Page 2 of 3

Re: Salt & Peppar Amazonen

Posted: Tue Dec 17, 2013 8:03 pm
by Totra
Hej! Janne. Det här är Bengt Axlund. Glenn och jag sålde salt&peppar Amazonen till dej.
jag återkommer med text och bilder från våran tid på tävlings banorna med S/P.
Med vänlig hälsning Bengt.

Re: Salt & Peppar Amazonen

Posted: Wed Dec 18, 2013 8:59 am
by J.Lundin_
Kul, undrade just vart ni tog vägen och om ni någonsin tävlade med bilen. jag fick nämligen inte ihop det med den vita lack som karossen hade då jag köpte den av er. Då är förmodligen kedjan av ägare klarlagd nu.
Törs jag berätta om då polaren och jag var på väg för att hämta bilen och att vi då satt och spånade om hur det skulle se hos er. Jag var helt övertygad om att det skulle stå ett par graningekängor i hallen, hänga en glesbyggskavaj (Helly-Hansen) samt keps från någon lantbruksfirma på hatthyllan.
Vidare trodde vi starkt på en huskatt samt att vi skulle bli bjudna på kokkaffe och bullar.

Då dörren till huset öppnades så började jag och polaren skratta, det var full pott direkt, snacka om att vi "stanare" har fördomar om folk på landsbyggden. I och för sig inte så konstigt med tanke på att jag haft med Sune Jansson i Finsta att göra under många år.... :D :D

Re: Salt & Peppar Amazonen

Posted: Thu Dec 19, 2013 12:29 am
by Totra
Jag kommer i håg att jag bjöd er på kok kaffe och hembakade bullar ja det var i mitt hus som ni steg på i Glenn bor 1mil där ifrån. Brandgul glesbygds kavaj Graninge kängor och kepsen från lantmanna
var min vardags klädsel då. 1979 köpte vi Amazonen av Göran Berglin efter att han sköt motorn, delarna från motorn flög ut i höger dörrsida såg ut som man tryckt av ett hagelgevär där. vi åkte MS med en 142 tidigare, den motorn som satt i 142 an var en trimmad motor från Timo vi tog ner motorn till Timo igen och han trimmade den yttligare, förgasarna köpte vi nya weber 48 or som Timo skickade till England som blev om gjorda där till Weber 50. Vi köpte en steg två topp från volvo som trimämne som Timo filade vidare på han satte i 46- 38.5 Ventiler i den med dubbla fjädrar. vevstakarna som Timo gjorde om var chev v8 stakar av auliminium , titan stötstänger med Timos förstärkta vipparms brygga monterades, veven strokad kommer inte i håg kammens beteckning vet att vi hade en som hette 878a i ett tag, motorn var på 2330cc. bänkad i Timos provbänk 240hk vrid 36kg
visades att den gav. Den varvade utan ventil släpp lätt 9300varv. vi tävlade med Amazonen 1980 och 1981.sen sålde vi motorn som skulle användas i en gatbil, och bilen köpte du Janne.
Med vänlig hälsning Bengt.

Re: Salt & Peppar Amazonen

Posted: Thu Dec 19, 2013 3:23 pm
by J.Lundin_
Vad kul, Berlin känner jag sedan många år tillbaka och hans historier om de Sten Parner motorer som han körde är inte att leka med. Dessa motorer fick inte varva mer än till max 6700rpm enligt Parner, vem vinner några race med sådana motorer...? Alltså ställdes varvstoppet upp varvid motorerna kunde varvas betydligt högre än vad Parner hade tänkt. Resultatet lät inte vänta på sig, motorerna gick givetvis på lunch. På den här tiden så höll Parner på att roa sig med att borra hål i vevstakarnas balk upp mot lilländan, ett oortodoxts sätt att lätta vevstakar på.... :shock: Efter tredje motorskottet hade både Berlin och Parner fått nog av varandra... :grin: Det var tur att det var så många mil mellan herrarna annars hade det garanterat blivit handgemäng... :grin: Parner krävde att få tillbaks allt han sponsrat Berlin med, inklusive mekaroveraller. Berlin som surnat till rejält tryckte då ner allt han fått i sponsring inklusive bitarna från den senaste motorn som rasat i ett oljefat fyllt med spillolja för att sedan skicka ner det till Parner. Man kan undra vad Parner sa då han öppnade presenten..... :grin:

Det kunde gå hett till i kulisserna på den tiden... :grin:

