Avbruten oljetryckskontakt.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Avbruten oljetryckskontakt.

Post by Sture Swedberg »

Har gjort en sagolikt dum grej, så här gick det till.Enom till skräck, androm till varnagel.

Vid urtagningen av motorn lyckades vi knäcka oljetryckskontakten. Motorn (B16) snarades med lyftstropp i bom över oken på en tvåpelarlyft, det gick hur fint som helst den första lilla biten. Allt lossnade som det skulle sakta och fint men så i det sista kritiska momentet..... trycker han som skötte lyften lite för våldsamt på kontakten. Som jag bara har två händer och inte gärna vill bli av med dem rycker jag undan dem. Det hördes ett ljud som om en valnöt studsade på golvet. Vad var det? Jodå, den gamla fina kontakten rullar glatt iväg. Det hjälper ju inte att svära, kontakten skulle inte varit där men så går det när man har hjälp.

Nu måste resterna ut ur motorn och då dummar det sig igen. Man skall INTE använda \"grispittar\" på saker som sitter fast, det vet ju varenda idiot utom jag. Dom är möjligen till för saker som sitter djupt men löst.

Jag vet att de lätt brister och drar försiktigt efter att ha borrat till lämplig storlek i vitgodset. Det går trögare och trögare men det känns ändå mjukt. Så ger jag upp av försiktighetsskäl, det här går inte! Backar ut och får ut halva verktyget. Det har likt f-t rukit av!

Vad gör man nu? Någon som har en användbar lösning (utan att påpeka det jag redan vet:att det var dumt)? Alla tips mottages med största tacksamhet.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Tråkigt. Nu är ju inte den där koniska gängan på oljetryckskontakten så hemskt stor i diameter har jag för mig. Men det skulle kunna gå att svetsa på en bult tex lite försiktigt mot kontakten )utan att fästa den i blocket) och sedan lossa den mha. en fast nyckel. Det behöver ju inte vara en M10, ta någon lagom dimension så att du har utrymme att lägga ett par svetspunkter.

Det är nog den bästa lösningen jag kommer på. Grispittar är ett elände som borde förbjudas (been there done that!).


Tips:

Använd Ridgid's skruvutdragare istället. Det är gjorda i seghärdat stål och går inte av lika lätt, som en cylindrisk pinne med spår utvändigt som knackas ner i borrhålet och som sen lossas med en fast nyckel.

De säljs lösa och är lite halvdyra, men de håller ju länge också. Besvära dig inte med att köpa Ridgid's borr bara för de kostar skortan. Det skall vara borr i tumdimension till dem, men ta närmsta tiondels millimeter så blir det bra.
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Tack för tipset. Det första förslaget tror jag har ett fel, materialet i kontaktdelen är inte svetsbart vad jag förstår. Är det inte någon sorts zinkgjutgods? Har umgåtts med planer på att försöka bygga på den kvarvarande avbrutna ståldelen med Migsvets och om det lyckas, svetsa fast en mutter på det som är tänkt skjuta ut. Men det gäller att inte svetsa i godset på blocket. Skulle det lyckas borde också värmen från svetsningen medverka till att resterna av oljetryckskontakten inte sitter så hårt.
Det absolut bästa är säkert ditt andra förslag med Ridgids utdragare.Såg en sådan sats häromdagen men till 15-1600 kr, förvisso med borr i tum. Visste inte att det gick att köpa lösa delar. Värt att pröva förvisso.
Väntar lite, det finns säkert flera kluringar där ute....
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja just ja. Det är ju något dumt material i den. Då är det värre, men det måste gå att lösa ändå.

En variant vore kanske att elakt gå på med ett lagom stort borr med med vänster-riktade skär (kör borret motsols). Om nu grispitten sitter en bit ner i kontakten kanske du har sån tur att borret nyper och du kan vrida ut kontakten.

Jag antar att du smörjde upp kontakten på alla sätt och vis. I alla fall nu sedan grispitten gick av? (5-56, WD40 eller så, osså värme sen)

Det är svårt att ge konkreta tips när man inte vet helt hur det ser ut. Lättare om man ser var kontakten har gott av i sin gänga och hur djupt grispitten sitter osv.

