Page 1 of 4

Projekt: B20 turbo

Posted: Mon Jan 03, 2005 8:48 pm
by Lången
Håller på att snickra i hop en B20 turbo motor nu i vinter och har lite frågor. Först så skulle jag vilja veta om det finns nån sida med lite info och bilder på den häftiga Amazonen \"Midninghtblower\" den är så ball! HAr sökt lite här på forumet men inte hittat nått...tyvärr.

Det jag tänkt att göra med min motor är följande.

Org borr 2,0 l
Renovera bottendelen samt balansera och viktjustera
Smidda kolvar
Toppen blir nog en steg 3 eller större och kanske rullvippor....har inte räknat på det än.
Kammen vet jag inte...kanske blir nån specialslipad historia
Turbon jag ska andvända mig av heter Rayaj ( typ Garrett T04 )
Separat wg...vet ej modell än
Hemmabyggt grenrör
Jag ska suga genom förgasaren...blir nog en weber 45/48 eller nått sånt.

Nu till frågorna.

Läste för längesen reportaget om midnightblower att han andvände sig av b18 insug till dubbla su förg för det hade bäst flöde...har b20 insug för samma förgasare samma bra flöde?

Ska man toppdäcka blocket...för att få klämspalt?? Är det att föredra på turbo??

Sen vet jag inte hur jag ska kompsänka..om jag ska gröpa ur toppen eller sätta i ett par avsvarvade kolvar jag har...nån som har nått tips....bästa vore ju kanske att bearbeta toppen. Ska ladda ca 1-1,3 bar!! Eller så länge stakar och kolvar hänger med helt enkelt :D

Sen om nån har nått tips på en bra kam så får ni gärna ge råd och tips...likaså gäller topp och resten av motorn..är tacksam för all hjälp jag kan få för att få ur dom extra hästarna....Återkommer med mera frågor ju längre projektet lider....kankse några bilder oxå.

Posted: Mon Jan 03, 2005 10:56 pm
by Hasse63
Här kanske är något...Killar med \"låg\" budget som får kilorna att röra på sig...
http://www.savarturbo.se/

Posted: Tue Jan 04, 2005 12:20 am
by Axel
Hmm, det känns som att det kanske är JLundin själv som ska svara på det där... (Det var han som byggde Midnight Blower, och han håller till här på forumet :D )

Re:

Posted: Tue Jan 04, 2005 6:07 pm
by Lången
Axel wrote:Hmm, det känns som att det kanske är JLundin själv som ska svara på det där... (Det var han som byggde Midnight Blower, och han håller till här på forumet :D )
Näee...gör han!!! Jlundin.. hoppas du läser det här och ger mig lite tips på bygget på min motor,blir väll nått liknande som satt i din... Amazonen var helfrän...synd man aldrig fick se den live :(

Är medlem på http://www.savarturbo.se...där finns det mkt kunnigt folk..men d verkar d finnas här oxå...så jag bollar lite ideer mellan forumena och försöker samla på mig så mkt info som möjligt. Vill gärna ha klart för mig vilka prylar och hur motorn blir uppbyggd innan jag börjar med projektet....så man inte ändrar sig mitt i...jag vet hur det brukar vara :roll: :D

Så tips och trix och ideer är varmt välkommna...

Re: Projekt: B20 turbo

Posted: Tue Jan 04, 2005 11:20 pm
by amazoncustom
Har tittat runt lite på Sävarturbo....Ska du ladda 1-1,3 bar så kommer du inte längre behöva varken originalstakarna eller M40 låda efter dom pajat...Kör du b20 med 8bultad vev så brukar man montera de starkade \"M\" stakarna tillsammans med b21etns semismidda kolvar som håller jävligt bra om motorn inte spikar, att borra till 2,1l och köra med b21etns kolvar ger dej även ger en rejäl kompsänkning, kör du 6 bultad vev så håller stakarna bättre, fast i det blocket passar inte M stakarna. toppdecka blocket är ingen hit på en turbomotor, bara så det blir plant isåfall..inget mer, för att eftersträva så lågt komp som möjligt. det fungerar även att köra med dubbla topplockspackningar om man inte ska ladda mer än runt en bar. förstärkta topplockspackningar finns på mekonomen special för b20 turbo om du inte vill beställa från KGtrimning.com. Originalstakarna i 8bultade b20n är skit och kommer verkligen inte hålla länge med turbotryck (runt 150turbohästar).
Inte heller M40n som brukar ge sig vid runt 150turbohästar. dock är det vridet från turbomotorn som dödar, och inte hästantalet. Leta vidare på sävarturbo och hör med dom...och lycka till med projektet.. :wink:

