Signalhorn alias tuta

Moderatorer
Post Reply
Sonen
Posts: 3
Joined: Mon Aug 12, 2013 12:02 am

Signalhorn alias tuta

Post by Sonen »

Hej

Bilprovningen slog ner på min tuta, den är stum. Jag har ström fram till tutan i båda polerna och jag har ström ända upp i ratten. Således kan jag tro att det är själva tryckmomentet som inte fungerar. Vet någon hur det ska se ut när jag skruvar av ratten och tittar, vad ska jag leta efter? Jag testar med ett nytt signalhorn så det är inte där felet ligger.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Signalhorn alias tuta

Post by A-masen »

Eftersom rattarna kan skilja med årsmodellerna, så är det här bara ett möjligt bildexempel: http://212.247.61.152/EU/ZF0001_bilder/ ... 51202l.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta gäller Amazon med B18-motor. Men då finns det alltså en generation före och en generation efter.
Vilken har du?
Sonen
Posts: 3
Joined: Mon Aug 12, 2013 12:02 am

Re: Signalhorn alias tuta

Post by Sonen »

Jag har en b20, 69a.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Signalhorn alias tuta

Post by A-masen »

Då bläddrar vi fram den sidan: http://212.247.61.152/EU/ZF0001_bilder/ ... 51203l.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilderna har jag tagit härifrån: http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?guest=yes" onclick="window.open(this.href);return false; Det finns även delar om något skulle vara trasigt eller fattas.
Om du kollar i länksamlingen i avdelningen Övrigt, så hittar du fler reservdelsfirmor.
Pernille
Posts: 3
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:40 am

Re: Signalhorn alias tuta

Post by Pernille »

..hadde mye jobb med dette, bytte til ny tuta 2 ganger.. før jeg fant ut at det var dårlig kontakt ved sikringsboks!
Kan være nok å bevege litt på sikringene!!

Har en 70mod, så samme ratt etc
Sonen
Posts: 3
Joined: Mon Aug 12, 2013 12:02 am

Re: Signalhorn alias tuta

Post by Sonen »

Tack för svar, Vart sitter den säkringen vi pratar om? Kan nog bara värt att kolla över den!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Signalhorn alias tuta

Post by A-masen »

Det finns bara 4 säkringar i en Volvo Amazon. Dom sitter samlade i en svart plast/bakelitdosa högst upp på torpedväggens vänstra sida i motorrummet. Nära det vänstra huvgångjärnet. Du känner igen den på att det är en skruv mitt på locket för att öppna dosan.
Om det skulle vara ärg och oxider på säkringshållarna och säkringarna så kopplar man bort batteriet. Därpå tar man ur alla 4 säkringarna, men noterar hur och var dom satt. Sedan tar man en liten mässingsborste (ser ut som en stålborste fast liten. Finns på dom flesta bilprylvaruhus och större järnaffärer) och så borstar man "överallt" i säkringshållaren. Även på säkringarnas kontaktspetsar, men var rädd om själva ledartråden. Du kommer att upptäcka att det är liksom dubbla fjädrande kontaktbleck. Du måste borsta även i mellan dom dubbla blecken. Om du vill kan du använda t.ex 5-56 också, men borsten är viktigast. Och som sagt, koppla bort batteriet först! :mrgreen:
Post Reply