Page 1 of 3

LED

Posted: Wed Aug 10, 2016 2:47 pm
by Fredrik Lofter
Skissar lite på att byta ut en del eller kanske till och med de flesta av lamporna i min Amazon till LED-lampor. Det ser ut att bli rätt stora effektbesparingar och i en del fall dessutom med väsentligt bättre (starkare) ljus. Jag vet att en del (hej QV!) redan har gjort detta och jag undrar om ni på ett hyffsat utförligt och beskrivande sätt kan förklara hur ni löste utmaningen med blinkerserna? De lamporna ska ju vara på 21W styck för att det hela ska fungera, annars är det något (vad?) man behöver göra med blinkreläet? Hur är det med blinkersindikatorn (som också kandiderar till att bli LED) i instrumentpanelsklustret? Något med en diodbrygga? Hur då? Och hur passar varningsblinkers in? Räcker det att göra motsvarande ändring även på det blinkreläet samt byta lampan i reglaget till LED?

Mvh,

Fredrik

Re: LED

Posted: Wed Aug 10, 2016 3:42 pm
by QV
Drar elservot mycket ström?

Jag har ju "bara" bytt en lampa nämligen kontrolllampan till helljuset.
Har funderat mycket på detta med LED lampor i Amazonen och min personliga synpunkt är att det inte är värt det....
Lamporna går ju knappt sönder och ljuset från LED är "fulare" men det finns några ställen där det då kan vara "befogat"

Intrumentpanelen.
Här har jag bytt indikeringen för helljus, kanske skulle fungerat lika bra med en ny lampa (nya brukar vara starkare med samma watt)
Laddlampan behövs för att laddningen skall starta, den går att byta men inte rakt av!
Oljetryck skulle kunna varna "bättre" med en starkare LED
Blinkers kan bytas men man måste först kolla om man har 3 utgångar från blinkdonet (lättare) eller 2 utgångar (något mera pysel)
Att byta det vita ljuset till instrumentet är möjligt men då måste man bygga om dimmerfunktionen om man fortfarande vill ha det.

Blinkers:
Blinkdonet justerar sin blinkhastighet efter belastningen.
Ett mekaniskt blinkdon blinkar långsamare vid mindre belastning så byter man till LED så lägger de flesta till motstånd så att blinkfrekvensen blir rätt. Man får då ingen indikering om en lampa slutar att fungera (en kabel kan gå av) och man för ingen effektvinst samt enligt mig fulare ljus. Alltså värdelöst.... Det finns/fanns blinkdon som blinkade med en frekvens oavsett belastning. Har plockat lite med moderna blinkdon för att justera lastavkänningen så att den skulle märka av om en LED lampa försvinner och det borde gå med enkla medel.

Bromsljus
Här finns det en fördel med LED men jag har inte sett någon kombillampa som kan ersätta 5+21 watt som är original på Amzingen. Går iochför sig att lösa elektroniskt om man gärna vill. (fast med bibehållen direktmatning för bromljusfunktionen så att det ljuset tänder upp)
Men pedalstyrd omkoppling rekomenderas i vilket fall som helst.

/Jan

Re: LED

Posted: Wed Aug 10, 2016 5:59 pm
by Fredrik Lofter
Elservo drar en del ström (det är avsäkrat med 40A), men det gör även stereo med slutsteg och subwoofer, extraljus och en del annat på bilen. Trenden är dessutom stigande... Men det elbehovet är åtgärdat med en 80A generator. Detta med LED-lampor är mer ett hobbyprojekt som än så länge är på skiss-stadiet.

Det har hänt mycket på området och det finns numera billiga, dimbara, varmvita (eller vilken färg du vill, men varmvit är väl den svåraste färgen) LED-lampor med Ba7s och Ba9s-fattning framtagna för bilar (no oversize).

Jag har två anslutningar på blinkdonet, men det tredje är väl "bara" jord? Finns elektroniska blinkdon - borde inte de funka här? Med motstånd går strömförbrukningen upp till ingen nytta och då måste väl denna typ av blinkdon vara att föredra tänker jag.

Broms/positionsljus som motsvarar 5/21W med Ba15d-fattning finns - se t.ex. xenonkungen eller superbrightleds.

Sen vet jag inte om LED-lampor måste vara godkända (ECE?) för att få användas på bilar i "yttre" funktioner. Eller om nån bryr sig.

Mvh,

Fredrik

Re: LED

Posted: Wed Aug 10, 2016 6:15 pm
by Lars Bd
http://www.diodhuset.se/blinkersrela-led-europeisk-bil borde fungera med ledlampor men vilken vinst räknar du med att göra på ledblinker.

Sannolikt är det bara noga med huvudstrålkastarna och vad som helst med samma ljusutbyte som originallamporna duger i parkering, blink och bromsljus. Det finns ju inga krav på ljusbild där som i huvudstrålkastarna.

Re: LED

Posted: Wed Aug 10, 2016 7:34 pm
by Fredrik Lofter
Strömbesparingen på blinkers är nog marginell så länge vi inte pratar varningsblinkers, men vinsten/tillfredsställelsen med att få det att fungera vore desto större.

Att ett regelverk endast gäller huvudstrålkastare låter rimligt. Frågan kom av att jag läste i Osrams (som jag uppfattar som en seriös spelare) produktblad för t.ex. P21W LED (vanlig blinkerslampa) att den inte är godkänd (ECE) för yttre bruk på bilar - endast innerbelysning.

