Tillbaka i träsket igen... =)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Tillbaka i träsket igen... =)

Post by Claes08 »

Efter en lång bortavaro från Amazon träsket så är jag nu tillbaka! Sålde min förra för två år sedan och köpte mig en Pv, som jag fått mycket hjälp med av er från denna eminenta sida, då den kändes färdig och jag kände ett alldeles för stort sug igen efter en amazon, så såldes den rätt fort, och igår tvingade jag med frugan 17 mil enkel resa till Norrtälje kl 19.00 på kvällen för att titta på denna bil, hade sneglat på den ett tag på blocket, och fick ett ha begär när jag provkörde den, fick den till ett helt ok pris i mina ögon och saken var klar! Återstod bara 17 mil tillbaka hem och det gick utan problem, frugan var hyffsat glad och väl hemma 00.30 så somnade man som ett ovaggat barn =)

Men till huvudsaken då!

Det är då en Amazon från 66, bilen har väll 17 ägare varav den jag köpte den av har ägt den de sista 9 åren och i princip total renoverat den och lagt mycket tid på rostlagning och motorn.

Bilen är helt ny besiktigad och det är ju alltid trevligt att veta att bilen rullar två år till innan nästa domslut kommer ;)

Motor: har rullat 300 mil sedan den total renoverades och är utrustad med dubbla weber 45:or, r-kam, lättat svänghjul, steg 2 topp.
Lådan är utbytt till en kortspakare från en 142. Skivor fram, trummor bak, hemmabyggd mitt konsol med diverse mätare och brytare till tex soppa pump. 2/5 " system som brölar på, lite för mycket i min smak! Men kanske går att trycka dit en till dämpare eller byta system till ett 2" om det låter mindre måntro?

I övrigt är den jäkligt fin in och utvändigt i mitt tycke, doc så är det hål i reservhjuls baljan, men det är ju nästan standard va ;) och höger framdörr bör man nog byta då plåten på dörren har rostat upp i nedre kant. Men annars är den riktigt fin tycker jag....

Nu har jag aldrig kört en amazon med dessa modifieringar, men tycker den drar jäkligt fint och låter mulligt!

Bilder på skapelsen:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by Claes08 on Sat Jul 13, 2013 7:01 pm, edited 1 time in total.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Tillbaka i träsket igen... =)

Post by 123GT »

Häftigt!!! Ser ju kanon ut på bilderna! :) Jag tog mig friheten att klistra in en bild direkt här på forumet, hoppas inte du tar illa upp! Du skriver att den är körd 300 mil sedan renovering, var det en helrenovering av ett äldre bygge eller är bilen precis nybyggd?
/ sven
Image
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: Tillbaka i träsket igen... =)

Post by Claes08 »

Ingen fara! Det tackar jag för, och som sagt, det var sådär jag skulle ha gjort från början =)

Det är ett nybygge som jag fattat det, mannen jag köpte den av hade köpt bilen för ca 9 år sen som ett objekt och sen har under åren renoverat upp den med sin son.

Men som sagt det återstår lite rostlagning av reservhjuls baljan och höger framdörr ska bytas!
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: Tillbaka i träsket igen... =)

Post by Claes08 »

Så nu ser man alla bilder på en gång stort tack 123gt!
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Tillbaka i träsket igen... =)

Post by Dieseltroll »

Såg riktigt fin ut! Verkar vara ett seriöst bygge! :grin: Vad är det för färg på den? Pärlvit (79)?

Märks att det är sport-modellen, dubbla tändspolar! (dubbelturbo är för mesar :lol: )
Men vart har han gömt batteri och spolarvätskan?

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: Tillbaka i träsket igen... =)

Post by Claes08 »

Tackar!

Jo det verkar seriöst gjort allt, han visste vad han höll på med tror jag :P

Färgen är jag faktiskt osäker på, den ser vit ut, men är mera gulaktig i verkligheten?

Haha ja dubbla tändspolar måste man ju bara ha..... ;)

Batteri är i skuffen och spolar behållaren finns i motor rummet, doc längre ner så man ser den inte!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tillbaka i träsket igen... =)

Post by A-masen »

En fråga om sista bilden i din rad. Var finns det Gulf bensinmackar och var finns det fortfarande grusplaner runt macken?

Det är nästan så man förleds att tro att det har arrangerats i en filminspelning med miljö från 60-talet. ;) :) :lol:
Men då borde regskylten vara annorlunda.
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: Tillbaka i träsket igen... =)

Post by Claes08 »

Ja denna lilla mack ligger mellan nyköping och katrineholm, macken har funnits där sedan 1956 (fick jag reda på av en slump när jag var där o fota, av en trevlig man som bor granne med macken) och tydligen så är pumparna igång, men används bara av bönderna i området då de tankar sina traktorer osv... Brukar alltid stanna till där när jag åker förbi och ta några bilder =)
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Tillbaka i träsket igen... =)

Post by 123GT »

Trevlig mack ! :-)
Färgen du har ser ut att vara kod 91 alltså ljusgrön som fanns 1966-67. Se även id brickan i motorrummet.
/ sven

http://www.volvoamazonpictures.se/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: Tillbaka i träsket igen... =)

Post by Claes08 »

Den färgkoden låter trolig Sven, ska doc kolla upp det närmare på brickan som sagt :-)
Post Reply