Ventiler och ventilfädrar b18
Posted: Sat Dec 12, 2020 10:13 am
Hej,
Några frågor eller tankar ang ventilfjäder.
Om jag ändå monterat av toppen på min motor. Varför då inte kolla ventilerna om de är täta eller bara slitna.
Samtidigt varför plocka av mer - man kan prioritera annat om det inte är fel?
1. plast/gummi hatten som syns på ena bilden. Den har jag inte sett i någon annan beskrivning och var väldigt lätt att ta av med nageln. Varför är den där alls? Ska den bara sitta som ett skydd och vara lätt att ta av - och plockas av innan fjäderspännaren monteras?
2. Tittar jag på ventilerna är de orena men de ser inte ut att ha sjunkit in i toppen och därmed inte slitna i kanten/ringen - vilket jag förstått är risken med långkörare. Men det kanske man inte ser förrän de är avmonterade?
3. Någonstans hörde jag att man kan hälla i/kolla med Tröd för att de om de är täta. Om de inte läcker - varför plocka av isf? Någon som har erfarenhet/rekommenderar detta eller ej?
tack
Några frågor eller tankar ang ventilfjäder.
Om jag ändå monterat av toppen på min motor. Varför då inte kolla ventilerna om de är täta eller bara slitna.
Samtidigt varför plocka av mer - man kan prioritera annat om det inte är fel?
1. plast/gummi hatten som syns på ena bilden. Den har jag inte sett i någon annan beskrivning och var väldigt lätt att ta av med nageln. Varför är den där alls? Ska den bara sitta som ett skydd och vara lätt att ta av - och plockas av innan fjäderspännaren monteras?
2. Tittar jag på ventilerna är de orena men de ser inte ut att ha sjunkit in i toppen och därmed inte slitna i kanten/ringen - vilket jag förstått är risken med långkörare. Men det kanske man inte ser förrän de är avmonterade?
3. Någonstans hörde jag att man kan hälla i/kolla med Tröd för att de om de är täta. Om de inte läcker - varför plocka av isf? Någon som har erfarenhet/rekommenderar detta eller ej?
tack