Page 1 of 1

Vilka B20 har jag ???

Posted: Tue May 14, 2013 7:59 pm
by Amma122s
Köpte nyligen en 1966 122S som hade en B20 motor under huven, frågan är vilken :?: Någon påpekade att det också hade en E-Topp :shock: kan någon bekräfta detta och förklara vad en E-toppen är .. :S

Siffrorna på motorn : B20, 49,på klacken 80 30 sen ner på sidan 1000137
Jag har lagt till några bilder för att identifiera denna B20 motor,,,Tack på förhand

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Re: Vilka B20 har jag ???

Posted: Tue May 14, 2013 9:35 pm
by A-masen
E är beteckningen på dom motorer som hade insprutning och högre kompression. Kompressionsförhållande 10,5:1.

Jag kan inte sifferdetaljerna, men det finns andra här på forumet som kan utantill. Man kan mäta höjden på topplocket och få fram om det är en E-topp.

Re: Vilka B20 har jag ???

Posted: Wed May 15, 2013 3:49 pm
by Hasse63
Toppen har spridarhål och det är inte vanligt att A-toppar byggs om till E så... det är en E-topp med 44/35 ventiler och 84,9 mm i tjoklek (original)

Jaså en ny tråd det behövs inte för svar men men, 49 8030 är en B20A reservdelsmotor, toppen hör mao inte till blocket. fördelaren är vad jag kan se en vanlig A fördelare det med.

Sen att då har slangen lös vid oljefällan är helt rätt... Den skall inte sitta där för då får motorn ingen vevhusventelation.
:arrow: http://www.volvop1800club.se/artiklar/v ... lation.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

:wink:

Re: Vilka B20 har jag ???

Posted: Wed May 15, 2013 4:54 pm
by Amma122s
Tack så mycket för den information ,,hmm B20A reservdelsmotor, bra eller ??.. inget sätt att bestämma året och vilket syfte hade Volvo dem ? Toppen kanske hör inte till blocket men det funkar iallafall :grin: ..

Den gamla gubben (80) jag köpte den från sa till mig att det hade ett rally cam innan men han hade bytt tillbaka till en standard, Jag frågade honom också om varför slangen inte var kopplad :S och han sa exakt samma sak som du påpekade :grin:

Kanske i framtiden en D kam kommer att hamna i motorn :mrgreen: eftersom halva arbete verkar ha redan gjorts eller ?

Re: Vilka B20 har jag ???

Posted: Wed May 15, 2013 6:20 pm
by Hasse63
Utbytesmotor är nog mer rätt, kanske något garantifel som gjort att denna motor fick ta vid.? En sån motor är i stort samma som alla andra, vad som skiljer är kammar mellan blocken. Skulle tro att denna motor är från 73. titta på bild 3 uppifrån och mellan generator och avgasrör på blocket... Har du en datumstämpel där är den 74 och nyare, tror dock att den inte har det.

En D-kam passar bra till din motor och gör den lite roligare. :D

Edit:
Flyttar nu tråden till Trimmad Motor då denna motor inte är en originalmotor till Amazon, :wink:

Re: Vilka B20 har jag ???

Posted: Wed May 15, 2013 9:02 pm
by Jugge-1960
Hej.

Toppen är en E-topp som sagt. Tog en bild på mitt E-topplock så ser du hålen för spridarna.

Image

/Jörgen

Re: Vilka B20 har jag ???

Posted: Wed May 15, 2013 9:59 pm
by Hasse63
Det jag inte förstår är varför det inte finns ett täcklock på toppens högra framsida, där det på F, E-toppar sitter en givare, Så som det gör på Jugge-1960 topp. igensvetsad?

Re: Vilka B20 har jag ???

Posted: Wed May 15, 2013 11:40 pm
by Amma122s
Trimmad :shock: lite kanske :oops: :lol:
Det jag inte förstår är varför det inte finns ett täcklock på toppens högra framsida, där det på F, E-toppar sitter en givare, Så som det gör på Jugge-1960 topp. igensvetsad?
menar du som på den här bilden?
Image

På min är det inte så :?

Re: Vilka B20 har jag ???

Posted: Thu May 16, 2013 6:20 pm
by TVR
Jag har också en sån "E-topp" som saknar täcklock. Inte svetsad. Så det finns fler...
Vet tyvärr ej ursprung.

Re: Vilka B20 har jag ???

Posted: Thu May 16, 2013 7:42 pm
by Hasse63
Ja precis den, är min topp du visar. Kanske K-jet som saknar den?