b18 avgasventiler

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: b18 avgasventiler

Post by Torbo »

gudu wrote:Lite frågor:

Så för insugsventilen sugs olja, på grund av undertyck i inloppet än i vevhuset in från vevhuset (via ventilstyrningen). Förkolnas den in ventilstyrningen, eller går den in och smörjer och sedan vidare till förbränning?
Delvis brennes oljen opp, men ved mye småkjøring samles sotet på ventilstammen og kan medføre at ventilen henger i styringen. Det gir ulyd i motoren og utette ventiler og dårlig trekkraft.
Det var tilfelle på min sønns PV med B16-motor.
http://forum.pvklubben.no/viewtopic.php?f=10&t=495
Är inloppsventiler varma?
Ganske varme, men kaldere enn eksosventilene. Derfor har de også mindre diameter enn innsugsventilene. - ca 0,02 mm.
De kjøles av innsugningsgasser, men får varme fra forbrenningen, som du vet.

"För avgasventilen borde väl inget sugas in från vevhuset utan snarare tryckas från avgaskanalen upp till vevhuset på grund av övertrycket som råder i avgaskanalen jämfört med i vevhuset? Det är här jag hade väntat mig att det skulle bli sotproblem. :-)."

Her kan det muligens går litt begge veier, men vanligvis vil ejektor-virkninen på grunn av stor avgasshastighet også trekke olje ut av ventilstyringene, og det er derfor behov for tetning der også.

De gamla ventiltäningarna skyddar väl bara från dropp ovanifrån medan de nyare på B20 även skrapar av oljedimma?
De gamle ventiltetningene begrenser oljestrøm og oljeforbruk, men det kan gå mye olje den veien. – opptil 1 liter/100 mil. Stort oljeforbruk som til dels er akseptabelt, men ikke for meg…
Post Reply