Page 1 of 1

Ingen gnista, felkopplat?

Posted: Fri May 03, 2013 8:47 pm
by Enkoppkaffekanske
Hej hej!

Verkar inte som att det nya forumet tog med mitt förra konto. Så jag fick skapa mig ett nytt! :)

Men nu till mitt problem. Jag har en bil nu som stått i över 10 år, har bytt kondensator, brytare, rotor, fördelarlock, tändkablar, spole, stift... Motorn är nollad och inställd.

Med tändningen på så får spolen ström, men när jag kör på starten så försvinner strömmen och då blir det såklart ingen gnista. Har testat att koppla spolen både till tändningslåset och även överst på säkringsdosan.

Värt att nämna är ju att det är en ny biltemaspole och ett gammalt universalskitlås. Jag är ingen expert på bilel, så alla tips på hur jag bör koppla för att få gnista när jag kör på starten uppskattas ;)

Re: Ingen gnista, felkopplat?

Posted: Fri May 03, 2013 9:21 pm
by granfot
Du kan ju testa att koppla spolen direkt på batteriet bara för att se så det funkar då? Ingen vidare lösning i längden, men den eliminerar ju alla felkällor efter spolen beroende på resultat. :)

Re: Ingen gnista, felkopplat?

Posted: Fri May 03, 2013 9:29 pm
by Enkoppkaffekanske
Yes, läste om denna lösning här på forumet nyss! Så ska testa det imorgon när jag kommer ut till garaget så får vi se vad som händer ;) Tack tack!

Re: Ingen gnista, felkopplat?

Posted: Fri May 03, 2013 9:41 pm
by A-masen
Här blir det lite motfrågor och utredning.
Granfots förslag är ju bra för att utesluta fel på tändspole, fördelare och övriga tänddelar.
Om man tänker sig att startmotorn stjäl spänningen eller att tändlåset av någon nu okänd anledning kopplar bort matningen till tändspolen under crankningen så borde det gå att rullstarta bilen. Har du prövat det?
Du har bytt tändspole. Den gamla med armerade kabeln kanske har förvirrat en del? Har du kopplat in den nya på rätt anslutning, nr 30? Nu vet jag inte hur det ser ut i verkligheten, men det måste ju finnas en 30 IN och en 30 UT, tycker jag eftersom det är nr 30 som nyckeln styr.

Re: Ingen gnista, felkopplat?

Posted: Fri May 03, 2013 9:44 pm
by granfot
Ja, min metod var bara menad för en första enkel felsökning. Det finns alltid de som vet mer än mig och kommer med bättre råd, som A-masen tillexempel. :) Och vad du än gör, om du provar min metod, glöm inte bort att koppla bort spolen så fort du stängt av motorn igen.

Re: Ingen gnista, felkopplat?

Posted: Fri May 03, 2013 9:57 pm
by A-masen
Jag är ingen "värsting" på området, men tycker du är helt rätt, Granfot. Så skulle jag nog också börja felsökningen.

Re: Ingen gnista, felkopplat?

Posted: Fri May 03, 2013 10:08 pm
by Enkoppkaffekanske
Förstår, ska testa detta för att utesluta andra fel :)

Har inte testat att rulla igång bilen, tanken är bortkopplat så har soppan i en dunk brevid bilen. Men kan göra en provisorisk soppatank i motorrummet imorgon och kolla :)

Gamla armerade originalspolen satt inte där innan heller, det var en universalspole. Så jag utgår ifrån att tidigare ägare har haft det rätt inkopplat när den ställdes av, hehe.
Ska ta lite bilder imorgon och återkomma med så kanske någon kan se något fel som jag missat :)

Re: Ingen gnista, felkopplat?

Posted: Sat May 04, 2013 6:51 pm
by Enkoppkaffekanske
Sådärja, motorn hoppade igång när jag kopplade tändspolen till batteriet. Den går som en påse skit så ska plocka ner förgasaren och rengöra denna samt ställa brytaravståndet igen. När jag gjorde enligt A-masens instruktioner i ett annat inlägg om att ställa tändningen så ville inte brytaren gå igen riktigt när jag kom till 30graders markeringen.

Han tyvärr inte med att kika vidare på tändningslåset igen, så får kika på det nästa gång jag åker till garaget :)

Re: Ingen gnista, felkopplat?

Posted: Sat May 04, 2013 9:13 pm
by A-masen
Nu har du ju i alla fall en kvittens på att fördelaren och dom andra delarna, spolen, kablarna m.m fungerar.

Jag har läst på ett annat forum att kugghjulet med drivspåret till fördelaren följde med upp en bit när fördelaren lyftes ur, och sjönk sedan ner en kugge fel. Men drivspåret skall ju stå i 35° i förhållande till motorblockets längdriktning. Och spåret är inte centrerat på drivaxeln. Det skall vara på "översidan" vid dom 35°, och tändläge för ettans cylinder.

Re: Ingen gnista, felkopplat?

Posted: Mon May 13, 2013 5:02 pm
by Enkoppkaffekanske
Nu går den som en klocka! :)