väl luftfiltret glida på. Nej då!!!!!
Jag förstår ingenting. Trycker och vrider med vaselin som hjälpmedel men icke.
Tragiskt nog får jag ta hjälp med detta.
Har i alla fall prickat av en sak på listan.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Idag lackerade jag huv, kylarplåten + dörrplåtarna.
Satte upp ett nytt "lackbås" och kopplade in en asksug som lite hjälp att få ut den värsta dammen.
Det dammade rätt bra ändå så det blev otroligt kletigt på golvplasten/pappen vilket gjorde att det fastnade under fötterna :? .
Saken blev inte bättre av att filtren i masken blev helt igentäppta efter ett tag så jag fick köra sista stunden med en gammal t-shirt runt huvudet :lol: .
Dog säkert en del hjärnceller idag men nu är det i alla fall rött på det som skulle bli rött och garaget klarade sig utmärkt från färgdamm. Fick tyvärr en rinning längst fram under huven när jag försökte få färg under dubbelplåten men men. Skönt att få den här delen klar.

Image
Image
Image
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Gravis »

Din bil kommer att bli fantastiskt fin, bra jobbat. Du behöver inte oroa dig för lite döda hjärnceller, enligt dom senaste forskningsrönen så skapas nya på sikt :)
//Gravis
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Gravis wrote:Din bil kommer att bli fantastiskt fin, bra jobbat. Du behöver inte oroa dig för lite döda hjärnceller, enligt dom senaste forskningsrönen så skapas nya på sikt :)
//Gravis
Tack för det Gravis!
Då finns det hopp även för min hjärna :grin:
Blev ytterligare en beställning av delar (tar aldrig slut) då mina gummilister runt dörrarna inte är så hela längre. Blev även lite andra smågrejer när man ändå besäller. Hoppas på att få en del gjort imorgon och att bilen blir "helt" klar kommande vecka. Sedan är det inställningsjobb på verkstaden den 22/5 och besiktning 27/5. Senast den var i trafik var för 18 år sedan så det känns som det är dags att den får rulla på våra vägar igen.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tänkte se om jag kunde få igång tutan ikväll.
Kollade om det gick fram ström och det gjorde det. Så frågan är vart felet ligger. Det måste betyda att jorden inte "aktiveras" vid knapptryckning. Om någon har tips på hur jag ska gå vidare med min felsökning så hör gärna av er!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by A-masen »

Har du tillgång till någon multimeter? Börja med att Ohmmäta själva tutan. Jag vet inte vad det skall vara, men gissa på något hundratal Ohm. Det skall hursomhelst inte vara avbrott. Mät sedan hur långt spänningen kommer fram. På vissa tutor har jag sett en justerskruv som man trimmar in avståndet på kontakterna med. Det är ju ett rörligt ankare som bryter respektive sluter spänningen med en utvald frekvens. Jag vet inte hur det är på din tuta, men möjligheten finns.
Ohmmät från kontakten i ratten och ner till tutan. Det skulle ju t.ex kunna vara avbrott i den kabeln. Den har suttit i rattstången i många år och kan ha gått av till slut vid alla rattmanövrer.

Bara en anvisning för den som eventuellt är ovan. Man Ohmmäter alltid i spänningslöst tillstånd. Helst skall den aktuella enheten vara bortkopplad så att det inte blir någon kontakt bakvägen via något annat som är anslutet. Just Volvo Amazon är ett gott exempel på detta där en hel "drös" med enheter är anslutna till 25 Ampere säkringen nr 4.
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Qallzar »

Tips angående tutan. Kolla så tutan fungerar genom att lägga på plus och minus direkt från batteriet, om tutan inte har använts på 18 år så har det säkert ärgat där inne.
Plockade isär min tut och efter rengöring funkade den fint.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Qallzar wrote:Tips angående tutan. Kolla så tutan fungerar genom att lägga på plus och minus direkt från batteriet, om tutan inte har använts på 18 år så har det säkert ärgat där inne.
Plockade isär min tut och efter rengöring funkade den fint.
Glömde nämna det men tutan är ny (gamla fungerade inte) och testad så den fungerar.
Så felet borde ligga någonstans mellan ratten och kabeln som kommer ut ifrån styrväxeln.
Tänker att om kabeln skulle vara skadad så borde den jorda och då borde väl tutan låta konstant?
Kan man på något sätt kontrollera tutknappen och anordningen i rattstången?
Tack för responsen!!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by A-masen »

