Start av motor som stått sen -98

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
alpine91
Posts: 33
Joined: Thu Mar 04, 2004 12:13 am

Start av motor som stått sen -98

Post by alpine91 »

Är det nån som har nåt bra tips om hur jag ska gå till väga för att starta min amazon -62:a som stått i ett kallgarage sen -98?

Startade för några år sen en annan amazon som stått ute i 5år. Den hoppade igång nästan direkt när den fick färsk bensin och ett fräscht batteri. Gick för övrigt på den gamla bensinen åxå.. 8)
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Lite k-sprit i tanken, nya tändstift och nyladdat batteri ska väl räcka för att provstarta. Går motorn igång bör du låta den gå varm och sedan byta olja och oljefilter.

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det beror ju lite på i vilket skick motorn är och vad du har tänkt att göra med den. Skall du åka med motorn som den är eller riva den för renovering?

Det skadar ju inte att byta olja och filter före provstarten. Lossa även tändstiften och häll en tesked olja i varje cylinder.

Därefter skulle jag testa att dra runt motorn för hand. Om det går bra kan du sedan lossa tändkablarna och dra runt motorn med startmotorn tills du fått upp oljetryck (fräscht batteri behövs!).

När du har fått upp oljetryck bör du även ha fått fram bensin till pumpen. Kolla för säkerhets skull att inte bränsleslangen bak vid tanken är dålig och läcker. En kontroll av kylarvattnet skadar ju heller inte före start.

Nu är det bara att koppla tillbaka tändkablarna och provstarta. Lite startgas i insuget (förgasaren) skadar inte.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Det är bra mycket lättare att byta oljan då motorn är varm (eftersom den då är mer lättflytande), men orkar du pumpa kall olja så skadar det nog som sagt inte. Angående tesked olja i cylindrarna så är det ett gammalt knep för att konservera en motor (syftet är att förhindra att kolvarna rostar fast), och görs innan man ställer undan bilen på långförvaring. F.ö. vanligt att båtfolk gör detta på hösten med sina båtmotorer. Ska du göra detta så ska du också dra runt motorn innan du startar den, precis som Henrik skriver. För att du ska orka det måste du lossa (ta ur) tändstiften. Det kommer att ryka kraftigt ur avgasröret när du startar motorn sedan. Det är teskedsoljan som förbränns och är alltså helt normal. Sex års vila är ingenting för en B18 och med åtgärdena ovan startar den säkert snällt! =))

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Visst är det ett konserveringsknep att hälla olja i cylindrarna. Men faktum kvarstår att om du ej skulle få upp oljetryck direkt så har du iaf. något som smörjer cylinderloppen och kammen. Dessutom får du upp bättre komp tillfälligt. ;)

Men se för guds skull till att dra runt motorn för hand och sedan kör runt den på starten tills du har oljetryck om du tänker följa mina råd ovan. Annars gör teskeden ingen nytta.

6 år må ju inte vara mycket för en B18/B20, men man vet ju aldrig hurdan motorn var innan den ställdes undan osv.
alpine91
Posts: 33
Joined: Thu Mar 04, 2004 12:13 am

Post by alpine91 »

Ok. Era tips låter som mina funderingar varit.
Att man kan/ska konservera cylindrarna med olja visste jag sen innan. Har haft en Saab 96 2-takt förut å i instruktionsboken till den så står det att man om man ska låta bilen stå en längre tid så ska man ta bort locket till luftfiltret och hälla två-takts olja in i förgasaren tills bilen slocknar. Det hade den tidigare ägaren gjort och det var ju jag lycklig över.
Men tillbaka till Volvon. Jag vet inte vad som är gjort på motorn. Har inte fått hem bilen ännu. Får det i slutet av månaden. Men jag har fått berättat för mig att det är fabriks-stötdämparna som sitter kvar på den. Med detta kan man ju dra två slutsatser. Antingen så har inte bilen gått vidare långt, eller så är det dåligt underhåll på bilen.
Men det är även bytt växelåda från M40 till M30. Inte för att jag kan förstå varför man bytt ner sig när det gäller lådan.
Det är samma man som kört den -64 till -96.

Jag tänker låta motorn vara orörd. Om den nu inte är i akut behov av en renovering vill säga. Kommer dock byta till växelsströmsgenerator.

8)
Lshh
Posts: 3
Joined: Sat Mar 13, 2004 11:49 pm

Ny start!!

Post by Lshh »

Hallå alla amazonälskare!
Har blivit med amazon sedan dec -03.
Skulle försöka starta den idag men det gick inte den har stått sedan -96.
Jag bytte batteri,tändstift,nytt bränsle och glykol.
men den ville inte vara med.
Vad göra?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Har du tittat till fördelaren? Ställ brytaravståndet och byt kondningen som sitter utvändigt på fördelaren. Nya brytarspetsar är heller ingen dum ide men nog inte ett måste för att förmå motorn att starta.

Om den fortfarande inte startar. Lossa en tändkabel och låt någon hålla kabeländen mot någon läpmlig yta på motorblocket för att se om gnista finns. Upprepa detta för alla 4 cylindrar.

