Renovera Stromberg förgasare

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Renovera Stromberg förgasare

Post by Spilloljan »

Medan Amazonen står i dvala tänkte jag renovera upp föragasaren på den, det är en Stromberg 175 CD-2. Jag har införskaffat mig en renoveringssats och spjällaxelsats. Efter att jag har badat den i diesel så ser den hyffsat ren ut.

Men hur byter jag spjällaxel bussningarna som är gjorda i mässing? Hur pillar jag bort de gamla lämpligast? Är det något jag bör tänka på då jag byta nål och säte? Någon som har bra tips eller trix? Annars är det väl bara att prova sig fram.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
räven
Posts: 63
Joined: Wed Jan 05, 2005 11:11 pm

Post by räven »

I dvala??, jag kör min -70 mellanblå året runt, underbart i snö! :D
Edvinsson, Amazon-70
amazoncustom
Posts: 72
Joined: Sat Apr 10, 2004 11:19 am
Location: Nyköping

Re: Renovera Stromberg förgasare

Post by amazoncustom »

Spilloljan wrote:Medan Amazonen står i dvala tänkte jag renovera upp föragasaren på den, det är en Stromberg 175 CD-2. Jag har införskaffat mig en renoveringssats och spjällaxelsats. Efter att jag har badat den i diesel så ser den hyffsat ren ut.

Men hur byter jag spjällaxel bussningarna som är gjorda i mässing? Hur pillar jag bort de gamla lämpligast? Är det något jag bör tänka på då jag byta nål och säte? Någon som har bra tips eller trix? Annars är det väl bara att prova sig fram.
Ta bort nålventilen (har för mig den satt med en 13) och rengör silen på ventilens baksida, eller ta bort silen helt, det brukar samlas massa fin gegga i den..
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jo nog brukar de det! Det är nog ett mindre problem, spjällaxlelbussningarna var värre. Men jag tog kontakt med Gunnar på Förgasarteknik AB och han sa att de skulle brotschas ut alternativt borras ut och detta med stor pedanthet. Tror inte jag tar borrsvängen direkt :lol: Får väl lämna den till borrning hos någon som kan.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
amazoncustom
Posts: 72
Joined: Sat Apr 10, 2004 11:19 am
Location: Nyköping

Post by amazoncustom »

jag skulle aldrig byta den om det inte läcker endel såklart..låter som onödigt jobb... :?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag är inte helt säker men ska inte axeln brotchas in (så det blir rakt)
Jag tror att det kräver lite erfarenhet för att det ska bli 100.
Satsen är ju inte bilig och man kanske inte vill köpa allt för många innan man lyckas. :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply