I många verkstadshandböcker för D-type överväxeln (men inte i VOLVOs) står det så här om hur man skall montera ihop sista huset och utgående axeln för att få rätt "lagerglapp" i delarna. Denna text är tagen ur verkstadshandboken för MGB sid 145
http://www.geomatique-liege.be/MGJP/Doc ... Manual.pdf.
Det blir ju samma resultat som jag beskrivit här ovan men man mäter på ett annat (och enklare) sätt:
Fit the annulus assembly with the speedometer drive gear,
spacing tube, and shim which fit on the shaft between the
front and rear ball bearings in the rear casing.
If a new bearing is fitted it becomes necessary to assess the
thickness of shim required. To do this replace the annulus
in the rear casing with the speedometer drive gear and
distance tube in position, and with a depth gauge measure
the distance between the rear ball bearing seating and the
distance tube. To this figure add .005 to .010 in. (.13 to .25
mm.): this will give the actual shimming required.
The shims are available in the following thicknesses for
selective assembly, which should allow an end-float of .005
to .010 in. (.13 to .25 mm.) on the output shaft and no
pre loading of the bearings:
.090 in.±.0005 in. (2.28 mm.±.Ol mm.)
.095 in.±.0005 in. (2.41 mm.±.Ol mm.)
.100 in.± 0005 in. (2.54 mm.±.Ol mm.)
.105 in.±.0005 in. (2.67 mm.±.Ol mm.)
Replace the coupling flange and tighten the nut to a torque
reading of 100 to 130 lb. ft. (13.83 to 17.97 kg. m.),
holding the flange against rotation with the aid of a wrench
Förtydligande 181205:
Beskrivningen ovan gäller överväxlar där det sista lagret har ett svarvat anslag för lagret i huset (liksom för det mittersta lagret). Det har min D-type överväxel. Detta utförande kan ses på bilder i VOLVOs verkstadshandbok för J-type överväxeln och i MGBs verkstadshandbok för D-type på sid 141
Om lagret i stället hålls på plats i huset med en låsring på båda sidor om lagret kanske beskrivningen inte gäller. Denna lösning visas och beskrivs i VOLVOs verkstadshandböcker för D-type