Re: Salt & Peppar Amazonen

Posted: Thu Dec 19, 2013 6:08 pm
by Totra
Jag såg vevstakarna hur dom var borrade då tänkte jag hur ska det kunna hålla, och det var tidiga stakar också sådana som satt i veven med 6 bultat svänghjul. visserligen var det Bofors stakar men
man kan inte borra på det viset flera hål från lagerläget upp till kolvbultsbussningen.
Jag träffar Göran i bland han brukar hälsa på här i Totra Bergby hos min granne som har Nostalgi bod
142an som Timo motorn satt i, den vi flyttade över till Amazonen 142an vägde 1260kg ink förare
åkte som bäst på Mantorp med den 13.1 i motbacke fram hjuls lyft i starten. När jag är klar med min
renovering av Dodge custom royalen 1959årsm så blir det nog att renovera en amazon 123 GT från 67
får se om det blir original motor eller nåt i Timo stuk. har filat en hel del i topplock sen man hängde över axeln på Timo i hans Garage när han höll på med sina portningar. Fika stunderna med Timo och Matti, då åt vi rå falukorv på limpmacka med svarta tum avtryck på korven men gott var det.
Matti var var rolig han, första gången Glenn och jag kom ner till Timos garage då stod Matti vid pelar borrmaskinen och höll på med nått som inte vi förstod riktigt vad han gjorde, så vi frågade vad gör du? Matti svarade det tar för lång tid att förklara jag kan inte stå här å förklara då skulle jag inte få göra annat än förklara hela dagarna sa han. Då var det bara låta han vara i fred.
Med vänlig hälsning Bengt.

Re: Salt & Peppar Amazonen

Posted: Fri Dec 20, 2013 8:57 am
by J.Lundin_
Så du har sett rysar vevstakarna i verkligheten.. :grin: Själv tog jag mig för pannan då det dök upp en bild på dom i en av motortidningarna, kan ha varit Start&Speed, som var vårt husorgan på den tiden. Att någon onämnd motorjournalist sedan kallade nämnda herre för Sveriges svar på Smokey Yunick har för min del varit en aning svårsmält...:-)

Det finns mycket minnesvärt från Timos dagar i garaget på Kristinehovsgatan, på Söder.

Re: Salt & Peppar Amazonen

Posted: Wed Dec 25, 2013 4:45 pm
by J.Lundin_
Fick några bilder från Stefan Persson på S&P då Bengt och Glenn tävlade med den.Det var så här den såg ut då jag köpte bilen. Bilderna är tagna runt 1981

Image
Image
Image
Image

Jag har en hel del bilder tagna på bilen från Mantorp då Peter och Timo tävlade med bilen. får se om jag orkar leta fram dom.

Re: Salt & Peppar Amazonen

Posted: Sat Dec 28, 2013 10:13 am
by Pälle
Kul tråd det här! Svensk motorhistoria :)

Re: Salt & Peppar Amazonen

Posted: Sat Dec 28, 2013 11:46 am
by J.Lundin_
De bilder som saknas på S&P är då den ägdes av Göran Berlin och var lackad i röd Candy. Har själv inga bilder på den lackeringen. Vore kul om någon hade dessa bilder och kunde lägga upp dom på forumet. Har för mig att det stod Stockholms lackcenter på bilen då jag såg den, eftersom det var dom som sponsrat lackeringen.

Re: Salt & Peppar Amazonen

Posted: Sat Dec 28, 2013 11:01 pm
by 123GT
Tack Janne och Bengt för att ni delar med er av denna Svenska Amazon race historik! Bilderna är ju ursköna!!! :)

Namnet Stockholms Lackcenter ser ut att vara aktivt fortfarande (i Sundbyberg) http://www.lackcenter.se/" onclick="window.open(this.href);return false; (jag har inget med friman att göra) men kan det möjligen gå att gräva fram info genom att kontakta dem...tro!? :) Så Göran Berlin ägde den före 1979 undrar hur många år?
/ sven

Re: Salt & Peppar Amazonen

Posted: Sun Dec 29, 2013 12:11 am
by J.Lundin_
Göran har jag känt sedan början av 80-talet, så det är väl bara att fråga honom nästa gång vi springer på varandra.

Re: Salt & Peppar Amazonen

Posted: Tue Dec 31, 2013 9:15 am
by Totra
Har bilder på Amazonen när Göran Berglin ägde den som jag ska leta på och sätta ut, ska kolla med Glenn vad han har i albumet. återkommer.

Re: Salt & Peppar Amazonen

Posted: Tue Dec 31, 2013 10:10 am
by J.Lundin_
Kanon, har som sagt inga bilder själv, har dock sett bilen flera gånger. Som vanligt så fotade man alldeles för lite.

Re: Salt & Peppar Amazonen

Posted: Fri Jan 03, 2014 7:55 pm
by Dukten JR
Här finns det levande bilder på denna klassiker. Sweet dreams my friends :D

http://www.youtube.com/watch?v=Yxs7BTI9Mz4" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Salt & Peppar Amazonen

Posted: Fri Jan 03, 2014 9:25 pm
by Totra
J.Lundin_ wrote:Fick några bilder från Stefan Persson på S&P då Bengt och Glenn tävlade med den.Det var så här den såg ut då jag köpte bilen. Bilderna är tagna runt 1981

Image
Image
Image
Image

Jag har en hel del bilder tagna på bilen från Mantorp då Peter och Timo tävlade med bilen. får se om jag orkar leta fram dom.
Bilderna som Stefan Persson skickade på S&P som du lade upp här är dom tagna på Rörbergs flygfält 31maj 1981. sista bilden har jag stigit ur amazonen tycker jag känner igen det fick växel spaken i näven när jag ryckte i tvåans växel det var sista tävlingen som amazonen gjorde innan den blev såld
till dig Janne.