The Mansion Wagon
Posted: Tue Jan 06, 2015 5:40 pm
Efter att ha hållit på med folkvagnar i över 20 år lyckades jag äntligen förverkliga en gammal dröm sommaren 2013. En Amazon Herrgårdsvagn!
Jag låg på ett hotell i Köln, på väg hem från en folkvagnsträff i Belgien, när jag såg annonsen. Kände direkt att hon skulle bli min. Körde från Tyskland till Askim i Norge och köpte den på stående fot.
Vissa folkvagnare kallar mig svikare, men det är det värt.
Herrgårdsvagnen är ju perfekt att frakta VW-delar i!
Jo jag har fortfarande ett par VW-projekt stående, men just nu är det Amazon som gäller.
Ålltså är jag helt ny i ämnet Volvo och långt ifrån någon supermekaniker, så det lär bli en hel del nybörjarfrågor här.
Det jag köpt var en -68 i hyfsat bruksskick, med B18A och M40.
Undantaget var motorn, som bara gick på tre cylindrar. Kompression saknades på främre cylindern, ovisst av villken orsak.
Bilen hade blivit omlackad utvändigt ungefär 2005, samt rostlagad i fronten, annars verkade den helt orörd. Knappast någon showlackering, utan precis så där lagom att man inte är rädd för att använda den
Historiken före 2005 är helt okänd, körlängd likaså. Men den verkar ha fått normalt underhåll och inte gått jorden runt alltför många gånger.
Planen är att ha den som vardagsbil i sommarhalvåret resten av mitt liv!
Köra på sommaren och förbättra på vintern.
Cleant, lågt och diskreta detaljförbättringar är mitt stuk.
Att bilen ser ovanligt snygg ut utan att vanligt folk fattar vad som gjorts vid första anblick. Men det viktigaste är att använda den så mycket som möjligt, vid alla väglag utom snö och salt.
Från köpet första juli 2013 till vinteravställning blev det över 1000 mil.
Mellan resorna gjordes lite enkla förbättringar.
Jag storhandlade på Jørgenrud Bil og Deler, norsk leverantör för bl.a VP Autoparts. Mycket nöjd med servicen där!
En bra stapel delar ligger och väntar på montering…
Viktigast av allt var att få bort dom hemska alufälgarna som satt på bilen!
Som tur var följde de originala 4,5-tummarna med vid köpet. Jag sprejade dom svarta och krängde på nya radialdäck.
Det tog nämlig lite tid att få i ordning snygghjulen.
Köpte 5,5-tums kinakopior. De skickades direkt till blästring och pulverlack i svart blank. Feta vitsidodäck beställdes från USA.
Till september satt dom på bilen med originalkapslar och snobbringar.
Dessutom blev det Lesjöfors fjädrar, nya stötdämpare och vita blinkers fram.
Att kalla detta sänkfjädrar är nästan skamligt enligt mina krav. Men nu såg vagnen i alla fall inte ut som en halvplanande cabincruiser.
Avgassystemet var helt slut, så min kompis Fredrik Halvorsen på Eksosmester i Skien gjorde et nytt 2,25-tumssystem i galvaniserad plåt. Extra tight monterat med tanke på kommande sänkning.
Den slitna motoren såg jag ingen anledning att börja pula med.
Bara att köpa något annat och mer bruksvänligt för långresor i modernt tempo.
I Norge godkänns inntil 150 hk i Amazon utan större problem, så det blev att sätta sig in i Volvos motorprogram för att hitta något precis lagom.
Detta ska vara en cruiser, inten en racer och jag vill använda mer tid och pengar på stuk framför motor. Så det fick bli något enkelt och tillförlitligt.
Jag valde att köpa en rostig men komplett körbar 1991 Volvo 240 GL Classic som gått 35.000 mil.
Körde den sex mil innan avställning, och absolut allt fungerade!
Den har en B230FX på 136 hk, M47 låda och bakaxel med diffbroms.
(Inga debatter om rakställd vs snedställd och långspak vs kortspak, snälla)
Tanken var att stoppa i tekniken från denna under vintern 2013/14. Men av olika orsaker blev det inget mekande denna vintern. Frustrerande!
I stället blev det en sommar till med trecylindrig B18.
Både bränsleförbrukningen och vattentemperaturen blev allt högre under under sommaren. Men lyckan över att ha en herrgårdsvagn var större än motgångarna, så det blev nya 1000 mil, sådär.
Innan besiktningen i maj renoverade jag framvagnen. Strax den var igenom kapade vi de gamla originalfjädrarna. Äntligen en höjd jag inte behövde skämmas över!
Nya stötfangare blev det, utan horn. Mycket snyggare tycker jag ☺
Peep mirror spegeln ersattes av en Ford Mustang replika spegel.
Invändigt blev det en surfspegel som legat på hyllan i många år i väntan på rätt bil.
Och i juli blev jag äntligen av med de trefärgade baklamporna.
Gamla sortens glas, reflektorer och gummipackning skaffade Jørgenrud. Kromet fick jag tag på i Holland.
Glödlampshållarna (ellervaddetnuheter) fick jag snickra till själv med bitar från en Saab 9000.
Lite klurigt att få dit lamporna utan rätt fästen i bakskärmarna. Men det var inte läge att svetsa dit något just då, så det fick bli en fusklösning tills vidare.
