Idé

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Idé

Post by Hasse63 »

Hej hopp i vårsolen. Har en idé hur vi han få lite mer ordning och reda här.

På en del andra forum finns det rubriken Läs detta först innan du postar eller kort och gått Forumsregler (eller nått i den stilen)
Där kan det stå hur man kan söka på forumet om olika ämnen.
Vad man inte får och vad man får posta (vet och etikett) mm, mm.
Det får inte bli för mycket text får då tror jag att det inte lässes.
kan det vara nått?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Är det en dum idé eller?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Tanken är nog bra men med normal begåvning ska det inte behövas, och de som vill :twisted: med folk bryr sig inte om några regler.
Titta på 164 forumets med sådana detaljerade regler förväntar man sig nog mindre begåvat folk som besökare.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det ska ju inte behövas det har du rätt i, men de som läser \"reglerna\" har ju tagit del av dom och \"fadäserna\" minskar förhoppningsvis eller bör minska. De här med återkommande frågor kan också minska men samtidigt så håller de liv på forumet. så hur man än vänder sig så har man arslet bak.

Någon annan som har en synpunkt?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det kanske vore något att skriva ihop.

Som det ser ut just nu (med 1-2 felpostningar i månaden max?) kanske inte behovet är så stort, men det kanske blir lite mer fart på det här forumet också en vacker dag? :)

Att frågor återkommer hör väl forum till, en ny besökare kan ju inte gärna förväntas plöja igenom hela forumet innan han postar sina frågeställningar. Dessutom kanske man vill ha \"nya fräscha\" åsikter, och inte basera sina intryck på något som skrevs för 1 år sedan (även om det mesta står mer eller mindre \"still\" när det gäller gammelbilar ;) ).

Jag är altså varken för eller emot, om det nu var till någon hjälp?
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Lars Bd wrote:Titta på 164 forumets med sådana detaljerade regler förväntar man sig nog mindre begåvat folk som besökare.
jag vill inte vara den som är den.. men amazon är ju inte förbehållet de som är doktorander eller sånt..den är ju till för de som gillar den utan krav på kompetent folk..
det jag menar är att även om det inte är så idag att det finns rötägg här på forumet, så kanske den dagen kommer..

men som det redan är sagt, de kanske skiter i reglerna som man har på forumet, och då återkommer jag till tanken om en eller flera moderatorer som kan säga åt dem och om det skulle behövas spärra deras tillgång på forumet..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Rogge wrote: kanske den dagen kommer.
Utgångspunkten måste vara att den dagen aldrig kommer men om så skulle ske så "den dagen den sorgen".
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Om man har en rudrik gällande regler på forumet då ser nya att det finns regler som man bör följa och jag tror att påhopp, kränkningar mm kan minska.. Har man ingen sådan rebrik kan dessa personer kanske tro att här finns inga regler, så här får man bete sig hur som hälst.

Som jag skrev förut så får det inte bli för mycke regler i en sådan redrik. Tror att man avstår från att läsa dom då. utan bara enkla förnuftiga regler som är lätta att ta till sig.

Några förslag.
*Här vill vi att alla ska trivas, vi vill även att du gör det.
*Titta gärna runt på forumet och prova funktionerna.
* Hör av dig om du får problem med något du vill posta.

Av dessa \"regler\" så får folk en tankeställare.
typ:
- hm man ska nog tänka på hur man skriver.
- Ah här kan man söka efter gamla frågor och svar.
- Trevliga personer här

________________________________
Säg till om jag är ute och cyklar!
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Bilden om att det kommer komma en massa rötägg hit till forumet som inte kan bete sig känns lite som \"storm i ett vattenglas\". Det lustiga är att det ständigt tillkommer nya medlemmar här på forumet men det är få av dem som aktivt skriver inlägg osv. Många kanske läser?

Smidigast vore väl kanske att formulera ett litet välkomstbrev som poppar upp när man har registrerat sig. Gärna med en knapp längst ner där man måste trycka \"acceptera\".

