Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Fördelen med att byta gummi är att du kan då hälla i DOT5 om du så önskar.
Ett problem som kan uppstå med DOT5 är att bromskontakten kan "bränna" eftersom den eventuellt inte får kylning av bromsvätskan. DOT 5 äter inte upp någon luftblåsa som kan finnas i kontakten.... Men denna information är inte bekräftad!
/Jan
Själv har jag löst problemet genom att lägga en fotmanövrerad bromsljuskontakt parallellt med den tryckmaövrerade kontakten. Fördelen med detta är att bromsljuset tänds då jag lägger foten på pedalen och inte när jag har bromstryck. Detta ger bakomvarande några tiondelar extra vilket kan rädda min nacke!
Ett problem som kan uppstå med DOT5 är att bromskontakten kan "bränna" eftersom den eventuellt inte får kylning av bromsvätskan. DOT 5 äter inte upp någon luftblåsa som kan finnas i kontakten.... Men denna information är inte bekräftad!
/Jan
Själv har jag löst problemet genom att lägga en fotmanövrerad bromsljuskontakt parallellt med den tryckmaövrerade kontakten. Fördelen med detta är att bromsljuset tänds då jag lägger foten på pedalen och inte när jag har bromstryck. Detta ger bakomvarande några tiondelar extra vilket kan rädda min nacke!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Angående kopplingscylindern så köpte jag ett nytt ”kitt” till min -64:a det höll något år sen skaffade jag en beg originalslav som funkar fortfarande, så kan du rädda originalet så tror jag mer på det än nyproducerat.
-
- Posts: 70
- Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
- Location: Falkenberg
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Intressant dag, skulle ha plockat bort bromsskivorna och trummor men det kom lite i vägen så fick göra lite annat.
1. Lyfte på golvmattorna fram och där blir det definitivt rostlagning, jag fick tag på en sån där svetsmaskin för flusstråd så jag får se om jag kan lära mig nått nytt.
2. Snubblade över en generator från en 240, en volvo bosch 0120469786. Dock fattar jag inte om den har en inbyggd regulator eller ej. Kan nån upplysa mig?
1. Lyfte på golvmattorna fram och där blir det definitivt rostlagning, jag fick tag på en sån där svetsmaskin för flusstråd så jag får se om jag kan lära mig nått nytt.
2. Snubblade över en generator från en 240, en volvo bosch 0120469786. Dock fattar jag inte om den har en inbyggd regulator eller ej. Kan nån upplysa mig?
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Rent reflexmässigt bildgooglade jag på bilgeneratorer, för jag tänkte länka till några bildexempel. Men majoriteten av bilderna visade generatorerna från "fel" sida. Alltså den sidan med remhjulet. Det är på andra sidan man ser det och dom fåtal bilderna var inte bra eller tydliga.
Men vi kan säga så här: Om det bara finns två elanslutningar, en grov på en M6 eller M8 skruv och mutter och en betydligt mindre anslutning för ett flatstift eller ringkabelsko, så har den med allra största säkerhet inbyggd regulator. En generator med yttre regulator har minst tre anslutningar plus en eventuell jordanslutning.
Sedan kan du gå på detta också. Växelströmsgeneratorer med inbyggd regulator kom runt decennieskiftet 1979 - 1980. Det skedde naturligtvis inte för alla modeller över en natt, men tidsmässigt kan det vara en fingervisning.
Ett tillägg: Dom två anslutningarna på en generator med inbyggd regulator heter (om dom är märkta?) B+ och D+. Det kan finnas en jordanslutning också, men den sitter ofta i själva godset.
På en generator med separat regulator heter dom B+, DF och 61. Så hittar du sessa märkningar på generatorn så krävs det en yttre regulator också. Och i sammanhanget, men det kanske du visste förut, en regulator från en likströmsgenerator duger absolut inte i detta sammanhanget!
