\"Viktigt\" avdelning på fourmen

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
Post Reply
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

\"Viktigt\" avdelning på fourmen

Post by Rogge »

hmm blev lite luddig rubrik på inlägget..

men jag menar som så att, spec. på avdelningen \"trimmad motor\" så kommer ofta samma frågor upp igen fast av en annan skribent, ofta är det frågan \"hur jag trimmar man b18/b20 billigt\" och \"b21/B23 i amazonen\" som kommer upp, dock inte så ofta, men söker man finns det en hel del trådar om det och ofta samma svar på de flesta dvs. \"Sök så skall du finna\" kan man inte ha då, som på andra forum, att man har en s.k. sticky så den tråden är överst hela tiden.. så kan folk lägga in sina tips och trix på hur man gör, då många inte söker, så behöver de inte söka och man har en fast tråd där..

kan ju fråga först om denna funktionen finns, och om den är avsedd endast för moderatorer?

det är iofs bara vad jag tycker, men jag tycker det låter som en bra idé, men jag skulle vilja ha lite respons på den här frågan och vad forumansvarige tycker, iom att jag läste nyss i en annan tråd här att amazonklubben kör foumet som \"as-is\"
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt

Post by »

Glad fortsäggning Rogge och till er andra. Kolla mitt inlägg som handlar om samma sak :wink:
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

tack!! och detsamma!!

det är lite svårt att kolla inlägget om man inte vet vem du är.. vare sig du är gäst eller bara inte orkar logga in =)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Vi skulle egentligen behöva nån form av \"Läsvärt\" avdelning där allmänna trådar \"sparas\" för framtida funderingar. Säg tex. att en tråd handlar utförligt om hur man skall gå till väga för att svetsa skärmkanter. Då är det ju alldeles utmärkt om den hamnar under Läsvärt så att framtida gäster kan hitta den lättare.

Dessutom tenderar trådarna att \"överleva\" lite längre om de lagras under läsvärt. Folk som testat att svetsa skärmkanterna själva efter trådens tips kan ju lägga till sina funderingar och kanske ytterligare tips.

I vissa trådar avhandlas ju ämnet grundligt och utförligt och då är de ju trevliga att \"ha kvar\" medan andra trådar som spårar ur eller där tipsen är av mer \"simpel\" karraktär kanske kan få sjunka ned i forumsdjupet... ;)

Läsvärt röstar alltså jag för! :)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

jo det var ungefär så jag menade.. fast att just den tråden \"att svetsa skärmkanter\" ligger under kaross då, och att den ligger under rätt kategori, jag tror att folk lättare hittar den då..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

Rogge wrote:jo det var ungefär så jag menade.. fast att just den tråden "att svetsa skärmkanter" ligger under kaross då, och att den ligger under rätt kategori, jag tror att folk lättare hittar den då..
Ah, jo så skulle vi ju kunna ha det. Någon får väl slänga iväg ett PM eller mail till Pär på bilia som "driver forumet".
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

be my guest! :wink:
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
THolandsli
Posts: 88
Joined: Sun Feb 01, 2004 5:18 pm
Location: Ottersøy, Norge

Post by THolandsli »

På TPC's forum har de en forumdel som heter FAQ (Frekvensly asked questions) Der samler moderatorene sammen fornuftige ting som blir skrevet og lager en post for det temaet.
Men dt krever jo att en person eller flere har tid til å sette seg ned og \"renske opp\" før det legges under FAQ.
-91\" Volvo 960 3,0
-67\" Volvo Amazon (restaurering/turbokonvertering)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

jo men det är nog lättare att moderatorn/moderatorerna kollar vilka trådar som tillför ngt bra och svarar på vanligt förekommande frågor, och bara sätter dem som en sticky..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
parerl
Site Admin
Posts: 46
Joined: Tue Aug 12, 2003 11:33 pm
Location: Bilia Web Services, Göteborg
Contact:

Hejsan

Post by parerl »

Läser denna tråd nu och jag kan sätta upp så som ni vill ha det.
Jag har dock varken tid eller kunskap för att kunna avgöra vilka trådar som är \"speciellt bra\" och skall läggas in under antingen FAQ eller Läsvärt.

Om någon vill ta tag i såna listor så kan jag säkert öppna upp för det , men det vore bra om det kom från någon som bestämmer i Amazonklubben så att det är ett \"officiellt\" beslut.

/Pär
röd67
Posts: 20
Joined: Mon Apr 05, 2004 9:39 am
Location: Bengtsfors i dalsland
Contact:

Post by röd67 »

på chevrolet capriceforumet som jag är moderator på har vi ett artikelarkiv där man kan lägga in sina mektips och bilder på hur arbetet går till. mycket bra eftersom tipsen är samlade på ett ställe. det är just detta med var man ska leta efter ett tips som är det stora berkymret.
Röd 67:a med trimmad B20, och en Cheva caprice med V8
Post Reply