Då slipper vi en massa \"klistrade moraltrådar\", men vet att alla åtminstone har ögnat igenom forum-råden när de registrerat sig. :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Lars Bd är du aktiv på 164 forumet?
Med dessa ända till 7.4 regler är ingen vacker läsning, frågan är om man törs posta något där utan att bli inburad :roll:

Jag hade tänkt mig runt 1.10 enkla regler.

Har du någon uppfattning om det är mer \"felpostade inlägg\" där än här?
Är det ingen större skilnad så är iden om regler här bara att skjuta på framtiden.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Hasse63 wrote:Lars Bd är du aktiv på 164 forumet?
Nja ett gäst inlägg http://164.forum.bilia.se/viewtopic.php?t=74
Felpostningar är inte lätt att hinna se eftersom jag misstänker att de blir radderade/flyttade relativt snabbt.
Skämstråden http://164.forum.bilia.se/viewtopic.php?t=224
Sedan är det nog så att ju mer regler sådant det finns ju roligare är det att bryta mot dem.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Hahaha!

Vilken skön forumdiktatur de verkar ha på 164 klubbens forum. Hemtrevligt, verkligen.

Jag är involverad i ett annat forum med ca. 1500 medlemmar där det skrivs 430 inlägg/dag (utan uppdelning i forumkategorier!!) och där ca. 60.000 personer besöker forumet om dagen!

Där sköter sig saker och ting utmärkt utan att inlägg behöver modereras (tror det har skett 1-2 gånger sedan forumet startade för lite mer än ett ca. 1,5 år sedan) trots att gäster kan skriva inlägg osv. :)

Hur ser det ut i samhället när folk konverserar och diskuterar? Det står väl knappast en vakt vid varje enskild diskussion som avgör huruvida personerna skall ha tillåtelse att diskutera eller ej? Det är väl snarare så att den grupp som diskuterar håller sig till någon slags etikett och allmänt sunt förnuft när de pratar. Skulle det dyka upp någon idiot och slänga ur sig något dumt, så rycker man väl bara på axeln och tänker \"vilken idiot\".

Sålänge diskussionerna sker på hyffsat hög nivå behövs nog faktiskt ingen moderering. Och här lär det få ske en kraftigt negativ utveckling för att det skall kännas befogat. Regler förhindrar inte problem, tvärtom. Det är bara åtgärder för att snabbt göra sig av med problemen utan att lösa grundproblemet. :roll:

Sedan är det ju bra att det finns modereratorer som kan rycka in ifall något olagligt skrivs eller om någon skriver en massa obefogad reklam och liknande.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

D59471 wrote:Hahaha!

Vilken skön forumdiktatur de verkar ha på 164 klubbens forum. Hemtrevligt, verkligen.

Så länge diskussionerna sker på hyffsat hög nivå behövs nog faktiskt ingen moderering. Och här lär det få ske en kraftigt negativ utveckling för att det skall kännas befogat. Regler förhindrar inte problem, tvärtom. Det är bara åtgärder för att snabbt göra sig av med problemen utan att lösa grundproblemet. :roll:

Sedan är det ju bra att det finns modereratorer som kan rycka in ifall något olagligt skrivs eller om någon skriver en massa obefogad reklam och liknande.
Kloka ord från dig D59471 :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Hasse63 wrote:Lars Bd är du aktiv på 164 forumet?


Har du någon uppfattning om det är mer "felpostade inlägg" där än här?
Är det ingen större skilnad så är iden om regler här bara att skjuta på framtiden.
Jag är aktiv på 164-forumet, och var även med och pratade lite för att det överhuvud taget skulle startas ett sådant forum.

Det är ungefär lika mycket felpostat där som här, men det beror ju på hur man jämför, det är bara ett hundratal användare registrerade där.

Jag har själv fått inlägg raderade...
Axel Wall
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Tänkte inte på att det kunde vara lite användare på 164 klubben.
om man nu ska gämnföra så kanske 240 är bättre att gämnföra med.

Men hur som hälst så får väl reglerna skjutas på framtiden.
Axel erkänner att har brutit mot lagen så :arrow: de verka ju inte hjälpa :wink: :) :D :lol:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply