Bilen hostar/hackar vid gaspådrag och motorbroms

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Bilen hostar/hackar vid gaspådrag och motorbroms

Post by Amazon_V8 »

Hej
Har ett litet problem med min kära Amazon.Det är så att när man gasar så hostar motorn och hugger och även vid motorbroms hugger den och hackar,speciellt på lägre växlar.Men om man under färd drar ut chocken fullt och släpper gaspedelen går den hur fint som helst.Är det bensintillförseln som strular??Kan ju nämna att jag har bytt förgasar från enkel SU till en enkel stroemberg 175.Motorn är en B20 av årsmodell -70.

MVH Micke
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

Det låter ju som om du får för lite soppa vid höga varv... Har du inte testat K-skydd, så släng i en flaska vid nästa tankning, kan hända att förgasarens munstycke rengörs litegrann.. Eftersom du bytt förgasare så är den ju lätt att skylla på. Kolla även så att alla vacuumslangar sitter där de ska. Slangen från oljepåfyllningslocket till insuget hade hoppat av på min az, och då gick den sämre (dock mest på tomgång när den var kall, men ändå).
Annars är det kanske dags för en renovering av förgasaren.
Nu vet jag inte om pumpen bryr sig om förgasaren iofs, men det kan ju tänkas att den levererar för lite soppa.. Kolla även bränslefiltret om det är igensatt.
Bara mina två ören.
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
backis99
Posts: 21
Joined: Fri Aug 20, 2004 6:41 am
Location: Solna
Contact:

Post by backis99 »

Prova att skruva blandningsskruven något halvt varv eller så för att få lite fetare blandning! Skruva inte på måfå utan att hålla reda på hur den stod från början bara...
Åkam
Posts: 6
Joined: Mon Oct 25, 2004 9:50 pm

bilen hostar hackar vid motorbroms/gaspådrag

Post by Åkam »

Fråga, varför bytte du till en Stromberg? och vilken SU hade du?
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Bilen gick dåligt med SU förgasarn så jag hoppades på att jag skulle ha sån tur att bara byta förgasare men så var inte fallet tydligen.SU ligger i bilen nu och jag komme rinte ihåg vad det är för speceill modell på den,en helt vanlig SU förgasare bara hehe.

/Micke
Post Reply