Mvh,

Fredrik

Re: LED

Posted: Thu Aug 11, 2016 7:53 am
by Nils Järnberg
Biltema har belastningsoberoende blinkersrelä.

Re: LED

Posted: Thu Aug 11, 2016 1:22 pm
by Fredrik Lofter
Tack Nils! Du hade även ordnat med diodbrygga?

Mvh,

Fredrik

Re: LED

Posted: Thu Aug 11, 2016 4:18 pm
by Nils Järnberg
Ja, det stämmer. Under sommaren har jag ersatt alla lampor med LED, förutom hel/halvljus.
Jag tycker också att det blir lite tråkigt ljus, men inbillar mig att det syns bättre i dagsljus.
Barnen brukar åka med, och då känns det bättre om jag har gjort det jag kunnat för att synas. Inom rimliga gränser.
Jag fick ett litet lustigt fenomen när jag satte LED bak/bromsljus.
Jag har ett bromsljus i bakrutan som också är LED och efteråt glödde det litegrann när bakljuset var tänt.
Det är väl krypström någon stans, men jag fattar inte var.
All el är nydragen.
Iofs ingen garanti att det är rätt...

Re: LED

Posted: Fri Aug 12, 2016 9:14 am
by Fredrik Lofter
Kul! Hur gjorde du med diodbryggan och behövs den även om man har belastningsoberoende blinkrelä? Var det några konstigheter att byta AMP-lampan på instrumentpanelen (den är ju lite speciell den också och hänger ihop med laddningsregulatorn - inbyggd sådan eller inte)?

Mvh,

Fredrik

Re: LED

Posted: Fri Aug 12, 2016 12:17 pm
by Nils Järnberg
Jag tror du måste ha diodbrygga oavsett relä.
AMP-lampan vill jag minnas att jag bara bytte rakt av, drog nytt system men gick efter original schema.
Kan inte minnas att jag gjorde några avsteg just där.
Den tänds på tomgång iaf ;) .
Tänkte montera stereo till vintern, så det får väl bli en växelströmmare vad det lider.

Re: LED

Posted: Fri Aug 12, 2016 1:20 pm
by Fredrik Lofter
Var och hur kopplade du in diodbryggan?

Mvh,

Fredrik

Re: LED

Posted: Fri Aug 12, 2016 4:29 pm
by Nils Järnberg
Jag kopplade en sladd från varje sida.
Dvs en sladd på den som ger blink åt höger och en åt vänster.
Båda dessa drog jag till diodbryggan och sedan till Indikatorlampan.
Diodbryggan fungerar som en backventil, så strömmen inte kan gå bakvägen. Original jordar lampan genom den sida som inte blinkar, vilket gör att det inte fungerar att sätta in en diod rakt av. Den släpper ju bara igenom ström åt ett håll.
Någon som kan detta får gärna flika in, jag är ingen expert på el.
Kommer jag hem till datorn ska jag försöka göra en mer pedagogisk beskrivning.

Re: LED

Posted: Wed Aug 17, 2016 10:32 pm
by QV
Har man 3 anslutningar på blinkdonet är den tredje till kontrollampan. Då är det lätt att byta till LED på just kontrollampan.
Har man två anslutningar på blinkdonet så jordar kontrollampan via den blinkerssida som inte blinkar.

Man måste då välje någon kombo med diodbrygga/dioder så att LED får rätt polaritet. kan tänka på två varianter så här direkt.
Om det elektroniska blinkdonet utan belastningsvakt är trepoligt kan man använda det som tvåpoligt eller bygga om bilens elsysten och använda det som trepoligt.

Det sistnämda har jag inte gjort men ser inget bekymmer med det rent tekniskt, men man har blivigt förvånad föut.

/Jan

Re: LED

Posted: Wed Aug 17, 2016 10:38 pm
by QV
Jag anser utan att ha läst att lampor skall vara "E märkta"
Alltså avsedda att användas i en E märkt lykta.
Eftersom parkeringsljus skall vara E märt så skall även lampan vara avsedd att användas i sådan ljusinsats.
Glödtrådens possition är viktig för att lycktan skall ge rätt sken.

Så min lagliga sida säger att LEDlampor är aja baja... om inte insatsen är gjorda för dessa lampor.
Om sedan besiktningen eller polisen bryr sig är en helt annan femma.

Att lampan endast är till för innerbelysningen ger ju en hint om att den inte är godkänd för utsidan.

/Jan

Re: LED

Posted: Tue Oct 11, 2016 4:11 pm
by Fredrik Lofter
Nils Järnberg wrote:Jag kopplade en sladd från varje sida.
Dvs en sladd på den som ger blink åt höger och en åt vänster.
Båda dessa drog jag till diodbryggan och sedan till Indikatorlampan.
Diodbryggan fungerar som en backventil, så strömmen inte kan gå bakvägen. Original jordar lampan genom den sida som inte blinkar, vilket gör att det inte fungerar att sätta in en diod rakt av. Den släpper ju bara igenom ström åt ett håll.
Någon som kan detta får gärna flika in, jag är ingen expert på el.
Kommer jag hem till datorn ska jag försöka göra en mer pedagogisk beskrivning.
Jag gör nedan ett försök att rita upp det. Tror det kan stämma, men kommentera gärna:
Image

Mvh,

Fredrik