Ny förgasare, vad är en sådan värd?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Ny förgasare, vad är en sådan värd?

Post by robbanA »

Jag hittade en snubbe på blocket.se som säljer nya förgasare, troligen den halvgamla sorten, Stromberg med ställbart munstycke i botten! Enl. säljaren så hade han hittat dem via Grekland, jag antar att de kommer från något gammalt Volvolager där nere? Han skulle få hem fem spritt nya inom ca 14 dagar. Nu undrar jag vad en sådan kan vara värd? Han begär 1500 kr st. Är en ny förgasare värd detta eller kan man kanske renovera en gammal och få den nästan lika bra för mindre pengar?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag vet inte hur det är med ovan nämnda strombergförgasare, men andra förgasarsorter finns nytillverkade och säljs av bland annat CVI Automotive. Ett exempel är Zenith 36VN.

Om det är en NOS förgasare kan det ju vara rejält med oxid osv, men det borde ändå vara hyffsat lätt att få den i fräscht körbart skick.

Problemet med att renovera förgasare brukar ju i regel var att hålet för spjällaxeln i förgasarhuset nöts varvid det är svårt att få det hela riktigt tätt. Det går dock i regel att borra upp (ej nödvändigt alla gånger) och använda sig av en metallbussning eller ej grövre spjällaxeldiameter.

Om jag vore dig skulle jag väl se mig omkring efter andra nytillverkningar av denna förgasare (hos reservdelsfirmorna), samt kanske höra med förgasarteknik eller annan renoveringsfirma angående pris för komplett renovering. Sedan kan du ju se vad en renoveringssats till förgasaren kostar. De är sällan särskilt billiga, men det brukar bli riktigt bra om inte förgasaren är riktigt sliten.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny förgasare, vad är en sådan värd?

Post by Fredrik Lofter »

Du kan köpa Zenith-Stromberg förgasare (175CD, 175CD-2SE) nya hos Volvo. De kostar ungefär 2.500kr. Dessutom säljer även Veteranprodukter nya (för ungefär samma pris) samt fabriksrenoverade.

:: Fredrik
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Tar verkligen GCP bara 2.500kr för en fabriksny Stromberg 175 förgasare genom bilia?

Som jämförelse tar GCP 4976kr för en nytillverkad Zenith Stromberg 36VN förgasare.

Jag vet att vissa biliahandlare har följt gamla prislistor varvid priserna har blivit ungefär hälften mot GCP's när de skulle betalas i bilias kassa. Själv blev jagglad när jag insåg att jag fick två framskärmer till priset av en. :)

Efter en stunds sporadiskt sökande bland GCPs priser fann jag en annan prisvärd förgasare med volvonummer 237631 för 9157kr. Är det någon som har en reservdelskatalog till hands som kan kika vad det är för förgasare?
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Priser

Post by Fredrik Lofter »

Jag hade lite förgasarproblem förra våren och ett tag där trodde jag att den Zenith-Stromberg 175CD-2SE jag har i min B20 A var bortom all räddning (det visade sig senare att den gick att renovera). I samband med det ringde jag runt lite och kollade priser. 2.500kr kommer från Veteranprodukter, men jag vill minnas att det var liknande prisuppgifter vart man än ringde. Visst varierade det lite (typ 2.495kr eller 2.695kr), men inte till det dubbla eller tredubbla.

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ok. Min förgasare hade visserligen inte rullat så värst många bil, men den hade ju trots allt några år på nacken (40år). Det är väl dock den långvariga nötningen som är det största hotet för dessa gamla förgasare och deras spjällaxlar. I alla fall då det gäller Zenith Stromberg 36VN. Jag ångrar dock nästan att jag inte letade rätt på en fabriksny originalförgasare från 60-talet. Renoveringssatserna är inget vidare värst prisvärt alternativ anser jag. Satsen till min förgasare kostade ca. 850kr exkl. moms.

...men man borde väl vara nöjd och glad. Bilen dricker ca. 0.7L/mil vid landsvägskörning och inte mycket mer vid blandad körning. Motorns gång är också bra och förgasarn är tät och fin.

Är det någon som har något bra förslag på hur man tar sig an oxiderade förgasarhus i zinkgjutgods(?) ? Det är ju inte direkt lätt att komma åt ens med den minsta polertrissan på en 36VN.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

0,7l/mil är riktigt bra på en Volvo Amazon. Har aldrig hört talas om så låg bränslekonsumption i dessa sammanhang. Det snackas visserligen en del, men det snacket brukar vara ganska lätt att genomskåda. Antar att du har OD? Jag ligger på 0,9-1,0l/mil med en vad jag vill påstå väl inställd B20 A. OD på gång dock, men det känner du ju redan till (tack för tipsen i höstas!)

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nejdå, jag har ingen OD-låda i min bil utan M40. Bakaxelutväxlingen är original för en bil med B18A från 1964, men jag minns den tyvärr inte i huvudet.

Jag körde ett par gånger mellan Stockholm-Österlen i sommras och räknade då på bränsleförbrukningen vid landsvägskörning så noggrannt som jag kunde. Tyvärr är ju amazonens tankpåfyllning lite marig (lite väl horisontellt påfyllningsrör) vilket gör att det är svårt att veta hur mycket soppa men egentligen har i tanken (svårt att fylla den helt). Men med viss tålmodighet får man faktiskt i ca. 45L som tankrymden är angiven till. Med den mängden bränsle tog jag mig mellan Österlen-Stockholm utan att tanka på vägen.

Och enligt amazonens instruktionsbok (B18A) skall bilen dra ca. 0.75L/mil vid landsvägskörning vilket stämmer mycket bra med mina värden.

I den här tråden språkades det om bränsleförbrukningar på det gamla forumet...

Jag hoppas att det går bra med OD-monteringen. Själv har jag inte mycket kvar att göra på min egen bil utan känner mig ganska sysslolös på amazonfronten. Det blir kanske lite seriösa renoveringar av olika luriga delar, ej till min egen bil utan mest för skoj skull. :)
jaevelberg
Posts: 19
Joined: Sat Mar 06, 2004 7:39 pm
Contact:

Post by jaevelberg »

Jag kunde vid ett flertal långresor konstatera 0,7/milen med min PV med B18 och zenith. När dubbla SU monterades + K-kam drog bilen ca 0,8/milen landsväg. Jag körde PV:n i brukstrafik under ett antal år och tror verkligen på siffrorna. En gammal zenith är jäkligt snål rätt injusterad och gubbkörd!
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

har klart å presse den ned i 0.69 på en 144.....da med vældig nedjustert flottørhøyde,med k kam.... :D :D
Post Reply