Kamaxeldrev

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
OdinsEngel
Posts: 63
Joined: Sat Nov 06, 2004 8:32 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Kamaxeldrev

Post by OdinsEngel »

Hejsan! Min B18 motor går inte precis som den skall göra. Förra ägaren säger att det är kamaxeldrevet som är trasigt. Motorn hoppar lite och låter som en diesel. Någon som vet vad det annars kan göra? Och hur svårt är det att hitta ett kamaxeldrev och montera det? // Fredrik
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Ja låter det som en Diesel så är det troligt att kandrevet är kass.
Du kan hitta dessa på:
http://www.cvi-automotive.se/resdela/2a ... torb18.htm

Kamdrevsats (stål)
för B18, B20 and B30E motorer. Detta är Volvo's nuvarande original sats, med båda drev i stål.

271944 1450 kr

Kamdrevsats (fiber)
för B18, B20 & B30A motorer. Det här är som Volvo's gamla original med fiber kamdrev (för tystare gång) plus vevaxeldrev i stål.

270690 (R) 995 kr
OdinsEngel
Posts: 63
Joined: Sat Nov 06, 2004 8:32 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by OdinsEngel »

Tack för svaret. Hisklande priser däremot, billigare att köpa en ny B18. :)
OdinsEngel
Posts: 63
Joined: Sat Nov 06, 2004 8:32 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by OdinsEngel »

En fråga bara, passar dreven till B20 på B18?
Oh yeah! Vilka former!
erssa
Posts: 41
Joined: Tue Apr 13, 2004 10:01 pm
Location: Ullsjöberg/Ume
Contact:

Post by erssa »

ja.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Ja.

Men köp fiberdrevet om det är en originalmotor som du skall ha det till!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
OdinsEngel
Posts: 63
Joined: Sat Nov 06, 2004 8:32 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by OdinsEngel »

Varför är fiberdrev bättre? Tack för svaren!
Oh yeah! Vilka former!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Tystare gång med fiberdrev, men kör du trimmat bör du ha bägge dreven i stål.
AVG
OdinsEngel
Posts: 63
Joined: Sat Nov 06, 2004 8:32 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by OdinsEngel »

Hej! Jag har fått tag i nya drev nu, och så återstår bara monteringen. Jag har hört att man Måste ha momentnyckel? Hur hårt ska dom skruvas då? Är det någonting mer man ska tänka på när man byter dreven?
Oh yeah! Vilka former!
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

OdinsEngel wrote:Hej! Jag har fått tag i nya drev nu, och så återstår bara monteringen. Jag har hört att man Måste ha momentnyckel? Hur hårt ska dom skruvas då? Är det någonting mer man ska tänka på när man byter dreven?
som jag har förstått det så ska man inte dra hårdare än 100 Nm, så jag skulle dra ca 95Nm, använd låsvätska så att det inte lossnar.

om du har en bra våg, så kan du ju dra utan momentnyckel, 9,5kg längst ut på ett 1 meter långt skaft är 95Nm. tänk på skaftets vikt bara :wink:
Axel Wall
OdinsEngel
Posts: 63
Joined: Sat Nov 06, 2004 8:32 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by OdinsEngel »

Okej, det är väl nästan enklare med en vanlig momentnyckel än att hålla på med vågar och grejer. :D

Någonting mer man måste tänka på?

Tack för svaret!
Oh yeah! Vilka former!
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Åtdragningsmomentet på kamaxelmuttern skall vara 130-150 Nm eller 13-15 kpg enl. Volvo Servicemanual B18-20.
Tänk på att det stora drevet som sitter på kamaxeln INTE får knackas dit då man riskerar att knacka dort pluggen bakom kamaxeln, det skall gå att pressa dit den, men tänk på att de snedskurna kuggarna gör att kammen måste vrida sig (och ventilfjädrarna håller emot).
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

OdinsEngel wrote:Okej, det är väl nästan enklare med en vanlig momentnyckel än att hålla på med vågar och grejer. :D
ja det stämmer, men det beror ju på vad man har för grejjor...

har själv dragit bultarna som håller navet på traktorn på tidigare nämnde vis, och det funkade, men det var ju lite högre moment... 4000Nm :twisted: , ja fyra tusen...

även muttern till medbringaren på bakaxeln, 300Nm, eftersom momentnyckeln bara går till 230 eller ngt.
Axel Wall
OdinsEngel
Posts: 63
Joined: Sat Nov 06, 2004 8:32 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by OdinsEngel »

4000, då sitter den rejält kan jag lova! :D
Vad kan hända om man skruvar för löst? (Jag har hört att motorn kan skära då?)
Oh yeah! Vilka former!
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Post by Axel »

hm, det kan jag inte svara på... men jag antar att det lossnar?
Axel Wall
Post Reply