Page 1 of 2

The Mansion Wagon

Posted: Tue Jan 06, 2015 5:40 pm
by Arild Dyrkorn
Efter att ha hållit på med folkvagnar i över 20 år lyckades jag äntligen förverkliga en gammal dröm sommaren 2013. En Amazon Herrgårdsvagn!

Jag låg på ett hotell i Köln, på väg hem från en folkvagnsträff i Belgien, när jag såg annonsen. Kände direkt att hon skulle bli min. Körde från Tyskland till Askim i Norge och köpte den på stående fot.

Image

Image

Vissa folkvagnare kallar mig svikare, men det är det värt.
Herrgårdsvagnen är ju perfekt att frakta VW-delar i!
Jo jag har fortfarande ett par VW-projekt stående, men just nu är det Amazon som gäller.
Ålltså är jag helt ny i ämnet Volvo och långt ifrån någon supermekaniker, så det lär bli en hel del nybörjarfrågor här.

Det jag köpt var en -68 i hyfsat bruksskick, med B18A och M40.
Undantaget var motorn, som bara gick på tre cylindrar. Kompression saknades på främre cylindern, ovisst av villken orsak.
Bilen hade blivit omlackad utvändigt ungefär 2005, samt rostlagad i fronten, annars verkade den helt orörd. Knappast någon showlackering, utan precis så där lagom att man inte är rädd för att använda den
Historiken före 2005 är helt okänd, körlängd likaså. Men den verkar ha fått normalt underhåll och inte gått jorden runt alltför många gånger.

Planen är att ha den som vardagsbil i sommarhalvåret resten av mitt liv!
Köra på sommaren och förbättra på vintern.
Cleant, lågt och diskreta detaljförbättringar är mitt stuk.
Att bilen ser ovanligt snygg ut utan att vanligt folk fattar vad som gjorts vid första anblick. Men det viktigaste är att använda den så mycket som möjligt, vid alla väglag utom snö och salt.

Från köpet första juli 2013 till vinteravställning blev det över 1000 mil.

Image

Mellan resorna gjordes lite enkla förbättringar.

Jag storhandlade på Jørgenrud Bil og Deler, norsk leverantör för bl.a VP Autoparts. Mycket nöjd med servicen där!
En bra stapel delar ligger och väntar på montering…

Viktigast av allt var att få bort dom hemska alufälgarna som satt på bilen!

Som tur var följde de originala 4,5-tummarna med vid köpet. Jag sprejade dom svarta och krängde på nya radialdäck.

Image

Det tog nämlig lite tid att få i ordning snygghjulen.
Köpte 5,5-tums kinakopior. De skickades direkt till blästring och pulverlack i svart blank. Feta vitsidodäck beställdes från USA.
Till september satt dom på bilen med originalkapslar och snobbringar.

Dessutom blev det Lesjöfors fjädrar, nya stötdämpare och vita blinkers fram.
Att kalla detta sänkfjädrar är nästan skamligt enligt mina krav. Men nu såg vagnen i alla fall inte ut som en halvplanande cabincruiser.

Avgassystemet var helt slut, så min kompis Fredrik Halvorsen på Eksosmester i Skien gjorde et nytt 2,25-tumssystem i galvaniserad plåt. Extra tight monterat med tanke på kommande sänkning.

Image

Den slitna motoren såg jag ingen anledning att börja pula med.
Bara att köpa något annat och mer bruksvänligt för långresor i modernt tempo.
I Norge godkänns inntil 150 hk i Amazon utan större problem, så det blev att sätta sig in i Volvos motorprogram för att hitta något precis lagom.

Detta ska vara en cruiser, inten en racer och jag vill använda mer tid och pengar på stuk framför motor. Så det fick bli något enkelt och tillförlitligt.

Jag valde att köpa en rostig men komplett körbar 1991 Volvo 240 GL Classic som gått 35.000 mil.
Körde den sex mil innan avställning, och absolut allt fungerade!
Den har en B230FX på 136 hk, M47 låda och bakaxel med diffbroms.
(Inga debatter om rakställd vs snedställd och långspak vs kortspak, snälla)

Tanken var att stoppa i tekniken från denna under vintern 2013/14. Men av olika orsaker blev det inget mekande denna vintern. Frustrerande!

I stället blev det en sommar till med trecylindrig B18.
Både bränsleförbrukningen och vattentemperaturen blev allt högre under under sommaren. Men lyckan över att ha en herrgårdsvagn var större än motgångarna, så det blev nya 1000 mil, sådär.

Innan besiktningen i maj renoverade jag framvagnen. Strax den var igenom kapade vi de gamla originalfjädrarna. Äntligen en höjd jag inte behövde skämmas över!

Image

Nya stötfangare blev det, utan horn. Mycket snyggare tycker jag ☺

Peep mirror spegeln ersattes av en Ford Mustang replika spegel.

