Page 1 of 1

B18 böjda stötstänger

Posted: Sun Mar 01, 2020 12:25 am
by Åsöpojken
Böjda stötstänger! B18 1961
Efter att bilen stått några år, så startade jag den. Den spann som en katt så jag tog den på en tur på kanske 2km. Inga problem alls!
Dagen efter så skulle jag flytta bilen, men inte startade den! Motorn lät helt annorlunda, som om det inte var någon kompression…? Fram med kompmätaren och mycket riktigt, inget komp på NÅGON cylinder? Fan…! Tar bort ventilkåpan och ser att två stötstänger är krokiga, 3ans cylinder…?
River av toppen och kollar kam samt kamdrev, inga fel vad jag kan se, allt snurrar, ventillyftarna åxå hela, och motoroljan fin.
Det hela är för mig obegripligt. Är det någon som har råkat ut för samma gåta, eller någon idé om vad som hänt, eller har två stötstänger över

Re: B18 böjda stötstänger

Posted: Sun Mar 01, 2020 2:13 pm
by Lars Bd
En gissning är att stötstängerna var krokiga innan du startade och kompressionslösheten är ett annat problem. Ventilspel? Brytaravstånd?

Re: B18 böjda stötstänger

Posted: Wed Mar 04, 2020 7:03 am
by Arne
Kan även vara att ventilerna kärvar i sina styrningar, hände en gång på en B4B motor som stått länge. Det resulterade i krokiga stötstänger.

Re: B18 böjda stötstänger

Posted: Thu Mar 05, 2020 9:57 pm
by QV
Om 3:de cylindern har krokiga stötstänger, men 1:an har dålig komp så beror ettans fel inte på treans stötstänger.

Så du har multipla fel på motorn. Om nu kompprovet stämmer.
Att den visar "noll" på alla gör mig lite misstänksam.

Om yttre fysisk påverkan har gjort stötstången krokig så anser jag att felet till detta ligger i toppen.
Kam med lyftare ser jag inte som en möjlig felkälla.

Av med toppen!