Page 1 of 1

Zenith VN36 B18A - renovering.

Posted: Tue Dec 03, 2013 8:58 pm
by AMZN65
I min 1965 med B18A sitter det en Zenithforgasser som aldri har vært rørt annet enn for justering av og til. Jeg opplever litt nykking/rykking under kjøring av og til og tenkte det kunne være på sin plass med en service etter snart 50 års tjeneste.

Bør man åpne forgasseren helt og kjøpe et komplett repsett som f.eks. dette?
http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... tno=276286" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller er det tilstrekkelig å gjøre en mindre service?

Mvh JRO

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Posted: Wed Dec 04, 2013 1:19 pm
by OddSverre
Kjør full overhaling.
Slitt spjellaksel er trolig åresaken til den ujevne gangen, og skal du først bytte den (og bussingene hvis nødvendig) må du plukke den fra hverandre lell. Ikke så veldig komplisert egentlig.

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Posted: Wed Dec 04, 2013 2:00 pm
by AMZN65
Ok, da gjør jeg det. Er det en god ide å bytte fordelerlokket, eller bør man vurdere å bytte hele fordeleren? Den er nok også original. Eventuelt er coilene ustabile på disse?

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Posted: Wed Dec 04, 2013 7:30 pm
by Torbo
Fordelerne er jo i utgangspunktet bra, men de er jo ikke vedlikeholdsfrie. Jeg ville beholdt fordeleren, men synes du det er mye bry å gå over den hvert eller annenhvert år, kan ny fordeler anbefales. Stifter bør vel byttes etter ca. 10 000 - 20 000 km, smøre knasten i inni akslingen under rotoren. Sjekke stifteåpning en gang i året... helst også tenning... Så er det opptil deg...

Forgasseroverhalingssettet er normalt i overkant, da det fins mindre sett med det nødvendigste, men det beste er godt nok....
Bytte spjeldakling osv er litt krevende, men økonomimembran, pakninger og annet er spes. viktig. Kjøper du hele settet, kan du jo ha de i reseve og ta resten en gand du får god tid...
f.eks.....

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Posted: Wed Dec 04, 2013 8:51 pm
by AMZN65
Torbo wrote:Fordelerne er jo i utgangspunktet bra, men de er jo ikke vedlikeholdsfrie. Jeg ville beholdt fordeleren, men synes du det er mye bry å gå over den hvert eller annenhvert år, kan ny fordeler anbefales. Stifter bør vel byttes etter ca. 10 000 - 20 000 km, smøre knasten i inni akslingen under rotoren. Sjekke stifteåpning en gang i året... helst også tenning... Så er det opptil deg...

Forgasseroverhalingssettet er normalt i overkant, da det fins mindre sett med det nødvendigste, men det beste er godt nok....
Bytte spjeldakling osv er litt krevende, men økonomimembran, pakninger og annet er spes. viktig. Kjøper du hele settet, kan du jo ha de i reseve og ta resten en gand du får god tid...
f.eks.....
Takk for tipsene!

Så, en "quick fix" er å benytte det minste settet med pakninger og det med membranen? Spjeldakslingen er vel OK dersom det ikke er slark i den?

Disse?
http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... tno=275418" onclick="window.open(this.href);return false;
og
http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... tno=237058" onclick="window.open(this.href);return false;

Fordeler har jeg aldri servet eller reparert. Men jeg antar det står om disse servicetiltakene i Haynesboken? Har den ikke her for tiden da bilen står i en annen by.

Mvh JRO

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Posted: Wed Dec 04, 2013 8:58 pm
by Torbo
De to tingene er normalt nok. Men du kan jo vurdere pris på de to kontra full pakke?

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Posted: Wed Dec 04, 2013 9:12 pm
by AMZN65
Ok, takk for hjelpen. Endres noen av innstillingene på forgasseren ved å bytte pakningssett og membransett? Risikerer jeg å f.eks. ikke få start igjen etterpå og måtte begynne med justering fra scratch?

