M40 sprängkåpa

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
sellstedt
Posts: 30
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:30 pm

M40 sprängkåpa

Post by sellstedt »

Hej jag tänkte byta å sätta en m47 i amazonen och undrar om m40ins sprängkåpa passar på m47an?
Tacksam för svar.
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: M40 sprängkåpa

Post by mekomaskin »

Nej
sellstedt
Posts: 30
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:30 pm

Re: M40 sprängkåpa

Post by sellstedt »

Ok hur kan man då göra för att få m47an på en b18 på lättaste sätt?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: M40 sprängkåpa

Post by A-masen »

Ett företag i Oxelösund tillverkar adapterringar för olika motorer och växellådor. Dom säger i sin presentation att om dom inte har det som hyllvara, så kan dom tillverka det.
Det är egentligen en marinmotorfirma men dom säger klart och tydligt att dom säljer för just bilar också.

Jag söker febrilt efter en länk till dom, men hittar inte just nu.
Återkommer om ingen annan kommer före.
sellstedt
Posts: 30
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:30 pm

Re: M40 sprängkåpa

Post by sellstedt »

Okej tackar för det.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: M40 sprängkåpa

Post by A-masen »

Här! Efter många svärord och besvikelser hittade jag till slut länken: http://www.smt.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: M40 sprängkåpa

Post by StefanM »

annars är det väl kåpan från 240 med B20 som gäller, då är det bara skruva på med lite modifikation för nån växelföraraxel för just femman.
sellstedt
Posts: 30
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:30 pm

Re: M40 sprängkåpa

Post by sellstedt »

Va det inte en m40 i dom för i en 1975a med b21a så sitter det m40 på.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: M40 sprängkåpa

Post by Arne »

Ja, det är på -76:an med B20 motor som har den rätta sprängkåpan för M45, M46 & M47.
Annars kan man ju alltid ta en B21 sprängkåpa och svetsa om så det passar till en rakställd motor.
AVG
sellstedt
Posts: 30
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:30 pm

Re: M40 sprängkåpa

Post by sellstedt »

Ok hur mycket jobb är de å svetsa om sprängkåpan då?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: M40 sprängkåpa

Post by Blomquist »

Ja du, hur mycket jobb frågar du. Om du har tillgång till en maskinpark
är det en sak om inte något helt annat.
Om det skall hålla skall det vara rakt och precist. Tig-svetsning skall till efterson det är aluminium.
Enklast är att jaga fatt i ovannämnda 240-kåpa. Räkna med att det kan kosta lite,
för det finns fler som letar och dom har aldrig varit sådär jättevanliga. Skulle gissa på någonstans mellan 1000 och 2500.
Blir ju en del jobb i alla fall med modifiering av tunneln, kardan osv.
210 -64, 223 -68
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: M40 sprängkåpa

Post by Torbo »

Det fins visst nok sprengkåpa som passer, men de er sjeldne. Jeg vet om en som kan ha, men jeg må snakek med ham først?
Den der dessuten i Vestfold.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: M40 sprängkåpa

Post by Arne »

Enklast är väl att montera en adapterplatta.
http://www.smt.nu/default.asp?Expand=20&Display=34" onclick="window.open(this.href);return false;
AVG
Post Reply