Image

Invändigt blev det en surfspegel som legat på hyllan i många år i väntan på rätt bil.
Image

Och i juli blev jag äntligen av med de trefärgade baklamporna.
Gamla sortens glas, reflektorer och gummipackning skaffade Jørgenrud. Kromet fick jag tag på i Holland.
Glödlampshållarna (ellervaddetnuheter) fick jag snickra till själv med bitar från en Saab 9000.
Lite klurigt att få dit lamporna utan rätt fästen i bakskärmarna. Men det var inte läge att svetsa dit något just då, så det fick bli en fusklösning tills vidare.

Så blev den utvändigt sommaren 2014
(Jag är fotograf och måste medge att bilderna ljuger lite om finishen. Bilen är inte riktigt lika fräsch i verkligheten)

Image

Image

Re: The Mansion Wagon

Posted: Tue Jan 06, 2015 5:46 pm
by Arild Dyrkorn
Invändigt var det dags att uppfylla en gammal dröm: Nardi ratt.
Ingen kopia, utan en helt äkta jävla svindyr Nardi. Jag älskar den kringlan!

Image

På sensommarn välkomnade jag in en ny reskamrat; Jackie, en Golden Retriever.
Har man Herrgårdsvagn måste man ju ha hund också!

Image

Efter 2014-säsongen var det helt klart. Motorn måste bytas!
En riktigt stor utmaning för mina begränsade mekaniska förmåga.
Men en sak kan jag, att plocka sönder!

Först plockade jag ner 240 donorbilen.

Image

Tog massa bilder og märkte alla kontakter minutiöst.



Det som inte behövdes sålde jag av.
Topplocket har jag lämnat till renovering.
Av en slump fick jag ett tips om att M47 med uttag för speedometervajer fanns ett par år på 80-talet. Bara några dagar senare hittade jag en på Martiniussens Bilservice. Lycka ☺

Strax resten av 240;n sålts undan ryckte Amazonen in i verkstan.

Image

Ut med motor, låda och allt som hör till.

Image

Nu är det dags för att hämta in hjälp till att få in allt det nya.


Vad annat jag på hyllan då?
- Nya kromlister
- NOS pre -62 frontblinkers
- Dynamat til hela jävla kupén
- Stor ljudanläggning (ska byggas in så osynligt som möjligt)
- Gamla Recaro stolar som behöver renoveras, kanske i originalliknande klädsel…
- Larm- och centrallåssystem
- Lite luftfjädringsdelar…

Re: The Mansion Wagon

Posted: Tue Jan 06, 2015 6:35 pm
by QV
Hej

Om du tänkt använda 240 kardan så måste du förstora upp hela kardantunneln (eller åtminstånde modifiera)
Att montera dit en B230 i en Amazon så (vad jag hört och sett) antingmåste du kapa ur i torpedväggen eller i framvagnsbalken.

Men ibland har jag fått intrycket att det skall fungera med att rakställa den.
Man använder då B20 oljerör, pump och oljetråg.

Hur som helst kommer det bli trångt och hittar du någon som redan gjort jobbet så kommer många frågor att kunnas besvaras där.



/Janne

Re: The Mansion Wagon

Posted: Tue Jan 06, 2015 7:02 pm
by Qallzar
Hej och välkommen i kombi träsket!
Får gratulera till en fin och trevlig bil, och fortsätt att mata oss med bilder på motorbytet.
Måste säga att bytet av fälgarna gjorde mycket-de gamla va sådär...hehe.
Stakt jobbat att tröska runt över 1000 mil på tre cylindrar :lol:

Re: The Mansion Wagon

Posted: Tue Jan 06, 2015 7:09 pm
by Arild Dyrkorn
Tack för svar :-)
QV wrote:Hej

Om du tänkt använda 240 kardan så måste du förstora upp hela kardantunneln (eller åtminstånde modifiera)
Att montera dit en B230 i en Amazon så (vad jag hört och sett) antingmåste du kapa ur i torpedväggen eller i framvagnsbalken.

Hur som helst kommer det bli trångt och hittar du någon som redan gjort jobbet så kommer många frågor att kunnas besvaras där.

/Janne
Jo jag har tittat i lite andra trådar och ser att det lär blir trångt.

Jag kapade ur och har sparat det mesta av golvet och torpeden från 240:n ;)

Kommer nog att behålla original bakaxel, åtminstone tills vidare, för att göra utmaningen denna vintern lite mindre.
Villken kardan vi kommer använda vet jag inte än. Öppen för förslag :)

Osäker på om vi måste bygga extratorgrenrör för att gå fri från framvagnen.
Hoppas vi kan slippa modifiera framvagnsbalken. Osäker på om norska bilprovningen gillar det.

Har inte räknat på utväxlingar ännu heller...