Motoren starter lett og går fint på tomgang. Etter å ha gått på tomgang (varm motor) 5-10 min så begynner den å dø ut til man gjeter den på gassen. Da går den som normalt igjen, en stund til. Under kjøring går den greit, men nykker av og til ved kjøring på f.eks. 2. gir i lav hastighet. Den "henger" litt etter under fullt gasspådrag før den så går som normalt. Den "nøler" litt, før den kommer for fullt.

Høres dette ut som det kommer fra forgasser?

Stempelringer er skiftet, toppakning og honing av sylindre også. Topplokket er urørt.

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Posted: Wed Dec 04, 2013 10:00 pm
by Torbo
Det kan være røket membran på økonomisatoren den som ligger under et lite lokk festet med tre skruer. Ellers kan den gå bedre med 120 dyser. 1,2 mm, på grunn av endret bensinkvalitet fra tidligere. Men det bør vente, da det trolig blir bra med nye paksninger og membran.

Og du trenger ingen justeringer etterpå. Er du i tvil, kan tomgangsskruen skrus helt inn og halvannen omdr. ut igjen, som en grunnjustering. Senere kan du skru litt fram og tlbake til motoren går best, sjelden mer enn en kvart omdr.

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Posted: Wed Dec 04, 2013 10:02 pm
by Torbo
AMZN65 wrote: Topplokket er urørt.
hm... det er vel noe av det viktigste på motoren?

Men er kompresjonen bra/jevn og motoren går fint, så er det vel bra...?

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Posted: Wed Dec 04, 2013 10:03 pm
by AMZN65
Torbo wrote:
AMZN65 wrote: Topplokket er urørt.
hm... det er vel noe av det viktigste på motoren?

Men er kompresjonen bra/jevn og motoren går fint, så er det vel bra...?
Motoren går kjempefint og pent. Det er mange "bilfolk" som kommenterer hvor pent den sviver. Det eneste er at det liksom ikke er full sprut når man tråkker klampen i bånn, men at den nøler littegranne før den kommer for fullt. Samt at den "blir sur" etter 5-10 min på tomgang ved varm motor.

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Posted: Thu Dec 05, 2013 1:53 pm
by Torbo
Det siste minner meg om at nåleventilen er slitt....
- da blir den ikek så lett sur)

litt større hoveddyse vil nok også gi finere akselerasjon, men det bør helst kombineres med å bytte økonomikompensator-membran.

Jeg har dysebrotsjer om det skulle bli aktuelt.
Da kan du få de målene du vil ha for prisen for to frimerker. Trolig re 120-122 (1,2-1,22 mm) bra)?
125 gir mer effekt, men dårligere drivstofføkonomi. Større gir dårligere effekt, og ikke annet modifiseres, andre dyser, kam osv...
117 er standard....

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Posted: Thu Dec 05, 2013 2:21 pm
by AMZN65
Torbo wrote:Det siste minner meg om at nåleventilen er slitt....
- da blir den ikek så lett sur)

litt større hoveddyse vil nok også gi finere akselerasjon, men det bør helst kombineres med å bytte økonomikompensator-membran.

Jeg har dysebrotsjer om det skulle bli aktuelt.
Da kan du få de målene du vil ha for prisen for to frimerker. Trolig re 120-122 (1,2-1,22 mm) bra)?
125 gir mer effekt, men dårligere drivstofføkonomi. Større gir dårligere effekt, og ikke annet modifiseres, andre dyser, kam osv...
117 er standard....
Torbo: Har sendt PM.

Mvh JRO

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Posted: Mon Dec 09, 2013 10:13 pm
by Spång
Dagens bensin är för ”torr” och reagerar kemiskt med Zenith 36VN förgasaren. Det bildas partiklar som sätter igen munstyckena och motorn går då för magert.

En ordentlig rengjöring av förgasaren och lite WD40 vid monteringen, sen så går motorn perfekt igen.

Min Amazon –66 går riktigt trevligt i motorn på 98 oktan.
En halv tank 95 oktan ibland är okay, men om jag tankar det för ofta går den för magert och börjar smårycka samt tappar segdragningsförmåga.