Men vi kan säga så här: Om det bara finns två elanslutningar, en grov på en M6 eller M8 skruv och mutter och en betydligt mindre anslutning för ett flatstift eller ringkabelsko, så har den med allra största säkerhet inbyggd regulator. En generator med yttre regulator har minst tre anslutningar plus en eventuell jordanslutning.
Sedan kan du gå på detta också. Växelströmsgeneratorer med inbyggd regulator kom runt decennieskiftet 1979 - 1980. Det skedde naturligtvis inte för alla modeller över en natt, men tidsmässigt kan det vara en fingervisning.
Ett tillägg: Dom två anslutningarna på en generator med inbyggd regulator heter (om dom är märkta?) B+ och D+. Det kan finnas en jordanslutning också, men den sitter ofta i själva godset.
På en generator med separat regulator heter dom B+, DF och 61. Så hittar du sessa märkningar på generatorn så krävs det en yttre regulator också. Och i sammanhanget, men det kanske du visste förut, en regulator från en likströmsgenerator duger absolut inte i detta sammanhanget!
Last edited by A-masen on Sat Mar 17, 2018 9:47 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 70
- Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
- Location: Falkenberg
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Grymt! Åter igen, tackar!
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Hur är det med B18 från 65. Har dom fästhålet för växelströmare som då ger en "enklare" montering av 240 generator eller behöver han köpa adaptern.
I vilket fall som helst så behövs det sågas lite i generatorn så dom passar B18 blocket om nu inte 240 var tidig med B20 motor.
I vilket fall som helst så behövs det sågas lite i generatorn så dom passar B18 blocket om nu inte 240 var tidig med B20 motor.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 70
- Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
- Location: Falkenberg
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Ingen brådska, den kommer ligga i en låda ett bra tag.
Först kopplingen, sedan bromsarna, sen rost m.m.
Barn nummer två kommer till hösten med så tid och pengar blir ju ännu mer lidande.
Men planen är fortfarande besiktning till nästa vår (alt denna hösten)
Ok och skivor kom av idag iallafall. Får se vad som kan göras i form av renovering.
Först kopplingen, sedan bromsarna, sen rost m.m.
Barn nummer två kommer till hösten med så tid och pengar blir ju ännu mer lidande.
Men planen är fortfarande besiktning till nästa vår (alt denna hösten)
Ok och skivor kom av idag iallafall. Får se vad som kan göras i form av renovering.
-
- Posts: 70
- Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
- Location: Falkenberg
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Helt otroligt.
En timma efter förra inlägget kör en fin Amazon in på uppfarten. Ut kliver en av de lokala Amazonfantasterna, presenterar sig, erbjuder en hög av hjälp med allt från avgassystem till växellåda och fortsätter att visa kritiska punkter där rost ofta uppkommer (och kostaterar att dessa ställen är i princip opåverkade). De visade sig att han jobbade med en fd arbetskamrat till mig och var nyfiken på min bil.
Händer sånt?
En timma efter förra inlägget kör en fin Amazon in på uppfarten. Ut kliver en av de lokala Amazonfantasterna, presenterar sig, erbjuder en hög av hjälp med allt från avgassystem till växellåda och fortsätter att visa kritiska punkter där rost ofta uppkommer (och kostaterar att dessa ställen är i princip opåverkade). De visade sig att han jobbade med en fd arbetskamrat till mig och var nyfiken på min bil.
Händer sånt?
-
- Posts: 70
- Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
- Location: Falkenberg
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Pop!
Då var den ute.
Då var den ute.
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Det där med växelströmmaren och fästet: om du har originalrovan
så blir det till att köpa en adapter, men dom finnas att få tag i lite varstans, inga svåra grejer.
Generator finns att köpa bolt on (Bosch).
så blir det till att köpa en adapter, men dom finnas att få tag i lite varstans, inga svåra grejer.
Generator finns att köpa bolt on (Bosch).
