Laddningslampa lyser (´69, B20)

Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Laddningslampa lyser (´69, B20)

Post by amazon guy »

Hej,

Någon som har erfarenhet av växelströmsgenerator (alternator)?

När jag skulle köra hem från garaget idag så började plötsligt alternator varningslampa lysa, kan det vara kolen som är slut eller är det möjligen laddnigsrelä som passerad bäst före datum? Hur diagnostiserar man dom individuellt så att jag inte renoverar hela alternator i onödan....?

Har ej rotat med något elektriskt dessförinnan idag.

Dennis
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Laddningslampa lyser (´69, B20)

Post by Ola O »

Kolla kolen, de brukar ta slut utan att hela generatorn är färdig för renovering
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Laddningslampa lyser (´69, B20)

Post by A-masen »

Börja med att mäta med en voltmeter. Har bilen stått still några timmar så är det ett perfekt mättekniskt läge. Då skall du ha det som kallas Vilospänning på batteriet, 12,7 volt. Detta mäter du direkt på polerna. Du behöver inte koppla bort något från batteriet, men koppla inte på tändningen.
Sedan startar du motorn och mäter på batteripolerna. Varva lite lätt över tomgång. Då skall du ha minst 13,8 volt och upp till 14,1 eller 14,2 volt på batteripolerna.

Kolla den här bilden och skriv gärna ut den och häng upp den i garaget där du jobbar med bilen.

Image

Får du inte fram dom här "godkända" värdena så har du något fel i generatorn. Lyser laddningslampan stadigvarande eller följer den motorvarvet lite upp och ner?
Har du en generator som är jämngammal med bilen eller en nyare? Dom äldre hade en separat laddningsregulator på utsidan. (Det heter regulator när det gäller växelströmmare. Laddningsrelä när det är likströmmare) Brytpunkten för äldre med separat regulator och nyare generatorer med inbyggd regulator kom någon gång i början på åttiotalet. Inte alla fabrikat på en gång, men ungefär.
Vi förutsätter att du har kollat så att inte generatorremmen har gått av. Då lyser lampan hela tiden och om man kör sakta eller stoppar många gånger blir motorn överhettad.
Dåliga kol går att byta. Likaså en laddningsregulator. Både gamla och nya sorten.
Har batteriet blivit urladdat, så se till att det blir uppladdat omgående. Ett urladdat batteri förstörs snabbt.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Laddningslampa lyser (´69, B20)

Post by amazon guy »

Tusen tack för era svar grabbar.

Har ej kommit till skott med generatorn än, men skall på det denna helg.

För att besvara några av frågorna: varningslampan lyste helt (oavsett varv på motor) den gången i förra vecka jag skulle köra hem, dock började den uppföra sig dan efter då den lyste endast på lågvarv (remmen har inte gått av).
I förrgår tog jag ut bilen på 4-5 mils småvägs testdrive och sen hem till Malmö för att kunna besikta den dan efter, men då jag kom hem, ställde bilen och behövde parkera om den senare mot kvällen så upptäckte jag att batteriet var slut, detta trots att indikatorlampan för det mesta var släckt, lyste endast vid stopp och på lågvarv. Som tur så hade jag ett reservbatteri med mig, annars så har jag laddare hemma med. Nu har jag det mesta verktyget i garaget, därav måste jag nu vänta till det blir bättre väder för att riva ut generatorn (cyklar 2,5 mil tillbaka).

Generatorn förefaller vara original till bilen (som motorn är) och har extern laddningsregulator. Det slog mig senare att även dioderna i den kan vara drabbade. Jag svetsade ju på bilen hela förra sommar, visserligen med batteriet bortkopplat, men skulle kanske kopplat bort generatorn med?
Nån som vet var man köper passande ny diodpaket om det värsta skulle inträffa?

Dennis
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Laddningslampa lyser (´69, B20)

Post by A-masen »

Det skall räcka att koppla ifrån batteriet när man svetsar.
Generatordelar finns hos dom vanliga "Volvodelsbutikerna" se länksamlingen här under Övrigt. Annars finns det ju specialfirmor som exempelvis den här: http://www.startmotor.se/Welcome" onclick="window.open(this.href);return false; Även dom stora bilprylvaruhusen har sådana delar som kol och regulatorer i alla fall till dom vanligt förekommande märkena och modellerna. Dom har även helt nya generatorer till ett överkomligt pris och nästan dubbelt så hög effekt (jämförd med ditt original).
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Laddningslampa lyser (´69, B20)

Post by amazon guy »

Skall se nu till helgen vad som hänt, har jag tur så är det bara kolen som är slut. Annars så kom jag att tänka på att det finns an old style gubbe här i stan som renoverar startmotorer och alternatorer och som säkert kan sälja eller beställa hem delar till mig, har tjocka reservdelskataloger på allt möjligt kring ämnet. Hoppas nu bara att han fortfarande är kvar......
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Laddningslampa lyser (´69, B20)

Post by amazon guy »

När vädret idag plötsligt förbätrades så kunde jag inte bärga mig längre och körde ut till garaget, rev ut generatorn och cyklade tillbaka till stan till en jag vet sysslar med renovering av startmotorer och generatorer, han har bänktestat min och den visade sig funka alldelles utmärkt. Tyvärr så tänkte jag inte på att ta med även laddningsregulatorn för att få den testat samtidigt. Så som det ser ut nu så kan det vara fel i regulatorn. Får ta av locket, fila på kontakterna lite och se om det hjälper.

Det var också någon av förra ägarna (eller en verkstad) som slarvade med att dra åt den stora bulten som håller generatorn fastskruvad i blocket med följd av att den vibrerade lös och p g a det blev även bultöppningen i huset oval av alla vibrationer och rörelser.

Dennis
Post Reply