Page 1 of 1

sitter solenoiden rätt??

Posted: Tue Jan 07, 2014 5:19 pm
by cooljb
hej undrar om jag fått dit solenoiden rätt efter jag lackat startmotorn???eleer kan man få den på fel håll??
Image

Re: sitter solenoiden rätt??

Posted: Tue Jan 07, 2014 5:35 pm
by QV
Varför inte... minnesbilden säger att det är rätt.
Styrtampen närmast blocket, för man kommer åt med skruvmejsel vid behov.

/Janne

Re: sitter solenoiden rätt??

Posted: Tue Jan 07, 2014 7:25 pm
by az123gt
Mässingsanslutningen för den tunna kabeln brukar sitta på nedsidan nu ser det ut som den är uppåt, ett halvt varv fel ?

Re: sitter solenoiden rätt??

Posted: Tue Jan 07, 2014 7:53 pm
by cooljb
Ser det bättre såhär
Image

Re: sitter solenoiden rätt??

Posted: Tue Jan 07, 2014 8:41 pm
by az123gt
På mina startmotorer sitter mässingsanslutning åt andra hållet, alltså sitter solenoiden ett halvt varv fel.

Re: sitter solenoiden rätt??

Posted: Tue Jan 07, 2014 8:48 pm
by az123gt
Jag tittade i Volvos gröna verkstadshandbok och där sitter den ett halvt varv vriden mot din.

Re: sitter solenoiden rätt??

Posted: Tue Jan 07, 2014 8:50 pm
by Lars Bd
Flatstiftet är solenoidens manöverlindnings + anslutning och på motstående sida finns solenoidens jord, ansluts batteriet där finns endast 2 + anslutningar. Solenoiden skall jordas i startmotorlindningen och därför måste solenoiden vridas ett halvt varv. Det enda som händer med startmotorn om den provas enligt tidigare bilder är ingenting.

Re: sitter solenoiden rätt??

Posted: Tue Jan 07, 2014 9:06 pm
by cooljb
ok då kan vi konstatera att den sitter fel,,, tackar mina amazon vänner :-)

Re: sitter solenoiden rätt??

Posted: Wed Jan 08, 2014 10:29 pm
by QV
Lars Bd wrote:Solenoiden skall jordas i startmotorlindningen
:?:

Det finns ingen jord på dessa tre anslutningar alla är +

+ in till startmotor
+ ut till startmotor
+ in för solonoid

Eftersom det är stora strömmar så kan riktningen ha betydelse för livslängden på kontaktordelen men solonoiden kommer att dra oavsett hur du vänder den och startmotorn kommer att snurra runt motorn.
Jord får den i gods. Går utmärkt att prova med batteriladdaren när du har den löst.


Bilderna i avd 3 gröna häften visar som de andra har påpekat att manövermagneten är vänt åt andra hållet.
Minnesbilderna är fel emellanåt.

/Jan

Re: sitter solenoiden rätt??

Posted: Thu Jan 09, 2014 8:00 pm
by Lars Bd
Innan solenoiden har slutit kontakten som ger 12V på startmotorlindningen är den anslutningen en ren jordpunkt. Som det ser ut på genomskärningsbilden i verkstadshandboken har solenoiden en effektkrävande draglindning samt en relativt lågeffekt håll-lindning. För att draglindningen inte ska brinna upp vid längre startförsök jordas den i startmotorlindningen tills solenoiden har gjort hela slaget och slutit kontakten i solenoiden, då blir det som du skrev QV +12V på startmotor in och draglindningen matas med +12V från båda håll. Den klenare håll-lindningen ser därefter till att solenoiden kvarstår i draget läge tills man bryter spänningen på startmotorns anslutning 50 (solenoiden).

Solenoiden på den tidiga överväxeln (D-typ) är liknande med 2 lindningar dock sker där urkopplingen av draglindningen med en mekaniskt påverkad brytare.

Re: sitter solenoiden rätt??

Posted: Sat Jan 11, 2014 11:50 pm
by QV
Nu har jag läst en 4-5 gröna häften om el från 59 - 70 någonstans och bilden med två lindningar finns där och i någon av utgåvorna finns det även en (tydlig) linje till polen.

Dock så står det inte nämnt i text och inget specielt elschema för funktionen finnes. (det är dock väl dokumenterat när det gäller Dtyp överväxel manövermagnet)
Det som förvånar mest är att inget skrivs (vad jag kan se) att manövermagneten skall monteras "rättvänd" utan det är bara "montera manövermagnet".

Har läst en del Boschliteratur också men det var inget språk jag kunde hantera och bilderna runt manövermagneten visade inget elschema.
Funktionen är ju "inte otänkbar" men eftersom BOSCH startmotorer till VOLVO är rätt driftsäkra så har jag aldrig meckat med dom i den nivån. När folk har använt de för att öppna bakluckan så har ingen skrivit att man måste jorda ena polen. Men det kan ju bero på att hållindningen är tillräckligt kraftig.

Jag har ju några startmotorer liggandes och det vart just intressant att montera ner en av manövermagneterna i sommar :mrgreen:

Nåväl alltid lär man sig något nytt. Det är ju det som dessa meningsutbytena är till för.
Ha det

/Janne

Re: sitter solenoiden rätt??

Posted: Sun Jan 12, 2014 12:41 am
by Lars Bd
Bild 75 i avdelning 3 elektriskt system (Svenska utgåvan) visar de 2 lindningarnas koppling.
Här är samma bild i Engelskt utförande.http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... le_id=1160