Qallzar wrote: Måste säga att bytet av fälgarna gjorde mycket-de gamla va sådär...hehe.
Ja, det är nästan imponerande hur fel det kan bli :-o
Att någon kunde gilla dom fälgarna på denna bilen är för mig en gåta!

Re: The Mansion Wagon

Posted: Tue Jan 06, 2015 10:07 pm
by ATS
Fräsch kärra o trevliga planer för den !! :-)
Har du några frågor om motor o växellådsbytet,
så bara fråga på..!! :)
Du kan ju slippa göra alla fel o misstag som
jag gjorde, haha !!!
Lycka till o välkommen till forumet

Mvh Thomas

Re: The Mansion Wagon

Posted: Tue Jan 06, 2015 10:11 pm
by Arild Dyrkorn
Frågor kommer, var så säker 8)

Re: The Mansion Wagon

Posted: Sun Jan 11, 2015 7:36 pm
by Baxarn
Coolt bygge. Tror att jag såg den på Gatebil för 2 somrar sen.
Ser att du har ungefär samma idéer som jag har. Nästan original utåt men nyare inre.

Lycka till med motorn.

Re: The Mansion Wagon

Posted: Sun Jan 11, 2015 10:26 pm
by Arild Dyrkorn
Hej Baxarn :)

Gatebil stämmer bra, jag jobbar på Gatebil-träffarna.
Hoppas köra den till Gatebil Mantorp i år.

Gillar ditt projekt skarpt, och kommar kanske knycka lite luftjädringsidéer såsmåningom :P

Re: The Mansion Wagon

Posted: Mon Jan 12, 2015 2:21 am
by Steve
Blir bara mer och mer sugen på att skaffa en kombi när jag ser såna här bilar :)

Re: The Mansion Wagon

Posted: Mon Jan 12, 2015 8:51 am
by MadeInSweden
Ruggigt coolt. Följer med spänning!

Re: The Mansion Wagon

Posted: Mon Jan 12, 2015 7:48 pm
by Gunnar S
Tummen upp härifrån också, Arild.
Är ju puritan när det gäller val av motor annars. Stötstång regerar i tidiga Volvobilar.
Fast det här ser ut att bli något i hästväg och jag gillar stuket. Inre backspegeln är ju bara för mycket.
Uppdatera ofta - jag hänger med!!

Image

Re: The Mansion Wagon

Posted: Mon Jan 12, 2015 10:16 pm
by Arild Dyrkorn
Hej och tack för alla svar :)

Gunnar: Huven kommer nog alltid vara stängd på utställningar.
Med original Amazon kylare och (förhoppningsvis) sugande kylfläkt på insidan kommer det å bli osynligt.

Nu har jag fått tag på en duktig kille som är bra på svetsning m.m.
Vi drar i gång med kap och svets kommande söndag.

Ett par frågor:
Är det helt omöjligt att få plats med original B230 grenrör och generator?

Och det här med hydraulisk vs vajerkoppling.
Min Amazon har hydraulisk koppling från fabrik.
Men någon jag träffade i dag berättade att 69:a och 70:a (med B20) hade vajerkoppling.
Så vad är enklast:

- Att bygga om M47:an til hydraulisk?
- Att montera nyare kopplingspedal och upplägg för vajer?
- Att modifiera befintlig kopplingspedal för vajer?
(vill gärna behålla nuvarande bromspedal eftersom jag vill behålla enkretssystemet av utrymmesskäl)

Och sen till det här med slutväxel.
Jag tänker behålla original bakaxel, åtminstone tills vidare, för att göra det så enkelt som möjligt.
Men HGV har ju löjliga 4,56:1, sedan har mer sansade 4,10:1
Vad är enklast, att skaffa en komplett bakaxel från en sedan, eller byta slutväxel i den bakaxeln jag redan har?

Re: The Mansion Wagon

Posted: Mon Jan 12, 2015 10:25 pm
by John
Riktigt snygg kombi :D

Har inte jätte bra koll på B230 i amazon men m47 borde inte vara så svår att bygga om till hydraulisk koppling då iaf 940 kanske även senare 740 har hydraulisk koppling då är det bara byta "sprängkåpa" sen hur bra den slavcylindern fungerar med amazonens vet jag inte. Ska du bygga om till vajer och vill ha det originallikt så skulle jag kapa bort konsolen som pedalerna sitter i från en 69/70 och svetsa dit.
Kan även till lägga att bakaxeln från sedan passar inte på kombi är helt olika bärarmar så lättast är nog att byta utväxling i din axel.

//John

Re: The Mansion Wagon

Posted: Mon Jan 12, 2015 10:39 pm
by Arild Dyrkorn
ja såklart, upphängningen skiljer på axlarna, det tänkte jag inte på :shock:

Har en 940 Turbo med M90 stående, som ska skrotas.
Kan hydraulikdelar från denna passa?

Originallikt bryr jag mig inte om.
Det ska vara enkelt och funktionellt bara.