Med eller utan innerslang i däcken på tidiga bilar?
Posted: Fri Feb 19, 2021 11:02 am
Kör ni med eller utan innerslang i hjulen på era tidiga bilar?
Fälgarna på min P1800 från 1963 är säkert gjorda för däck med innerslang och saknar också de humpar som moderna fälgar har och som skall hålla kvar däcket mot fälgsidan vid en punktering.
När jag köper nya däck gissar jag att det med stor sannolikhet blir tubeless-däck dvs däck avsedda att användas utan innerslang.
Jag hittar väldigt lite skrivet på nätet om detta men det som skrivs handlar ofta om:
- det fungerar i allmänhet bra med slanglösa däck utan innerslang även på fälgar som saknar humpar och som är gjorda för innerslang
- det fungerar också "bra" med slang i slanglösa däck men dessa är "vassare" på insidan jämfört med däck avsedd för slang och kan skava hål på en innerslang efter ett tag
Anm: Min 63a har fälgar lackerad i bilens kulör och dessa saknar humpar. Jag har också en uppsättning senare fälgar som är lackerade i silver som har humpar och dessa är gissningsvis gjorda för slanglösa däck utan innerslang
Fälgarna på min P1800 från 1963 är säkert gjorda för däck med innerslang och saknar också de humpar som moderna fälgar har och som skall hålla kvar däcket mot fälgsidan vid en punktering.
När jag köper nya däck gissar jag att det med stor sannolikhet blir tubeless-däck dvs däck avsedda att användas utan innerslang.
Jag hittar väldigt lite skrivet på nätet om detta men det som skrivs handlar ofta om:
- det fungerar i allmänhet bra med slanglösa däck utan innerslang även på fälgar som saknar humpar och som är gjorda för innerslang
- det fungerar också "bra" med slang i slanglösa däck men dessa är "vassare" på insidan jämfört med däck avsedd för slang och kan skava hål på en innerslang efter ett tag
Anm: Min 63a har fälgar lackerad i bilens kulör och dessa saknar humpar. Jag har också en uppsättning senare fälgar som är lackerade i silver som har humpar och dessa är gissningsvis gjorda för slanglösa däck utan innerslang