210 -64, 223 -68
-
- Posts: 70
- Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
- Location: Falkenberg
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Det var inget fel på huvudcylindern till bromsarna, det visade sg efter det att jag lossat den.
Det blir att slipa lite och lägga på ett lager bromsoksfärg och behålla som den är.
Bromspedalen var dock stum innan jag avlägsnade cylindern, jag tycker den borde släppt när jag knipsade av ledningarna till oken fram. Jag får se vad som händer när jag lossar trummorna bak helt enkelt.
Nästa tur till Biltema får bli för att köpa bromsrör, nipplar och liknande så jag kan byta dessa iallafall.
En bit av bromsröret får användas till nytt hydraulrör till kopplingen.
Mitt otränade öga konstaterade att kopplingscylindrarna och tillhörande packningar ser ok ut, så planen är att bara skruva ihop allt igen, fylla på DOT5.1, håll tummar och tår och till sist trampa på kopplingspedalen.
Det blir att slipa lite och lägga på ett lager bromsoksfärg och behålla som den är.
Bromspedalen var dock stum innan jag avlägsnade cylindern, jag tycker den borde släppt när jag knipsade av ledningarna till oken fram. Jag får se vad som händer när jag lossar trummorna bak helt enkelt.
Nästa tur till Biltema får bli för att köpa bromsrör, nipplar och liknande så jag kan byta dessa iallafall.
En bit av bromsröret får användas till nytt hydraulrör till kopplingen.
Mitt otränade öga konstaterade att kopplingscylindrarna och tillhörande packningar ser ok ut, så planen är att bara skruva ihop allt igen, fylla på DOT5.1, håll tummar och tår och till sist trampa på kopplingspedalen.
-
- Posts: 70
- Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
- Location: Falkenberg
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Då var båda oken befriade från sina kolvar. Känns som de gjort sitt....
Oken är lämnade på blästring och när de kommer tillbaks så blir det att lägga på lite bromsoksfärg. Jag passar på att måla huvudbromscylindern i samma färg samtidigt.
Oken är lämnade på blästring och när de kommer tillbaks så blir det att lägga på lite bromsoksfärg. Jag passar på att måla huvudbromscylindern i samma färg samtidigt.
-
- Posts: 70
- Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
- Location: Falkenberg
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Tillbaka från blästring, ikväll blir det målning.
Kolvarna trycktes in lite extra innan blästring för att skydda loppen (nu ska de bara ut igen...).
Renoveringssats med nya kolvar får nog vänta ett tag, först blir det bromsrör och koppling.
Kolvarna trycktes in lite extra innan blästring för att skydda loppen (nu ska de bara ut igen...).
Renoveringssats med nya kolvar får nog vänta ett tag, först blir det bromsrör och koppling.
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Dot 5.1 är väll bortkastade pengar utan köp Dot4 på Biltema istället.callmenobody wrote: ↑Thu Mar 22, 2018 8:58 am En bit av bromsröret får användas till nytt hydraulrör till kopplingen.
Mitt otränade öga konstaterade att kopplingscylindrarna och tillhörande packningar ser ok ut, så planen är att bara skruva ihop allt igen, fylla på DOT5.1, håll tummar och tår och till sist trampa på kopplingspedalen.
Om du använder Dot5 (silikon) så bör du byta packningarna.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 70
- Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
- Location: Falkenberg
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Jag hade redan köpt 5.1 till bromsarna, däremot hittade jag en gammal flaska DOT4 i källaren som jag kan hälla i kopplingen.
Jag fick även med mig bromsrör, nipplar och koningsverktyg till bromsarna, så det blir att offra en bit rör och några nipplar till ett nytt kopplingsrör.
Förutom biltema så hann jag med ett besök på skroten, så nu har jag fått hem den där generatorn jag nämnde tidigare i tråden.
Sen så blev det lite målning under spisfläkten, Biltema bromsoksfärg, silver.