Kabeln från ratten och neråt kan mycket väl vara avbockad inne i isoleringen. Det syns inte utanpå. Sådant har hänt förut. Det mäter du enklast med multimetern i Ohmläge. Anslut den ena mätpinnen till jord på valfri plats och den andra till kabeländan som skulle ha varit ansluten på signalhornet, men nu är losstagen. (Alltså inte den som matar 12 volt från säkringen) Be någon assistent trycka på tutringen på ratten. Läs av vad instrumentet säger. Det skall inte vara många Ohm, kanske 1 Ohm eller något liknande. Får du oändligt mycket Ohm, så är kabeln trasig någonstans.
Om det finns summerfunktion på multimetern så går det lika bra.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

A-masen wrote:Kabeln från ratten och neråt kan mycket väl vara avbockad inne i isoleringen. Det syns inte utanpå. Sådant har hänt förut. Det mäter du enklast med multimetern i Ohmläge. Anslut den ena mätpinnen till jord på valfri plats och den andra till kabeländan som skulle ha varit ansluten på signalhornet, men nu är losstagen. (Alltså inte den som matar 12 volt från säkringen) Be någon assistent trycka på tutringen på ratten. Läs av vad instrumentet säger. Det skall inte vara många Ohm, kanske 1 Ohm eller något liknande. Får du oändligt mycket Ohm, så är kabeln trasig någonstans.
Om det finns summerfunktion på multimetern så går det lika bra.

Tusen tack för tipset!
Då vet jag hur jag ska gå vidare med felsökningen.
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by American Volvo Sport »

peoa wrote:
Qallzar wrote:
Kan man på något sätt kontrollera tutknappen och anordningen i rattstången?
Har du kollat så tut knappen i GT ratten e jordat ordentlig ? = ta en sladd och monter på minus på Karos el batteri, och sen rör v messing pinnan some sitter i rattcentrum.

Tuter den då = e det knappen. Tuter den inte e det i rattstången felet ligger.


Jens Christian
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

American Volvo Sport wrote:
peoa wrote:
Qallzar wrote:
Kan man på något sätt kontrollera tutknappen och anordningen i rattstången?
Har du kollat så tut knappen i GT ratten e jordat ordentlig ? = ta en sladd och monter på minus på Karos el batteri, och sen rör v messing pinnan some sitter i rattcentrum.

Tuter den då = e det knappen. Tuter den inte e det i rattstången felet ligger.


Jens Christian
Tack för tipset!
Jag har nu följt era tips och det visade sig vara tutknappen som är felet. Jag följde ditt tips med jord mot mässingen och då tutar den som den ska. Mätte även jorden vid kabeln och tutan och den var på ca 0.04 (pendlade lite mellan 0.02 och upp till 0.06).
Såg att dom säljs nya ifrån Australien för ca 1000:- + frakt. Tänkte först se om jag lyckas få igång den jag har men det är ju bra att dom börjat tillverkas.

Förutom felsökning så blev det en del smått o gott gjort idag. Monterade några gummilister och grill, huvlist + bokstäver m.m.
Lägger upp en bild på bakre listen då jag fick förfrågan om hur jag monterar den av AMZN65.

Kan du legge ut bilder av hvordan du monterer gummipakningen i bakkant av motorrommet når du kommer dit?

Den var inte så klurigt att få dit. Tog bara såpavatten och en plastmejsel som är tillför bl.a inredningsjobb och så var det bara att pilla dit bit för bit.
Image

Det som återstår förutom småjobb är att montera huven och åtgärda kylarförstoppningen ;)
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Har plockat isär tutan och där såg allt ut som det skulle. Satte ihop den igen och gick ut för att testa den igen.
När jag la tutan mot jord i karossen, satte en kabel mellan tutan och mässigpluppen på ratten och tryckte på knappen så fungerade den. Om jag inte är helt ute och cyklar borde väl tutknappen (ringen) jorda mot ratten? Annars skulle man väl egentligen kunna trycka på mässingspluppen med fingret?
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by American Volvo Sport »

Ja helt korrekt.

Kommar inte ihåg till 100% hur tutknappan sitter, men kjöpa ny behovs defenitivt inte, allt går att fixa ;)

Om du har jord (minus) i ratten = monter då en bult i ett av hålen for ratt avdrageran m en sladd upp till metal kanten på tutknappen så den är jordat ordentligt.

så ska det funka.


PS och nu HAR du kollat så plasthylsan m messing pluppen inte sitter FOR långt nere i ratt akslen = så den inte gör kontakt m tut knappan :wink: (vanligt fel)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Lars Bd »

Kolla så att rattstången har jordkontakt, det kan tänkas att felet är där och inte i ratten.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply