Hej!
Har en svår fråga men hur vanligt var det att man förr bytte ut en B18 till en helt ny reservdelsmotor?
Eftersom B18 anses vara en "evighetsmaskin" som bara går och går, vad kunde motivera ett helt byte? Mycket hög oljeförbrukning alt. haveri? Var det billigare att bara byta ut hela motorn istället för att renovera?
Tack på förhand
Reservdelsmotor B18B, 496892?
Re: Reservdelsmotor B18B, 496892?
En B18 skulle jag påstå behöver en helrenovering vid 20,000 mil.
Dom har även en tendens att slita ner kammar.
Så utan att igentligen veta påstår jag att det var mera ekonomiskt att byta motorn och renovera dom sedan. Kortare stopp för kunden och renovering på "1 ställe".
Man skall komma ihåg att det var mycket grusväg på den tiden och en resa mellan Malmö och Stockholm med bil tog 2 dagar.
En evighetsmaskin då och nu är inte samma sak.
Dom har även en tendens att slita ner kammar.
Så utan att igentligen veta påstår jag att det var mera ekonomiskt att byta motorn och renovera dom sedan. Kortare stopp för kunden och renovering på "1 ställe".
Man skall komma ihåg att det var mycket grusväg på den tiden och en resa mellan Malmö och Stockholm med bil tog 2 dagar.
En evighetsmaskin då och nu är inte samma sak.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 39
- Joined: Wed Dec 10, 2008 1:12 pm
Re: Reservdelsmotor B18B, 496892?
Det står 92 på klacken.