Luna tar ju hem Ridgids lösa skruvutdragare så de finns hos alla som säljer Luna-grejer (ev. best. vara). Vi hade de vanligaste dimensionerna där jag jobbade tidigare (järnaffär). Biltema har någon billig sats i samma utförande, vet ej hur den håller.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:Använd Ridgid's skruvutdragare istället.
Köp torxhylsa med 1/2" fäste i lämplig storlek borra ett hål och slå i hylsan, det ger ett utmärkt grepp.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

Lars Bd wrote:
D59471 wrote:Använd Ridgid's skruvutdragare istället.
Köp torxhylsa med 1/2" fäste i lämplig storlek borra ett hål och slå i hylsan, det ger ett utmärkt grepp.
Ännu ett "bosse-bildoktorn-knep". När skall bilverkstäderna börja märka av Martin-timell-effekten av alla hans glada tips om kopparpasta och annat? :)

En torxhylsa är inte riktigt lika vridstark som ridgids tappar. Men det funkar säkerligen för att lossa det mesta. Den som har skruvat med stark skruvdragare känner till fenomenet med runddragna bits (av rätt dimension). ;)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:fenomenet med runddragna bits (av rätt dimension).
Runddrar man bits av rätt dimension är det fel kvalite.
För den som vill glädja sin flickvän/fru med diamanter och samtidigt få saker till verktygslådan kan detta vara ett alternativ http://www.wareco.no/katalog/index.asp? ... prdid=3021
det är inte alla som får en tub diamanter.
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Visste väl att ni var att lita på, D 59471 och Lars Bd!

Kontakten gick av jämns med godset, klockrent. Borrade så att det återstod ca 2 mm på var sida. Inte svårt, hålet fanns ju i centrum. Tog sedan lämplig storlek på utdragaren med känt resultat. Skulle kanske borrat lite mindre, verktyget trängde förmodligen ut materialet en aning. (för mycket under alla omständigheter, kontakten har ju suttit i 43 år så den lär väl inte fastna så mycket mera!). Smörja kontakten, gängorna, lär inte göra varken till eller från, det kan omöjligen tränga in. Tanken på att värma det hela tror jag mera på men hur mycket värme tål zinkgjutgodset, inte särskilt mycket med stor sannolikhet.

Åter till Ridgid. Jättefina grejor. EN del kostar 345 +mv. Hela satsen (5 delar) 1540 inkl. Eg 1040 plus mv men det blir 1300 i alla fall.
Jag köpte en sådan i dag (vi har användning för den fortsättningsvis så nån stor katastrof är det inte trots allt)

Av ren nyfikenhet skall jag prova Lars tips med en torxbits, det verkar vara förnuftigt (Lars, varför hörde du inte av dig i går kväll, lägger du dig så tidigt som ½12 ? :D )

En olycka kommer ju sällan ensam och följriktigt har det hänt ytterligare en!
I kväll kommer det in en god vän som har tummarna på rätt ställe och ämnet kom upp. Jag berättar om den livliga kommunikationen på Az-klubbens hemsida och så går vi för att titta på motorn. För att kolla hur långt in den avbrutna delen sitter tar jag en tändsticka och petar i hålet. Jo, 12-15 mm in tar det emot. Det borde räcka för att få ett ordentligt tag. Pratar lite och under tiden pillar jag lite med tändstickan. Hoppsan, plötsligt är det fritt utrymme innanför, inget tar emot. DEN F-B-DE delen har fallit ned i oljekanalen! Efter att ha pillats på med en tändsticka!
Jaha, nu borde det gå med en torx och misslyckas det återstår Ridgid.

MEN...vart tog grispitten vägen, det hördes inget i det tomma rengjorda tråget som högst provisoriskt hängts upp under den rengjorda motorn i avvaktan på lack. Hade den fallit rakt ned borde den hörts, skall kolla i morgon. Det är gott om utrymme i kanalen så den borde ligga snyggt och fint i botten på något, borde inte kunna ställa till något men enligt lagen om alltings jävlighet hittar den säkert fram till något hål att täppa till. Det är ju rätt bra tryck på oljan. Ligger den på trycksidan är det inte bra om inte borde den hamna i tråget och då ställer den knappast till något.

