Förgasare

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Svensvänsven
Posts: 2
Joined: Tue Feb 17, 2004 10:43 am

Förgasare

Post by Svensvänsven »

Har precis bytt från B18 till B20. Jag hade en nyrenoverad förgasare på den gamla motorn (gamla typen med skruv under), som jag satte över på B20:n. Jag tycker att den nu drar onormalt mycket soppa. Måste jag ha en annan förgasare? Har sett bilder på \"B20-förgasare\" och dessa ser lite annorlunda ut -har en plastbricka på sidan bl a -annars verkar de ju vara samma...bör jag ha en sån istället?
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Förgasare

Post by Fredrik Lofter »

En felaktig förgasarinställning har en direkt påverkan på plånboken! Nu skriver du inte vilken förgasare du har, men en översyn över hur den är inställd för din B20 är nog att rekommendera. Att den var korrekt inställd för en B18 innebär inte per automatik att den även är det för en B20 (även om det troligtvis ligger ganska nära).

Angående \"fel\" förgasartyper på en motor så spelar det för funktionens skull ingen större roll, dock för prestandan. Själv har jag dubbla Zenith 36:or på min Volvo Penta B20 i min träbåt. Ett arv från föregående motor (B18). Funkar hur bra som helst.

:: Fredrik
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

JUSTER FLOTTØRHØYDEN :!: :!: :!: Den er alltig feil,ja i 99% av tilfellene
Juster sætet til 2,5mm under kanten,å påse at nåla er korrekt montert,les at den løse ringen sitter på plass.dra i nålen,se at ringen sitter i sitt lille spor nede på nålen.....bruk motor olje i stedet for atf/dexron2 olje i forgassern..... :idea: :idea:
Post Reply