Customiseringsfunderingar

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Customiseringsfunderingar

Post by BikerWade »

Är det någon som har erfarenhet av att konvrtera till rutor utan utvändig list runtom?

Någon som har erfarenhet eller tips på hur man modifierar bort ventilrutorna så man får hela vevfönster på 2-dörrars (har en -62:a)

Några tips till mig som ska skala av dropplisterna ?

Vad behöver man tänka på när man ska sänka en Amazon (på seriöst vis) ? vad finns det för fjädrar och dämpare som ärlämpliga ? vart köper man sånt billigst/bäst ?

får man modifiera fronten hur som helst på en -62:a (flippfront eller huv och lös front etc.) vad finns det för regler ?

Har fått för mig att det finns amazoner med rattväxel, stämmer det ?
-isåfall, både manuell och automat, eller vad ? årsmodeller? och till vilka lådor funkar det isf ?

( Lugn, bilen är ett vrak som inte duger till orginalare, däremot har den en extremt lågmilad B18 med full dokumentationom nån vill köpa framöver)
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Hmm har haft det här sparat på datorn ett tag nu då jag själv ska bygga om mina rutor till onepiece rutor i framtiden.Kanske kan va till hjälp för dig??

\"Om du menar hela rutor till dörrarna så måste dessa måttbeställas hos någon bil glas firma. Rutans skraplist såldes förr om åren i metervara eller tillklippta så att dom räckte hela vägen. Gummi biten i framkant på rutan filades till så att det blev ett spår för glaset att glida i. Det som var svårast att få till var själva styrlisten inne i dörren samt upphängningen av rutan, den vill gärna tippa framåt eftersom styr ytan fram på glaset är så kort jämfört med bakkanten. Använd en styrlist från bakkant till rutans framkant inne i dörren.
Rut ramens käder list skarvas vid behov där det syns minst. Kort sagt det är en del pulande innan man får till det perfekt, enklast är det om man låter fönsterhissen styra rutan via en extra styrskena, då kan inte rutan falla framåt. Det är inte lätt att få till det men det går.\"

Modifiera fronten får du nog göra hur du vill bara det inte är några vassa kanter,vassa utstickande föremål eller liknande som SBP kan störa sig på.Om du ska ha flippfront så kan du ersätta innerskärmarna med rör istället.Den gamla fronten med kromribborna är ju den snyggaste amazon fronten.
Amazoner med rattväxel har funnits och finns väl kvar i en hel del exemplar fortfarande dock är dom inte så vanliga men man ser dom ibland.

MVH Micke
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

tackar, tackar. bra info.

Är den någon som har bilder på hur en sådan rörkonstruktion ska se ut ? eller andra tips ?

Har någon gjort eller försökt göra om dörrarna till sk kidnappardörrar ? dvs att dom har gångjärnen i bakkant istället ?

Sitter någon på info om vilka modeller som hade rattväxel, och vilken låda den passar ? 3- eller 4-växlat? osv...
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Det är ingen speciellt avancerad rördragning.Här är två exempel på hur det vanligtvis ser ut.I kombin (den vita) är det installation av Rover V8 som pågår,men man ser ju vilka två bockade rör det handlar om.
Vill man ha ett öppet/rymligare motorrum är detta ett bra alternativ,men om man vill ha ett rent motorrum är det ett mindre bra alternativ ; D

Image

Image

Image

/Micke
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Finfint ! tack för bilderna !

Ska dessa vara svetsade ? eller går det bra att ha dom bultade tro ?
...det vekar inte finnas nåt grovt att svetsa i... (eller?)

Rörvarianten går väl att tillämpa även om man väljer att inte köra med flippfront ?
-om man vill ha det luftigt och lättare att få in breda däck, byta lampor, grenrörsdragning osv..?

Roveråttan går väl in under effektgränsen? (på pappret)... men vad krävs om man sätter i en värre åtta ? plats finns det ju !
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Det är nog att föredra och svetsa dom,men det kanske går att bulta också.Ring till besiktningens tekniska support där du bor och fråga vad dom kräver för att det ska gå igenom.
Självklart kan du ha rör även om du inte ska ha flippfront men jag vet inte hur det blir med passformen på skärmarna och sånt då,du får nog vara jävligt noga med det om det ska se bra ut.