Fortsättning följer för den som orkar hänga med.
Hanse
Posts: 64
Joined: Fri Feb 06, 2004 7:46 pm
Location: Småland
Contact:

Post by Hanse »

Tror Swedol ska ha liknade skruv utdragare. Dom är billigare och funkar kanon.
XXN
Posts: 21
Joined: Thu Mar 18, 2004 10:08 pm

Post by XXN »

Kommer inte ihåg var,hur, oljetryckskont satt på B16 har tydligen slängt v-hadnboken. Borde likna B18-20 , iså fall ligger den i oljekanalen och du löper risk att den ramlar ner i någon av kanalerna till ramlagren. Den längsgående kanalen är pluggad i båda ändarna , tips finns små magneter försedda med teleskopiskt\"handtag\" mycket användbara när det dj-as
Mvh/
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Resterna av oljetryckskontakten..... nu är det löst.
Försökte med torx och det kunde nog gått om jag slipat av spetsen lite så att inte \"taggarna\" skjutit materialet framför sig. Det hade blivit ett bättre, renare fäste.
Lösningen blev Ridgid verktyget, det gick hur fint som helst.

Återstår att få ur delen och spånorna som trillade ned i oljekanalen. Kontakten sitter i bakkant av toppen och det verkar finnas en ganska rymlig kanal innanför (motorn är inte isärtagen).

Måste jag ta av toppen för att komma åt kanalen nedigenom eller kan det gå att ta bort oljepumpen rakt under och hoppas på att skräpet ligger där.
Vet någon om en sprängskiss på B16 så man kan se hur det ser ut i innandömet?
Slutligen: Har någon en gammal kontakt att avvara? Det går med en ny men det vore trevligt att ha en gammalt orginal. På min finns instansat \"1059\" och \"0,8\" ?

God Jul på er alla vänliga rådgivare / Sture
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Oljetryckskontakten sitter väl i bakkant av motorblocket? Inte toppen.

Oljetryckskontakten [skiss från GCP]

I reservdelskatalogen finns det nog ingen genomskärningsbild som visar hur oljekanalerna går utan bara skissers om visar hur alla delar sitter samman. Det ger ju inte så mycet för dig.

Bild över motorblocket utvändigt (ger inte så mkt?)

Det brukar ju cirkulera bilder av sånna gamla volvoplanscher på en B16 motor i genomskärning. Jag försökte googla fram en sån åt dig men det gick inte så bra. Nån kanske har en liggandes på datorn?

edit: Nu hittade jag den... :)

Image
XXN
Posts: 21
Joined: Thu Mar 18, 2004 10:08 pm

Post by XXN »

Skall du göra det seriöst, slippa framtida oro finns det nog bara ett sätt, plocka isär.
Mvh/
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Re:

Post by Sture Swedberg »

[quote="D59471"]Oljetryckskontakten sitter väl i bakkant av motorblocket? Inte toppen.

Jag blev osäker när jag kollade på skissen som D59471 länkade till trots att jag hållit på att pilla med det här en god tid. Kollade en extra gång i dag.
Skissen stämmer inte med den B16 jag har i vart fall. På motorn sedd bakifrån sitter oljetryckskontakten till vänster i överkant på toppen och till höger med lite större dimension, återfinns värmegivaren. Återstår att finna en ritning som visar hur kanalerna går för att se om det är möjligt att fiska upp avbruten ståldel och spån. Vill helst inte riva isär den gamla godingen då den gick så väl att det inte är motiverat ur renoveringssynpunkt.

XXN tipsade om teleskopiska magneter.
Det är nog gott och väl om man kan sticka en sådan rakt ned (ja, eller upp eller vart som helst bara det är raka spåret).

Problemet är det kröker på många ställen i kanalerna. Här måste till något som kan kröka 90 gr ett par cm in och sedan vidare i obekanta krökar. Det skulle behövas fiberoptik som gick att titta i samtidigt som det behövs ljus. Hålet är 8-10 mm så vi talar om någon sorts slang som inte får vara tjockare än 3-4 mm. Ginge det att lokalisera metalldelen kunde det kanske gå att fästa en liten magnet på något plastaktigt trådmaterial och fiska rätt på biten. Spånen från borrningen i kontakten bör vara små och det materialet är så mjukt att det sannolikt inte ställer till något men en stålbit är inte bra......
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det enda rätta är kanske ändå att ta isär motorn?

Alternativt att börja med någon \"renspolning\" tills dess att du finner både metallbiten och en hyffsad mängd spån (inte så troligt?).

Tråkigt dilemma, men du får väl trösta dig med att du ju har lite långtråkiga helgdagar att spendera i garaget nu under julhelgen i alla fall.

Lycka till.
Post Reply