Om du har gnista utan att den startar. Plocka bort luftfiltret och se ifall det du har bränsle fram till förgasaren genom att vrid gasspjället för hand och se ifall en tunn bränslestråle syns i förgasaren (beror lite på förgasarmodell om du ser eller ej) eller lossa bränsleslangen vid förgasaren för att se om bensin finns.

Om det finns soppa och du hade gnista på alla cylindrar men motorn ändå inte startar. Kontrollera tändningen, gör en grovinställning så att den tänder någorlunda rätt på varje cylinder.

Går det ändå inte så får du återkomma för fler tips...
Lshh
Posts: 3
Joined: Sat Mar 13, 2004 11:49 pm

Re:

Post by Lshh »

D59471 wrote:Har du tittat till fördelaren? Ställ brytaravståndet och byt kondningen som sitter utvändigt på fördelaren. Nya brytarspetsar är heller ingen dum ide men nog inte ett måste för att förmå motorn att starta.

Om den fortfarande inte startar. Lossa en tändkabel och låt någon hålla kabeländen mot någon läpmlig yta på motorblocket för att se om gnista finns. Upprepa detta för alla 4 cylindrar.

Om du har gnista utan att den startar. Plocka bort luftfiltret och se ifall det du har bränsle fram till förgasaren genom att vrid gasspjället för hand och se ifall en tunn bränslestråle syns i förgasaren (beror lite på förgasarmodell om du ser eller ej) eller lossa bränsleslangen vid förgasaren för att se om bensin finns.

Om det finns soppa och du hade gnista på alla cylindrar men motorn ändå inte startar. Kontrollera tändningen, gör en grovinställning så att den tänder någorlunda rätt på varje cylinder.

Går det ändå inte så får du återkomma för fler tips...
Mången tack!
Nu åker jag amazon!
Återkommer med bilder!!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Kul att den startade!

Då är det bara att finjustera ventilspel och tändning samt justera in tomgång/förgasare och åka. Eller? :)
Lshh
Posts: 3
Joined: Sat Mar 13, 2004 11:49 pm

Re:

Post by Lshh »

D59471 wrote:Kul att den startade!

Då är det bara att finjustera ventilspel och tändning samt justera in tomgång/förgasare och åka. Eller? :)
Ja Om en månad eller så!!
detta skall fixas först
Nya 195/65
weber 36/36
vita däcksidor
backspeglar
huvwire
nya 180 bosch rallye knick st
brytarlöst tändsystem!!??
skivor + bromsbackar
Sen blir det åka av!!
ni måste bara se bilen!
I början på april lägger jag ut bilder!!
alpine91
Posts: 33
Joined: Thu Mar 04, 2004 12:13 am

Post by alpine91 »

Nu har jag startat amazonrackarn!!

Så här gick jag till väga:
Jag testade att suga bensin fram till bensinpumpen manuellt. Det visade sig att tanken va torrare än sahara. Då tog jag hjälp av en flaska som jag sen tidigare har designat om lite för just såna här starter. Sen tog jag bort tändstift å hällde en skvätt olja i varje cylinder. Sen testade jag om motorvärmaren funkade (kollade om det fanns vatten i moroten innan) . Då den gjorde det så satte jag den att värma motorn trots varm utetemp (ca 15grader). Efter några timmar så bytte jag olja å filter. Under tiden det droppade olja från tråget så tog jag bort luftfiltret.
Nu lyfte jag i mitt nästan sprillans nya batteri på plats. Hällde en sup i förgasarn och vred runt nyckeln. Efter ca 5 sek så hostade den till ett tag å sen dog den. Såg på filtret att den börjat fyllas. Hällde ytterligare två supar innan den gick för egen maskin. Har varmkört den. Ska varmköra den en gång till innan jag kommer byta olja å filter igen. Allt elektriskt funkade. Eller inte tutan. Och bromsljuset vet jag inte ännu. Har inte hunnit kolla bromsarna ännu. Den till och med laddade ström. Däremot så är den i behov av en ventiljustering.
Men det som jag tänker fixa nästa gång e kopplingen.

8)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Härligt. Det låter ju som ett utmärkt förfarande. Inställning av ventilspelet görs relativt snabbt om vipparmsbryggan är hyffsat ren. Varmkör motorn först bara. Det luriga är väl att veta i vilket läge motorn står, dvs. hur motorn skall vridas runt för att en specifik cylinder skall kunna ställas men det lär man sig relativt fort.

Om du saknar verkstadshandbok får du väl fråga här angående motorläge före justeringen bara.
alpine91
Posts: 33
Joined: Thu Mar 04, 2004 12:13 am

Post by alpine91 »

Angående inställning av ventilspel har jag utmärkt hjälp av min morbror.. Han bor visserligen i Lule å jag i Västerås, men jag har haft hjälp av honom via telefon flera gånger tidigare..
Fungerar utmärkt...

8)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Trevlig morbror du har! :)

Jag minns själv när man skulle luska ut i vilket läge motorn stod första gången. ;)
Post Reply