Hmm jag har alldrig reflekterat över Rover 8:an då jag själv ska ha en Cheva 350 i min bil så småningom,ombyggt fordon finns ju alltid men jag tycker att det är lite luddigt om vad som gäller inom det begreppet,det är olika varje gång det kommer på tal,och dessutom så måste man väll regga den som t.ex. 2005 årsmodell och då måste man väll skatta för den,även om det är överkomligt.

/Micke
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

ombyggt fordon får inte ny årsmodell. det är amatörbyggt fordon som får det. då tillkommer ju bullerå avgaskrav i fantasinivå också.
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

listrensning.

Post by BikerWade »

Nu håller jag på att listrensa i all fall. funderar lite hur det ser ut under rutlisterna fram å bak... är det bara försköning, eller fyller de någon funktion ? kan man bara ta bort dom ???

Ska sätta kapen i dropplisterna till nästa helg tänkte jag... är det någon som har erfarenhet av detta ingrepp ? antar att det blir till att helsvetsa efter kapningen, så man får väl rycka ur innertaket också ?
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Har det där gamla wheelsnummret när dom rensar bort dropplisten på en Amazon,ska se om jag hittar det nummret så kan du få lite utförligare beskrivning.

/Micke
Last edited by Amazon_V8 on Sun Apr 03, 2005 6:02 am, edited 1 time in total.
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

reportage ?

Post by BikerWade »

Det skulle ju vara direkt Mumma ! ! !
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Hej
Ok vi kan börja med att det första ingreppet du ska göra är att justera upp dörren så att skarven är lika stor runtom annars kan det se dåligt ut när det inte finns nån dropplist som \"stör\" bilden.Nästa steg är att plocka ur rutorna, slipspån från vinkelslipen äter sig in i glaset och är omöjligt att få bort.

Image

Så här är tak kanten uppbyggd på de flesta bilar.Takplåten är lagd mot den kraftigare takbalken och den U-formade dropplisten har skjutits in mellan de bägge.Kaptrissan placeras så långt in som möjligt mot takplåtens kant,utan at för den saken skada takplåten.Denna kommer nu att lossna (givetvis :roll: ).Skarven är fylld med tätnigskitt och för att detta inte ska börja koka och försvaga den kommande svetsen måste det avlägsnas.Enklast är att sticka in kapsvivan eller nått annat mellan takplåten och takbalken och försöka få bort så mycket som möjligt.Nästa steg är att helsvetsa fogen,eventuellt kan det krävas två svets strängar för att få med de bägge huvudplåtarna, men var försiktigt så att inte. taket slår sig av värmen.

När dropplisten avlägsnats måste dörrkarmen justeras så den ligger i jämnhöjd med tak kanten.Det gör den nämligen inte från början.Längst ner i framkant på dörren finns det ett veck.Detta måste rätas ut.Slitsa upp det med kapen slå in vecket och svetsa igen.

Dörrkanten måste justeras hela vägen ända bak.Det går i regel bra med hammare och mothåll.Justeringarna får absolut inte göras genom att rycka i stolparna eller dylikt.

Förresten du undrade väll om kromlisterna runt rutorna också??Jag är inte så haj på originalstuket men Amazon favorit modellerna hadde väll inga kromlister runt rutorna eller om det bara var fram och bakrutan som inte hadde nån list.Fråga nån original människa här på forumet dom borde veta det.Har själv haft samma tanke tycker det på min Amazon kommer bli snyggare utan kromlisterna.

MVH Micke
räven
Posts: 63
Joined: Wed Jan 05, 2005 11:11 pm

Post by räven »

En fråga, kan man ha kvar innerskärmarna om man ska ha flippfront?
Edvinsson, Amazon-70
Chevyzon_
Posts: 22
Joined: Sat Jan 07, 2006 3:39 pm

Post by Chevyzon_ »

Hej den vita kombin på bilderna är min.Och det är absolut inte en rover v8a det är en cheva 350.Den ochså taksänkt bortagna dropplister.
Fullblod från Volvo Amazon. Det intelligenta valet! 4 st Ammor på gården.Vill ha fler

http://spaces.msn.com/chevyzon/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

räven wrote:En fråga, kan man ha kvar innerskärmarna om man ska ha flippfront?
japp.. polarns lillebror har det på sin amazontraktor
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Åkesson
Posts: 45
Joined: Mon Feb 27, 2006 2:23 am
Location: Askersund

Post by Åkesson »

min kompis har dörrar med one piece windows i står å skräpar...
b20 power....
Post Reply