Spontanköp, Amazon -69

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Spontanköp, Amazon -69

Post by SkepticalHippo »

Året är 2012, SkepticalHippo som alltid har kört gamla SAABar finner att sin SAAB 99 GL från -82 behöver omfattande rostlagningar i bakre hjulhuset för att klara den stundande besiktningen. Ett arbete som är allt för omfattande för att det ska hinna bli klart till Beach 2012. Allt eftersom våren skiftar till sommar kommer insikten att en lila VW Polo 1,4 inte är vad man vill glida till bilträffar i. Det behövs alltså ett nytt åk! Någonting kördugligt som inte kräver allt för stora ansträngningar. Sagt och gjort, den 20 Juni 2012 skrivs ägarbytet på en blå Amazon med 4 extraljus och 215/55 sulor - en "raggarzon"?

Såhär såg det ut vid inköp, på väg hem med det nyfunna vrålåket
Image

Den första veckan vart hektisk - Extraljusen plockades av, 215/55 sulorna byttes mot 185/60, underredesbehandling påbörjades (på bilden är främre hjulhusen klara), även stötfångarhornen plockades av. Den vakna noterar att färgnyansen på framskärmarna är annorlunda - De är förmodligen bytta vid något tillfälle, som tur är har dom haft den goda smaken att sätta dit plåtskärmare och inte plast!
Image

Såhär såg det ut i stort sett hela sommaren 2012
Image
Image

Fortfarande inte helt övertygad om det här med Volvo, men nog trivs man i kontoret
Image

Till vänster skymtar den alldeles äkta Biltema-varvräknaren
Image

Lite roligt, den får allt sitta kvar!
Image

Visst fanns det lite rost att umgås med, men det gjordes ganska så snabbt vid och lackades sedan blått
Image

Reservhjul av Slicks modell, Made in Sweden
Image

Utrymme för puts, men ändå inte en fullständig katastrof?
Image

Postat i en separat tråd, men jag lägger upp det här med. Tändspolen var kass och behövdes bytas, och då behövdes även ett nytt fäste. Det löstes såhär:
Image
Image

Papp-panelerna på sidorna såg allt annat en roliga ut, de piffades upp med en bit tyg och band
Image

Under vintern 2012 snubblade jag över en DCD förgasare, här genomgången och med uppmålat insug. Inte monterat ännu, behöver ett nytt grenrör innan det kan ske
Image

Under vintern införskaffades även lite annat smått och gott. Nya fälgar, ögonlock, en sänkningssats, nya bakljusglas, nya backspeglar, stötfångarhornen hittade även tillbaka, men stänklapparna plockades bort. Dom skrapade i marken när bilen vart sänkt
Image
Image
Image

Och såhär ser det ut i skrivande stund. Raggarzonen har istället fått ett lite milt custom stuk
Image
Image
Image
Image
Image

Mitt senaste projekt var att installera ett larm. Eftersom bilen står ute och man inte kan lita på någon annan än sig själv kände jag att det kunde behövas. Och visst höjer folk på ögonbrynen när man larmar av och det piper till om en så gammal bil!
Image
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Spontanköp, Amazon -69

Post by 123GT »

:) spontanköp är väl bland det bästa som finns och speciellt när det gäller bilar! :D Ser ju kanon ut, mörkblå är en personlig favorit och nya hjulen sitter helrätt. Är den lika fin invändigt i säten osv?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Spontanköp, Amazon -69

Post by Hasse63 »

Fin Amazon.

Hur gjorde du med tätningslisten i dörren då du monterade backspeglarna? Bild?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Re: Spontanköp, Amazon -69

Post by SkepticalHippo »

Fästet för speglarna smet snällt ner bakom gummilisten, den viker sig klart lite men det håller helt tätt!
Image

Klädseln är vid mycket god vigör. Framstolarna är helt fria från hål och större slitage. På soffan bak finns 3 små hål i mitten, ser ut som brännhål. Har lagt i en ny (hemmasydd) heltäckningsmatta
Image (ett par bleka damben på köpet)
Image
Image

De tidigare bilderna gör inte lacken riktigt rättvis, den är dålig och ytrost är även förekommande. Där är även en skada på passagerardörren/tröskellådan
Image
Image
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Spontanköp, Amazon -69

Post by Richard.kl »

ähh, de som inte märks på några meters hål finns inte haha :lol: Jag tycker du lyckats mycket bra med din VOLVO :lol: :D
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Spontanköp, Amazon -69

Post by 123GT »

Håller med Richard.kl fullständigt!!! Bilen ser jättefin ut och inredningen skäms ju inte heller för sig, kanon! De är ju ingen ny bil. Vet du om den har varit plåt o lack renoverad någon gång?
/ sven
PS. Favoritbilden, så här långt :) DS.
SkepticalHippo wrote: Image
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Post Reply