Urtrampningslager

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Urtrampningslager

Post by Stefan L »

Jag håller på att byta växellåda på min Amazon -66 och passar då på att se över kopplingen. Kopplingen som sitter monterad är av den gamla typen med sex skruvfjädrar och armar som urtrampningslagret trycker på, denna koppling är hel slut. Jag har en bra beg. koppling av nyare modell med "solfjäder" som jag tänkte använda men jag har inget urtrampningslager till denna. Frågan är om jag kan använda lagret från den gamla kopplingen till den nyare? Den nyare är en Fichtel & Sachs som ska ha det kortare nya urtrampningslagret. När jag mäter höjderna på de båda kopplingarna i obelastat läge skiljer det ca 3-4 mm (den gamla typen är högre). Det är ju ganska stor justermån på tryckstången i slavcylindern men kan det bli en konstig vinkel på kopplingsarmen om man kompenserar genom att justera där? Man vill ju inte komma på att det inte funkar när man väl monterat växellådan... I min 5-årsplan ligger ett motorbyte och då även en ny koppling så därför skulle jag helst slippa att köpa ett urtrampningslager nu. Är det någon som har erfarenhet av detta?
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Urtrampningslager

Post by olleholm »

Sätt allting nytt,annars får du problem senare,jag har försökt flera gånger att sätta ihop dom gamla delarna,det går ca en månad, så får man göra om arbetet på nytt,tre gånger har det hänt mig,när man har försökt spara in.Jag har 3 amazoner en pv och en p1800,alla har ny kopplingssats,släng allt gammalt skit.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Urtrampningslager

Post by StefanM »

problemet hänger ihop med att det under åren har funnits tre ? olika lager beroende på kopplingsfabrikat och nån av fabrikaten har även uppdaterat med nytt lager så det ska till mycket vana att plocka ihop lösa delar som fungerar ihop.
Det bästa är alltid att montera det lagret som medföljer kopplingssatsen men ibland går ju inte det om man plockar med begagnat men då får man å andra sidan försöka hålla koll på vad man gör.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Urtrampningslager

Post by Blomquist »

Med tanke på allt job så skulle jag ha offrat den dryga tvåhundringen
på ett helt nytt urtrampningslager
210 -64, 223 -68
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Urtrampningslager

Post by StefanM »

Blomquist wrote:Med tanke på allt job så skulle jag ha offrat den dryga tvåhundringen
på ett helt nytt urtrampningslager
jo men du vet iallafall inte om det lager du köper lirar ihop med den tryckplattan man har............det är väl det dilemmat det handlar om eftersom tiden går och artiklar uppdateras.
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Re: Urtrampningslager

Post by Stefan L »

Tack för svar. Jag har i och för sig koll på vilket urtrampningslager jag ska ha till den "nya" kopplingen, det ska vara det kortare av de som är gångbara idag, 35 mm långt. De lager jag har är båda till den äldre, utgångna kopplingen med skruvfjädrar och hävarmar. Ett sådant lager är 32 mm långt så de 3-4 mm i höjdskillnad mellan kopplingarna som jag mätt stämmer bra. Ena lagret verkar vara bra utan glapp eller missljud och snurrar lätt och fint så jag kör på det. Jag kommer flytta fram kulleden för kopplingsarmen 3 mm genom att lägga mellan ett par brickor så slipper vinkeln på armen bli fel. Kopplingsbytet är mest en "bonus" i samband med att jag ska testa en overdrivelåda jag köpt. Utan en provbänk kan man ju inte testa om den funkar utan att montera den på bilen... Den ska enligt tidigare ägare "fungerat när den plockades av" men det lär ju visa sig... Jag har lyft på locket och inte hittat några lösa delar, alla "vanliga" växlar går att få i när man snurrar för hand, solenoiden i OD'n drar, oljesilen är rengjord och ny olja påfylld. Håll tummarna!
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Urtrampningslager

Post by StefanM »

ja men nu finns det dessutom en del kopplingar mellan den äldsta och de nyaste...........Det har funnits Borg&Beck, de hade ett lager, sen kom sachs med ett annat lager och sen kom en nyare sachs som är lika som idag? så det är inte så lätt man kan tro............
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Re: Urtrampningslager

Post by Stefan L »

Så vitt jag har kunnat få fram så har det funnits tre typer av standardkopplingar. Den äldsta med skruvfjädrar och hävarmar och till den var lagret 32 mm långt. Därefter fanns solfäderkopplingar från Borg & Beck och Fichtel & Sachs parallellt. B & B har 43 mm långt lager, F & S 35 mm långt. F & S som verkar vara den som är mest gångbar i dag har nog som du säger uppdaterats men lagren verkar vara 35 mm långa även om de har moderniserats och ser lite annorlunda ut.
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Re: Urtrampningslager