Posted: Wed Jan 05, 2005 2:21 pm
by Lången
Jag har ett 6 bultat block och det är det jag kommer att bygga på. Vad jag har hört så ska stakarna hänga med rätt bra ändå....en kompis har ca 180 hk i sin b20 turbo och han laddar 1,6!!!!.. det håller..än så länge iaf :D Men visst skulle d vara bättre med ett par M stakar eller ett par från Parner motor så man är på säkra sidan. Men jag kommer nog inte ladda så extremt mkt...hans motor är i stort sett helt standard...(förutom avsvarvade kolvar och annan kam)...det kommer inte min bli, så jag kan nog ladda mindre men ändå få mer effekt..hoppas jag iaf. Vad det gäller borrning så är det inget jag vill göra...vill ha blocket i stort sett org..borrar man den till 2,1 så är det ju ingen b20 längre :wink: och då är d ju inge fränt :) Toppackning får nog bli en förstärkt från KG...tänker beställa det mesta därifrån..tycker dom har snabba leveranser och verkar ha koll på saker och ting. Vad det gäller vxl så komer nog M40:n få sitta där så länge den håller...sen blir det väll nått annat...likaså med bakvagnen.

Nån som har några mera tips eller nån länk till nått fränt B20 bygge..eller nån sida man kan hämta lite info i från. Tas tacksamt emot.

Posted: Wed Jan 05, 2005 3:01 pm
by Lången
Satt och funderade lite...om man vill ha bra vrid på låga varv så ska man vad jag har förstått ha långa insugrör och likaså långa trattar på förgasaren...men hur funkar ett sånt insug på en sugturbo anläggning?? Och hur blir den på höga varv? Anledningen till varför jag undrar är det att jag har ett lättat svänghjul och då blir det ju sämre vrid på lägre varv.. och kompsänker man så blir det ännu sämre...så jag tänkte kompensera upp det med ett anpassat anpassat insug....eller räcker det bara med längre trattar?

Re:

Posted: Wed Jan 05, 2005 3:24 pm
by amazoncustom
Lången wrote:Satt och funderade lite...om man vill ha bra vrid på låga varv så ska man vad jag har förstått ha långa insugrör och likaså långa trattar på förgasaren...men hur funkar ett sånt insug på en sugturbo anläggning?? Och hur blir den på höga varv? Anledningen till varför jag undrar är det att jag har ett lättat svänghjul och då blir det ju sämre vrid på lägre varv.. och kompsänker man så blir det ännu sämre...så jag tänkte kompensera upp det med ett anpassat anpassat insug....eller räcker det bara med längre trattar?
oki 1,6 bar låter manligt i en b20...och tillräckligt =)...men då antar jag att även din kompis kör med 6bultat...?
jag tror du kommer få en ganska fin motor på låga varv ändå pga den korta vägen mellan turbo och insug. du kan ju testa med olika längder på trattarna på förgasaren men jag är inte säker på om det kommer bli nån skillnad..alls..men som sagt testa går ju...
låg/högvarvegenskaperna beror dock mest på storleken på turbons avgashus, utformning på grenrör, kamaxel och topp.

Hittade även en gammal bilsportartikel om sugturboanläggning i b20 bland annat...mkt intressanta bilder och läsning för den intresserade.
http://savarturbo.se/~mattias/motor/pic ... rt_9-1982/
eller http://xpress.mine.nu/volvov2/public/se ... ection=628

Posted: Wed Jan 05, 2005 4:25 pm
by Lången
Japp..han kör 6 bultat och laddet det räcker och blir över...tror den skulle gå lika bra med mindre laddtryck...blir nog mest värme och avgasmottryck för han..men han har väll drabbas av laddtryckssjukan som så många andra :D

Ska försöka bygga ett grenrör med lika långa primär rör på ca 50 cm...Väntar hem en turbo snart som suttit på en B20 sug turbo...vet ej storleken på den än...men den hade tydligen suttit på en Amazon på 80 talet som körde mitton 11:or...vet ej vilken. Kamaxel vet ej vad jag ska andvända...likaså topp...men org blir det inte. Funderar på att porta en topp själv men tror inte jag har dom kunskaperna tyvärr...Provar att köra med org insug så länge och laborera lite med trattar...funkar inte d så får man väll snickra ihop ett insug och testa sig fram helt enkel...d ska inte vara så lätt jämnt :D

