Page 1 of 1

Problem med nyrenoverad motor!

Posted: Sat Feb 27, 2016 12:23 pm
by monzie
Håller på att färdigställa en renoverad motor men har problem när 1an är i topp så är det alltid en ventil påväg ner oavsett varv. Märkningar på kamdrev är rätt. Känns som att nått är feltillverkat. Toppen är planad och det är en d kam.

Re: Problem med nyrenoverad motor!

Posted: Sun Feb 28, 2016 9:02 am
by rolwig
Vilka ventiler? Är det ettans ventiler? Har du gjort ventiljustering?

Re: Problem med nyrenoverad motor!

Posted: Sun Feb 28, 2016 3:39 pm
by A-masen
Inte för att spela någon besservisser, men 1:an och 4:an är i topp samtidigt. Dock inte tändläge och ventilöppning samtidigt. Vevaxeln gör alltså två varv på ett motorvarv.
Men detta visste du väl förut, kanske? :roll:

Re: Problem med nyrenoverad motor!

Posted: Sun Feb 28, 2016 7:11 pm
by QV
en ottomotor (en B18 alltså) är en fyrtaktare som då går 2 varv per cykel.

Rent praktiskt betyder det att motorn står i tändläge för ettans cylinder 1 gång per 2 varv.
Så om ventilerna är nere på ettans cylinder när kolven står i ÖD så skall du vrida runt motorn ett varv till.

/Jan

Re: Problem med nyrenoverad motor!

Posted: Sun Feb 28, 2016 9:39 pm
by Arne
När bägge ventilerna är stängda på 1:ans cylinder och kolven är i topp ska rotorn på fördelaren peka mot 1:ans tändstift.

Re: Problem med nyrenoverad motor!

Posted: Sun Feb 28, 2016 10:26 pm
by Lars Bd
Du måste helt enkelt göra en bättre beskrivning av symptomen och vad du har sett annars är det omöjligt att ge ett svar.
Som exempel fick jag se en text som såg ut så här

Code: Select all

En kvinna får lättare förkylning än en man. 
kan någon förklara vad som texten avsåg att förmedla? Den som skrev texten tycke att det var kristallklart men det visade sig vara lite otydligt.

Re: Problem med nyrenoverad motor!

Posted: Mon Feb 29, 2016 8:56 am
by StefanM
Arne wrote:När bägge ventilerna är stängda på 1:ans cylinder och kolven är i topp ska rotorn på fördelaren peka mot 1:ans tändstift.
det är mycket enklare att säga att när fyrans ventiler står och väger så är ettan i tändläge. Alltså precis när den ena ventiler stänger och den andra öppnar.

Re: Problem med nyrenoverad motor!

Posted: Fri Mar 04, 2016 10:19 pm
by QV
och ettans cylinder är vid kylaren....

/Jan