Page 7 of 7

Re: Christine 12134VK

Posted: Thu Sep 20, 2018 8:36 pm
by Lars Bd
Om jag kommer ihåg rätt ska spjället stängas helt och sedan justeras så pass att det inte nöter i förgasarhalsen men fortfarande vara stängt för luftpassage, själva tomgångsjusteringen utförs på en nedsänkt spårskruv i närheten av elventilen. Om man använder elventilsfunktionen vill säga, utan elfunktion justerar man öppningsgraden på spjället med den skruven som "spjällarmen" bottnar mot.

Re: Christine 12134VK

Posted: Fri Sep 28, 2018 9:27 pm
by drömmare
Om jag förstått rätt, min elventil sitter till höger.
Med den inkopplad kan jag strunta i tomgångsskruven på vänster sida?
Så länge spjället är justerat som du beskrev Lars. Det sitter en försänkt skruv nertill på förgasaren på samma sida som elventilen. Den justerar väl egentligen höjden på nålventilen va? Är det den som reglerar tomgång??
159AC41C-CF16-46DF-AD27-17258BAB9EE8.jpeg
159AC41C-CF16-46DF-AD27-17258BAB9EE8.jpeg (3.41 MiB) Viewed 2133 times

Re: Christine 12134VK

Posted: Sat Sep 29, 2018 5:39 pm
by Lars Bd
Ja, skruven som du ändrar spjällöppningen med är endast en justeringsskruv för spjället och ingen tomgångsskruv. Tomgångsjusteringen utförs på den nedsänkta skruven som sitter i omedelbar närhet av elventilen. Den halsen som syns hitom bränsleslangen på bilden innehåller också en nedsänkt skruv men den reglerar höjden på munstycket och hur fet eller mager bränsleblandningen blir. Tittar du på förgasaren från motstående sida bör tomgångsskruven synas.
Med reservation för falska minnen och liknande.