Kondensator??

Moderatorer
Post Reply
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Kondensator??

Post by cooljb »

Hej
Jag har en kondensator hemma där det står b20a från -75 uppåt, kan jag använda den på min b20a amazon -69?? Ändå är man får fila ned plast klumpen med stiftet som ska in genom hålet på fördelaren.
Mvh jerry
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Kondensator??

Post by Gunnar S »

I de allra flesta fall kan man flytta konding mellan olika bilmodeller, förutsatt att kapacitansvärdet är det samma. Detta mäts i µF.
Det relativt låga priset på en kondensator gör väl ändå att man kan köpa in rätt sort istället för att fila, klippa och klistra med vilken kondensator som helst.
;)
Men din B20-konding borde passa.
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Kondensator??

Post by A-masen »

En liten fundering, du har ju en sådan strålande fin renoverad bil som du visar i en annan tråd, så din motor borde vara värd ett brytar- och kondensatorlöst system. ;)
Det behöver ju inte vara det dyraste värsta, det finns ju på flera andra prisnivåer.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: Kondensator??

Post by cooljb »

Ok hade ändå tänkt och köpa ny men va lite nyfiken om de funkar. Ok a-masen satt precis och kollade på ombyggnads sats till brytarlöst från vp, kostar ju bara runt 1500kr. Så de får bli nästa steg. Nån som har det på sin och funkar de bra??
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Kondensator??

Post by A-masen »

Just den VP-Auto har jag ingen erfarenhet av, men jag har haft en annan brytarlös modell i både bilar och båt. Jag kan kort säga att det är en markant skillnad. Vi tittar lite på denna filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=sEf8va1S7Sw" onclick="window.open(this.href);return false;
Det framgår inte vad det är för motor, men helt klart är det en modern motor med insprutning och elektronisk tändning. En tändgnista från en brytare och kondensator ger en (1) gnista, PANG! Sedan är det över för den stunden. Om vi tittar på filmen så ser vi att det är inte bara en gnista utan en hel skur av gnistor. Kort sagt: Gnistan från ett elektroniskt system har mycket längre brinntid. Det i sin tur ger ju en massa andra fördelar, fullständigare förbränning, bättre utnyttjande av bränslet, mer effekt från samma bränslemängd, renare förbränning, lättare kallstart etc. etc.

Så allt är bättre än det gamla "stenålders" brytar-kondensatorsystemet. Sedan kan man ju slå på stort med ett 123 Ignition som är det ultimata, men det kostar därefter. Dom här ombyggnadssatserna som vi får kalla exemplet från VP, räcker säkert långt om bara fördelaren i övrigt är frisk. Alltså lager, centrifugalvikter och vacuumdosa.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kondensator??

Post by QV »

Nu har jag inte mät på alla kondingar jag har hittat men de passar och har samma värde.

Man kan förövrigt montera kondingen uppe vid spolen också :-) om det passar bättre.
Inte för att det kommer se originalt ut men den fungerar lika bra där.

/Jan

och ja allt i elektronikväg kommer att ge en bättre gång på motorn än original brytare.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: Kondensator??

Post by cooljb »

http://www.ebay.com/itm/Volvo-Amazon-el ... 1c19d9d8f4" onclick="window.open(this.href);return false;
vad tror ni om detta??? iallafall prisvärt
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Kondensator??

Post by rolwig »

Jag har Powerspark köpt på E-Bay, funkar bra för de pengarna. Enkelt att installera,svarta plastringen med fyra magneter under rotorn och den röda spolen där brytarspetsarna sitter.
Fick fila av rotorn lite för att få ner den helt pga. att plastringen byggde lite för mycket på höjden sedan endast två kablar att ansluta.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kondensator??

Post by QV »

att man får slipa av underdelen på rotorn gäller Ignitor också (i alla fall min)

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: Kondensator??

Post by cooljb »

ok får nog bli sådant. men undrar ska man ha speciell tändspole eller kan man ha denna som jag har http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ole-53402/" onclick="window.open(this.href);return false;
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kondensator??

Post by QV »

det är inget fel på original tändspole.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: Kondensator??

Post by cooljb »

jaha kunde inte hålla mig så jag beställde powerspark ignition :-) men kan man ha den biltema högeffekts tändspolen med förkopplingsmotstånd?? inte så haj på de där
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kondensator??

Post by QV »

Det beror på vilket ohmtal de skriver i bruks till tändningen.
För lågt ohmtal på spolen ger för stor ström igenom tändmodulen (vilket de tenderar till att ogilla)

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply