Page 1 of 1

B18A bygga om vevhusventilationen

Posted: Sun Aug 04, 2019 10:21 am
by Gesebol
Hej har kollat runt lite och ska bygga om vevhusventilationen på min B18A till sluten.
Tänkte bygga om enligt skissen man set på B18 med slang från oljefällan till insuget.
Min fråga är kan jag använda en oljefälla från b20 med slang anslutningen uppåt?
Kontrollventilen efter oljefällan går det få tag på nysådan?
Sedan är det väl nippel 7mm på insuget när man har kontroll ventil?
Sedan borde det väl funka med ett oljelock från b20 med slanganslutning?
//Stefan

Re: B18A bygga om vevhusventilationen

Posted: Sun Aug 04, 2019 12:45 pm
by Arne
Du kan ta allt från B20 motor eller B18 från -67.

Re: B18A bygga om vevhusventilationen

Posted: Sun Aug 04, 2019 4:19 pm
by QV
Allt från en nyare motor passar.
När det gäller anslutningar mot insugningsröret så ger förstora hål taskig gång vid läckor.
Till fördelaren är det iallfall typ 2mm i hålstorlek.
Till vevhusventilationen kommer jag inte ihåg längre. Har kunnat det. Men jag kör original -63 = Öppen = automatisk rostskydd under bilen (fläckvis)

Re: B18A bygga om vevhusventilationen

Posted: Sun Aug 04, 2019 6:26 pm
by Per L
Jag antar att du med "kontrollventil" menar denna http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=418982

Re: B18A bygga om vevhusventilationen

Posted: Mon Aug 05, 2019 7:50 am
by Gesebol
Tack för svaren.
Har set att B20 har 2mm håll i anslutningen till insuget, medan B18 ska ha 7mm, vet inte om det har med att göra om man har bromsservo så 2mm blir för litet då?
Har ju inte bromsservo idagslägget. Så min fråga är om det går att köra på 2mm och hoppa över ventilen vid flamfällan, när jag läser nedanstående artikel så verkar ventilen vara där för att strypa, har set på några med bromservo så har de ett T-förgrening ovanför ventilen.
Som sagt efter som jag inte har någon brom servo så behöver jag ju inte 7 mm nippel.
Har ju set att B18 och B20 har olika slang dragning men efter som jag har en B18 så kör jag väl på dragning enligt B18 eller vad tror ni?

http://volvo1800pictures.com/document/d ... evhus2.pdf

//Stefan

Re: B18A bygga om vevhusventilationen

Posted: Tue Aug 06, 2019 3:08 pm
by QV
Om man har ett 7mm hål in i insugningsröret så kommer motorn dra "massor" med tjuvluft den vägen.
Så den hålstorleken är då till för att ge tillräckligt med vakuum (snabbt) till servot.

Så hittar du någon nippel med mindre hål men ändock kan hantera slangstorleken så anser jag att man kan prova utan ventilen på slangen.

Re: B18A bygga om vevhusventilationen

Posted: Wed Aug 07, 2019 5:54 am
by Gesebol
Har nu kollat upp lite mer och oljefällan från B20 passar inte till B18.
Då anslutningshållet i blocket är runt 27mm på B20 och 21mm på B18, så får försöka leta uppe en oljefällan till en B18 med slang anslutning uppåt.
Någon som har en sådan liggande?

Re: B18A bygga om vevhusventilationen

Posted: Wed Aug 07, 2019 9:27 am
by Kalle
Hej!
En fråga till de kunniga: När kom egentligen den slutna vevhusventilationen på Az B18? Jag har haft en -67:a och två -68:or (slutet av -70 talet) ingen hade sluten ventilation, alla 3 var varianten med oljefälla och utsläpp neråt d.v.s inte den enklare tidiga varianten med bara ett rör. Var det bara vissa utförande som hade sluten? Funderar på om det kan ha varit skillnad på Amazon resp 140? Någon som vet?

Re: B18A bygga om vevhusventilationen

Posted: Wed Aug 07, 2019 3:57 pm
by QV
Många i min bekantskapskrets bytte till den äldre ventilationen "på den tiden"

Re: B18A bygga om vevhusventilationen

Posted: Wed Aug 07, 2019 6:28 pm
by TVR
Det var lagkrav från 1969 i Sverige.

Re: B18A bygga om vevhusventilationen

Posted: Wed Aug 07, 2019 8:46 pm
by Arne
123 GT -67 hade sluten vevhusventilation. Vet inte hur det var på 121 & 122.

Re: B18A bygga om vevhusventilationen

Posted: Sun Dec 08, 2019 10:35 pm
by Bearca
Bumpar denna tråd då jag är i färd med att göra samma sak på min amazon -64.

Hur har det gått för dig? Jag har insug/grenrör för en zenit förgasare och det sitter en plugg längst fram i den. Där bör man kunna koppla in återmatning från oljefälla? (Har inget bromsservo)

Har fått ta i ett oljelock med slang och nippel som har ett ”kalibrerat hål” som verkar vara just 2mm.

När man läser på så är skillnaden b18 mot b20 att slangarna sitter tvärt om. På B18 verkar dem sitta oljelock till luftburk och oljefälla till insug. Finns att läsa sig till i motormanualerna om man är osäker.

Jag har den varianten på luftfilterburk som ser ut som en stekpanna och är menad som engångsartikel. Jag hade tänkt som ett förstasteg att börja med att borra hål i det och montera slangen från oljelocket dit. Då får man iallafall filtrerad luft igenom vevhuset. Därefter att jag fått tag på en oljefälla som passar blocket så kopplar jag in den med den kalibrerade 2mm nippeln på insuget. Om den nu passar där vill säga. Då kanske man slipper den där rackarns ventilen ovanför oljefälla som annars ska sitta där. Är någon form av backventil vad jag kan förstå..?

Det är vad jag tror skulle kunna fungera. Men det jag är osäker på är hur nippeln i luftburken ska se ut? Kan det vara en helt öppen eller ”rak” nippel för högst möjliga flöde eller ska det vara en ”kalibrerad” där med?

Mvh Björn

Re: B18A bygga om vevhusventilationen

Posted: Tue Dec 10, 2019 8:07 pm
by QV
Utan att ha kollat så skulle jag säga "öppen" i luftburken.

Att man har en nippel med litet hål är ju för att inte påverka tomgången (den skall inte dra tjuvluft)
Vilket håll som ventilationen skall gå igenom motorn har jag sett någon bild på i de gröna häftena.

Men om du använder en 2mm nippel i insugningsröret så kommer ju tomgången inte att påverkas så hårt.

Re: B18A bygga om vevhusventilationen

Posted: Wed Jan 01, 2020 7:22 pm
by Bearca
Hej! Ungefär som jag tänkte också. Får bli att prova så
Först :D

Re: B18A bygga om vevhusventilationen

Posted: Wed Jan 01, 2020 8:34 pm
by Lars Bd
Här står det mesta om B18/20 vevhusventilation.
http://volvo1800pictures.com/document/d ... evhus2.pdf
Dock ska man inte tro på diameterangivelsen som anges för nippeln i insugningsröret. B18 har en förgrening på slangen till bromsservon och i den förgreningen sitter en "kontrollventil" som låter en lagom mängd vevhusgaser sugas in i motorn.
Bromsservon ska ha fri tillgång till vacuum och därför är B18 originalnippeln i insuget obegränsad.