kromlist framruta

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

kromlist framruta

Post by cooljb »

hej
ska ge mig på att sätta dit ny kromlist till framrutan och undrar om nån har några bra tips på att sätta dit den? är det krångligt?? har inte lust att förstöra något :S
smörjgropen
Posts: 4
Joined: Mon Oct 28, 2013 5:39 pm
Location: Falkenberg

Re: kromlist framruta

Post by smörjgropen »

Hejsan. Om du vill så kan du skicka mig ditt telefonnr via pm så skulle jag kunna förklara till dig. Känns taskigt att inte förklara processen här på forumet för er andra som vill veta men jag vet inte hur jag skall förklara det via text utan att det blir fel :? . Mvh Sotarn
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: kromlist framruta

Post by Mackansglt »

Jag skulle också behöva veta samma sak då jag också så småningom skall montera kromlisterna på min vindruta.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: kromlist framruta

Post by Blomquist »

Jag har gjort det ett par ggr. Först monterar jag gummilisten på rutan liggandes på en filt på ett bord.
Glaset skall vara rent och gummilisten likaså.
Sen trycker jag in ett starkt snöre runt hela listens insida, snöret skall gå omlott och börja/sluta
i rutans överkant.

Härefter vänder jag på det hela och monterar en elledning i spåret för blanklisten.
Under arbetets gång hoppar gummilisten gärna av ett par ggr och man blir vansinning,
men trägen vinner. Man lägger därefter blanklisten ovanpå gummilisten och pillar in den
samtidigt som man drar ur elledningen. En del väljer att montera blanklisten EFTER att rutan
har monterats i bilen. Jag har provat det också, har svårt att säga vilket som är bäst.
När rutan sitter fast i bilen glider den inte iväg när man jobbar, å andra sidan blir det ganska
obekväm arbetsställning. Ni som skrivit i tråden verkar alla ha rutan på plats redan, så det blir
det obekväma alternativet. Rekommenderar att kontrollera skicket på gummilisten innan operationen,
kanske är det lika bra att byta denna också.

Det är väldigt bra att vara två när man sedan lägger rutan på plats,
viktigt att rutan hamnar precis rätt.
Härefter spänner man ett spännband inifrån kupén och hela vägen runt rutans utsida
med några träklossar (eller vad man nu har tillhands) emellan bandet och rutans utsida.
Detta för att skapa jämnt tryck.
Spännbandet spänns och trycker nu rutan in mot kupén och man drar därefter ut snöret som då tvingar upp
flänsen över kanten på rutramen och hela arrangemanget trillar på plats.

Tätningsmedel eller intè? Här finns olika uppfattningar. En del lägger en sträng efter att rutan lagts på plats
INNAN man dragit ut snöret. Andra trycker in tätning efter monteringen. Andra hävdar att man inte skall behöva
något tätningsmedel överhuvudtaget.
Oavsett vad skall man INTE använda silikon, eftersom det avger saltsyra vid härdningen(!). Finns dock silikon
som inte gör det, brukar kallas akvariesilikon. Finns svindyra specialprodukter för just bilglas också.

Vill poängtera att jag inte är autoriserad bilglasmästare. Men jag har i alla fall lyckats med ovanstående arbetsgång.
210 -64, 223 -68
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: kromlist framruta

Post by Lars Bd »

Med ny gummilist är det enklare att montera blanklisten med rutan på plats i bilen då en ny gummilist inte har samma form som blanklisten. Med en gummilist som har antagit samma form som rutan (d.v.s. en gummilist som har varit monterad i flera år) är kanske montering av blanklist på lös ruta med gummilist att föredra.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: kromlist framruta

Post by cooljb »

Ok grabbar tackar för de snabba svaren!! Får ut i garaget o testa, återkommer med resultat. Mvh
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: kromlist framruta

Post by Mackansglt »

Väntar med spänning på resultatet!! :)
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: kromlist framruta

Post by cooljb »

hehe eller börja du först mackansglt så kan du berätta om du stöter på några problem ;-)
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: kromlist framruta

Post by Mackansglt »

Jag måste fixa en ny ruta först innan jag kan börja. Har en ny gummilist liggandes.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: kromlist framruta

Post by granfot »

Jag monterade med rutan på plats. Testade med rutan ur med men blev tokig på att den inte låg still. Ett jäkla pillande var det, men det gick. Sen när man är klar och inser att listen inte sitter riktigt rätt så är en gummiklubba precis vad man kanske borde ha gett fan i. Fast listen sitter rätt nu, och sprickan stör nästan inte alls... :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: kromlist framruta

Post by Amakombi »

enligt verkstadshandböckerna görs monteringen av blanklisten med rutan på plats i bilen.
möjligen för de blir svårare och montera rutan i bilen sedan när blanklisten sitter på plats och möjligheten att den hoppar ur finns också.
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: kromlist framruta

Post by Qallzar »

Lätt att va efterklok granfot :D
Tack för alla tips ang detta, perfekt när jag skall göra samma prosedur.
Post Reply