Posted: Wed Jan 05, 2005 4:51 pm
by Axel
hm, amazon med sugturbo, mitten på åttiotalet, mittenelvor och Rajay, om jag inte missminner mig så stämmer det väldigt bra på en viss Midnight Blower... :roll:

Re:

Posted: Wed Jan 05, 2005 5:12 pm
by amazoncustom
Lången wrote:Japp..han kör 6 bultat och laddet det räcker och blir över...tror den skulle gå lika bra med mindre laddtryck...blir nog mest värme och avgasmottryck för han..men han har väll drabbas av laddtryckssjukan som så många andra :D

Ska försöka bygga ett grenrör med lika långa primär rör på ca 50 cm...Väntar hem en turbo snart som suttit på en B20 sug turbo...vet ej storleken på den än...men den hade tydligen suttit på en Amazon på 80 talet som körde mitton 11:or...vet ej vilken. Kamaxel vet ej vad jag ska andvända...likaså topp...men org blir det inte. Funderar på att porta en topp själv men tror inte jag har dom kunskaperna tyvärr...Provar att köra med org insug så länge och laborera lite med trattar...funkar inte d så får man väll snickra ihop ett insug och testa sig fram helt enkel...d ska inte vara så lätt jämnt :D
hehe nej inte ska det va lätt jämnt inte, då skulle ju ALLA bygga B20turbo...hmmm...käns som det är precis dit vi är påväg ..hehe lyckligt nog. :wink: ....jag skulle nog föreslå en D eller K kam, om du inte vill porta din topp så skulle jag föreslå en insprutartopp (från b20e) en marintopp, eller åtmindstonde en topp från nyare 8bultade b20 som har större ventiler (om jag inte minns fel) :? . insprutartoppen har iaf större kanaler. bra flöde på avgassidan är en fördel på en turbomotor. flödet i insuget för strombergförgasaren är nog ingen höjdare, inte heller insuget för den gamle fallförgasaren. jag skulle hellre satsa på ett insug gjort för dubbla SU eller dellorto/weber.

Re:

Posted: Wed Jan 05, 2005 6:07 pm
by Lången
Axel wrote:hm, amazon med sugturbo, mitten på åttiotalet, mittenelvor och Rajay, om jag inte missminner mig så stämmer det väldigt bra på en viss Midnight Blower... :roll:
Tänk om det skulle vara den :shock: skulle ju vara rätt fränt faktikst...då kanske jag ska döpa min till moonshineblower :D Hur visste du att det var en Rajay...storleken ska vara ungefär som en garrett t04 om jag minns rätt på vad killen sa...

Posted: Wed Jan 05, 2005 6:22 pm
by Lången
Har sett att KG har en kam som dom rekomenderar för turbo bruk..KG10 heter den. Lyfter 11,1 nockvinkel 110 grader, duration 280...kanske blir en sånn. Vad det gäller toppen så ska den bearbetas med större ventiler..troligtvis 46 in och 38,5 ut...sen skulle npån kunnig fårr gå lös med roterande fil i kanalerna. Finns ju en del \"steg 3\" toppar på till salu marknaden för rätt pengar...men dom är oftast planad och är ju ingen hit om man ska ladda lite :D B20 E topen har 44 in och 35 ut, det har även dom nyare topparna från 8 bultade..men E toppen har högre komp så den går bort. Jag har ett insug för dubbla förgasare..men det sitter ihop med grenröret...men det borde ju gå att dela dom åt...sen så har jag även ett alu insug för weber fallförgasare. Vet inte vilken av dom som är bäst i flödes väg. Andvänder man sig av insuget för tgvå förgasare så måste man bygga ett grengrör mellan dom och då blir inte systemt då kompakt och man kanske försämrar flödet...såg att \"Midninghtblower\" andvände sig av ett sånt insug. Borde teoretiskt bli bättre flöde med insuget för weber fallförgasaren då man slipper grenröret och så blir det ju lite kompaktare....Vad vet jag...tips nån??

Re:

Posted: Wed Jan 05, 2005 7:52 pm
by Amazon_V8
Axel wrote:hm, amazon med sugturbo, mitten på åttiotalet, mittenelvor och Rajay, om jag inte missminner mig så stämmer det väldigt bra på en viss Midnight Blower... :roll:
Själva bilen finns iallafall inte kvar i landet men sparade inte Lundin motorn i garaget??

/Micke

Posted: Wed Jan 05, 2005 8:43 pm
by Lången
Jo jag har hört nått sånt jag med...tvivlar på att det är det agget jag har.