Post by Stefan L »

Då har jag provkört och kan konstatera att kopplingen fungerar fint. Däremot så lämnar växellådan lite att önska... Alla växlar inklusive överväxeln går i fint men det hörs ett vinande ljud framför allt på 3:ans växel. På 4:an går det tyst och fint, även med OD'n inkopplad, så jag förmodar att det är ett eller flera lager i bottenstocken som är dåliga. Frågan är om man vågar köra omkring ett tag så här eller om det finns risk för totalhaveri?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Urtrampningslager

Post by QV »

Tror gör jag inte på haveri, men vet gör jag inte.
Däremot så är det många lådor med slut bottenstock "därute" så du är inte ensam.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Re: Urtrampningslager

Post by Stefan L »

Tack Janne. Då kanske man vågar åka lite i alla fall... Frågan är om man ska försöka sig på att byta lagren själv? Jag har ju min gamla M40 som inte förde en massa oljud så man kanske kan ta bottenstocken från den. Då är ju dreven inte "inkörda" tillsammans men det kanske funkar ändå. Alternativet är ju att slå en signal till SVIS och höra om de har tid att hjälpa till.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Urtrampningslager

Post by QV »

Enligt SVIS så kan man ta 10 låder och hälla ut allt på golvet för att sedan plocka valfria drev till valfri låda.
Det är en bra precition på tillverkningen så det skall inte generera något bekymmer.

Men om man nu river lådan så kan man flytta över det mesta till nya lådan. Eller plocka från nya lådan till den gammla så stämmer nummren...
Det finns dock några varianter av M40låda och de senare 140-240 är förstärkta och har då en annan dim på lagringen gällande just bottenstocken. Dessa håller bättre men även de behöver oljebyten!

Rekomenderar SVIS. Billigare blir det inte på någon verkstad.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Re: Urtrampningslager

Post by Stefan L »

OK, bra att man kan plocka delar från olika växellådor. Tillverkningsnumren på växellådorna bryr jag mig inte om, jag har bytt från M40 till en M41 så det har redan spruckit om man vill ha "matching numbers"...

Min M41 (D-typ OD) och min gamla M40 från -66 borde ju båda vara av den äldre typen och ha samma bottenstock. Jag ska nog testa och riva M40'n och se hur nållagren i bottestocken mår, den gick ganska tyst och fint så jag hoppas den är OK. I så fall borde det ju gå bra att plocka över bottenstock med lager och axel till M41'an.

Jag får väl öva på att plocka isär och sätta ihop M40'n först, går jag bet på det så får jag väl lämna M41'an till SVIS...
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Urtrampningslager

Post by QV »

Ja en M40 från 66 och en typ D torde vara samma.

Men du kan lika gärna lämna in den direkt för en M¤! typ D ÄR KASS i planetväxeln och måste renoveras.
Delarna till den renoveringen kostar 1300:- (om jag är rätt informerad) och du vill inte att planetväxeln rasar...
Om det "bara" är en byta packningar och lager + planetväxel kan du klara dig med en 3500:- i kost.

Men det är inget fel i att riva lådan "på skoj" för då behöver ju inte SVIS göra det.
Tänk på att slå ut axeln till bottenstocken åt rätt håll för annars förstör du bottenstocken.
Läs i de gröna häftena innan du börjar.

/Janne

Jag har inget att göra med SVIS eller dess prissättning, summerna är bara en privatpersons uppskattnigar.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Urtrampningslager

Post by Lars Bd »

QV wrote:Enligt SVIS så kan man ta 10 låder och hälla ut allt på golvet för att sedan plocka valfria drev till valfri låda.
Det är inte helt sant då det är en liten skillnad i utväxling på b18 och b20 växellådorna och där kan man inte blanda hur som helst (vissa delar är lika men inte allt). Det finns 3 grupper av M40/41 lådor eller ja till och med 4st. Dels har vi de till B16 där hålbilden mot kopplingskåpan är annorlunda, sedan B18 lådorna. Den 3:e gruppen är B20 69-70 där utväxlingen i lådan skiljer något jämfört med de tidigare lådorna och slutligen den senare 71- där bottenstocken har en grövre axel. Men håller man sig till en grupp t.ex. B18 lådorna stämmer det nog vad SVIS säger.
Läs i verkstadshandboken specifikationer om kuggantal på respektive drev.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply