Page 1 of 1

Vibrationer efter växellåds byte

Posted: Wed Jul 24, 2019 5:50 pm
by postbussen
Hej. Är ny här på foumet och har ett problem. Bytte nyligen växellåda i en Amazon -67 från en m40 till en m41 och bilen vibrerar kraftigt när man seg drar (typ 40kmh i 3:ans växel. Man hör och känner vibrationer i 80kmh när man kör i od. Efter detta så har kardan balanserats och gjorts i ordning men problemet kvarstår.

Kan även tilläga att mebringarn sitter 5mm från kardantunneln när jag använder orginal kudde och balk.

Amazonen gick problemfritt med orginal m40 och kardan.

Någon som tror sig ha lösning på problemet får gärna höra av sig.

Re: Vibrationer efter växellåds byte

Posted: Wed Jul 24, 2019 10:25 pm
by QV
Vilken OD har du Typ D eller J.

Man ser det lättast på var solonoiden sitter.

Förarsida Typ J
Passagerarsida Typ D

Re: Vibrationer efter växellåds byte

Posted: Thu Jul 25, 2019 8:36 am
by postbussen
QV wrote: Wed Jul 24, 2019 10:25 pm Vilken OD har du Typ D eller J.

Man ser det lättast på var solonoiden sitter.

Förarsida Typ J
Passagerarsida Typ D
Det är en D type

Re: Vibrationer efter växellåds byte

Posted: Thu Jul 25, 2019 8:32 pm
by QV
Dom (Typ D) har en tendens att bli snea invändigt i utgående axel. Eftersom du ballanserat kardan så skulle jag tro att det är felet.

En TypD går gärna ner sig i planteväxeln också så en renovering av lådan är rekomenderad om du skall köra mycket med den.
Själv har jag "gett upp" typ D eftersom typ J är "så mycket bättre"

Re: Vibrationer efter växellåds byte

Posted: Thu Jul 25, 2019 9:12 pm
by Lars Bd
Vad menas med originalkudde, M40 eller M41 kudde?

Har lite svårt att förstå hur utgående axeln ska kunna bli sne invändigt, har aldrig hört talas om det. Det är en massiv axel med ett lager i vardera änden.

Har det någon betydelse vilken växel som används samt på 4:an med eller utan od?

Re: Vibrationer efter växellåds byte

Posted: Thu Jul 25, 2019 9:27 pm
by QV
I M40 delen blir inga axlar snea.
I OD typ D som TS har monterat så sitter utväxlingen på utgående axel
Det är en kona som planetväxeln snurrar i och utgående axel från lådan är typ 5cm.
Hela detaljen är typ 20 cm lång.
Det är vad jag vet inte ovanligt att axelstumpen på toppen av konan bli sne.

Om jag inte har kastat detaljerna så har jag lite att fota om inte en sprängskiss räcker.

Re: Vibrationer efter växellåds byte

Posted: Thu Jul 25, 2019 9:39 pm
by QV
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (90.28 KiB) Viewed 3694 times
Detta är utgående axel i OD typ D

Re: Vibrationer efter växellåds byte

Posted: Fri Jul 26, 2019 9:08 am
by Lars Bd
Då är jag med på vad du menar men en sådan defekt borde inte orsaka kraftiga vibrationer i låg hastighet utan inkopplad od. Däremot vid inkopplad od borde ett kastande kugghjul märkas på något sätt. Det är dock lämpligt att undersöka planetväxelns skick om den fortfarande är renoverbar innan det är försent.

Om problemen endast visar sig på vissa växlar t.ex. 3:an som TS skrev ska man inte heller utesluta själva växellådan som felkälla.

Re: Vibrationer efter växellåds byte

Posted: Mon Jul 29, 2019 7:50 pm
by postbussen
Men ska medbringarn sitta 5 mm från övre delen av kardantunneln? Känns lite tight. Lite osäker vilken kudde jag har.

Re: Vibrationer efter växellåds byte

Posted: Tue Jul 30, 2019 8:42 am
by Lars Bd
Vevaxel växellåda samt främre delen av kardanstången skall ligga på en rak linje, främre kardanknuten ska alltså inte ha något vinkelfel alls. Om vevaxel-växellåda-främre kardanstången är perfekt linjerat får du acceptera avståndet oavsett vad det är men 5mm låter ut att vara i minsta laget.