Så blev den utvändigt sommaren 2014
(Jag är fotograf och måste medge att bilderna ljuger lite om finishen. Bilen är inte riktigt lika fräsch i verkligheten)
Jag låg på ett hotell i Köln, på väg hem från en folkvagnsträff i Belgien, när jag såg annonsen. Kände direkt att hon skulle bli min. Körde från Tyskland till Askim i Norge och köpte den på stående fot.
Vissa folkvagnare kallar mig svikare, men det är det värt.
Herrgårdsvagnen är ju perfekt att frakta VW-delar i!
Jo jag har fortfarande ett par VW-projekt stående, men just nu är det Amazon som gäller.
Ålltså är jag helt ny i ämnet Volvo och långt ifrån någon supermekaniker, så det lär bli en hel del nybörjarfrågor här.
Det jag köpt var en -68 i hyfsat bruksskick, med B18A och M40.
Undantaget var motorn, som bara gick på tre cylindrar. Kompression saknades på främre cylindern, ovisst av villken orsak.
Bilen hade blivit omlackad utvändigt ungefär 2005, samt rostlagad i fronten, annars verkade den helt orörd. Knappast någon showlackering, utan precis så där lagom att man inte är rädd för att använda den
Historiken före 2005 är helt okänd, körlängd likaså. Men den verkar ha fått normalt underhåll och inte gått jorden runt alltför många gånger.
Planen är att ha den som vardagsbil i sommarhalvåret resten av mitt liv!
Köra på sommaren och förbättra på vintern.
Cleant, lågt och diskreta detaljförbättringar är mitt stuk.
Att bilen ser ovanligt snygg ut utan att vanligt folk fattar vad som gjorts vid första anblick. Men det viktigaste är att använda den så mycket som möjligt, vid alla väglag utom snö och salt.
Från köpet första juli 2013 till vinteravställning blev det över 1000 mil.
Mellan resorna gjordes lite enkla förbättringar.
Jag storhandlade på Jørgenrud Bil og Deler, norsk leverantör för bl.a VP Autoparts. Mycket nöjd med servicen där!
En bra stapel delar ligger och väntar på montering…
Viktigast av allt var att få bort dom hemska alufälgarna som satt på bilen!
Som tur var följde de originala 4,5-tummarna med vid köpet. Jag sprejade dom svarta och krängde på nya radialdäck.
Det tog nämlig lite tid att få i ordning snygghjulen.
Köpte 5,5-tums kinakopior. De skickades direkt till blästring och pulverlack i svart blank. Feta vitsidodäck beställdes från USA.
Till september satt dom på bilen med originalkapslar och snobbringar.
Dessutom blev det Lesjöfors fjädrar, nya stötdämpare och vita blinkers fram.
Att kalla detta sänkfjädrar är nästan skamligt enligt mina krav. Men nu såg vagnen i alla fall inte ut som en halvplanande cabincruiser.
Avgassystemet var helt slut, så min kompis Fredrik Halvorsen på Eksosmester i Skien gjorde et nytt 2,25-tumssystem i galvaniserad plåt. Extra tight monterat med tanke på kommande sänkning.
Den slitna motoren såg jag ingen anledning att börja pula med.
Bara att köpa något annat och mer bruksvänligt för långresor i modernt tempo.
I Norge godkänns inntil 150 hk i Amazon utan större problem, så det blev att sätta sig in i Volvos motorprogram för att hitta något precis lagom.
Detta ska vara en cruiser, inten en racer och jag vill använda mer tid och pengar på stuk framför motor. Så det fick bli något enkelt och tillförlitligt.
Jag valde att köpa en rostig men komplett körbar 1991 Volvo 240 GL Classic som gått 35.000 mil.
Körde den sex mil innan avställning, och absolut allt fungerade!
Den har en B230FX på 136 hk, M47 låda och bakaxel med diffbroms.
(Inga debatter om rakställd vs snedställd och långspak vs kortspak, snälla)
Tanken var att stoppa i tekniken från denna under vintern 2013/14. Men av olika orsaker blev det inget mekande denna vintern. Frustrerande!
I stället blev det en sommar till med trecylindrig B18.
Både bränsleförbrukningen och vattentemperaturen blev allt högre under under sommaren. Men lyckan över att ha en herrgårdsvagn var större än motgångarna, så det blev nya 1000 mil, sådär.
Innan besiktningen i maj renoverade jag framvagnen. Strax den var igenom kapade vi de gamla originalfjädrarna. Äntligen en höjd jag inte behövde skämmas över!
Nya stötfangare blev det, utan horn. Mycket snyggare tycker jag ☺
Peep mirror spegeln ersattes av en Ford Mustang replika spegel.
Invändigt blev det en surfspegel som legat på hyllan i många år i väntan på rätt bil.
Och i juli blev jag äntligen av med de trefärgade baklamporna.
Gamla sortens glas, reflektorer och gummipackning skaffade Jørgenrud. Kromet fick jag tag på i Holland.
Glödlampshållarna (ellervaddetnuheter) fick jag snickra till själv med bitar från en Saab 9000.
Lite klurigt att få dit lamporna utan rätt fästen i bakskärmarna. Men det var inte läge att svetsa dit något just då, så det fick bli en fusklösning tills vidare.
Så blev den utvändigt sommaren 2014
(Jag är fotograf och måste medge att bilderna ljuger lite om finishen. Bilen är inte riktigt lika fräsch i verkligheten)