Page 1 of 3

Rally ljud

Posted: Sun Mar 13, 2005 2:24 pm
by Mathias
Tjenare!

Har en Amazon 62a 2dr med en något skrämd B20.
Skulle vilja ha ett lite fräckare ljud ur den liknande rally bilar där de får avgassmällar med \"eldkvastar\".
Vilka modifkationer behövs göras?

Tacksam för all info och tipps!

Posted: Sun Mar 13, 2005 2:58 pm
by ama tic
Köp ett sportavgassystem typ simons och ett par dubbla förgasare hade nog inte varit helt fel heller. :D

Posted: Sun Mar 13, 2005 3:18 pm
by D59471
Bygg ett eget 2\" eller 2,5\" system om det är mullrigt avgasljud du är ute efter.
Skaffa dubbla SU om det är ettrigt insugs-gurgel du är ute efter.

:)

Posted: Sun Mar 13, 2005 4:29 pm
by Hasse63
Ett annat tips är att bygga eget avgassystem fårn främte röret och bakåt och då använda en så liten ljuddämpare som möjligt längt bak 2 tum eller grövre.

Ett alternativ till dubbla SU är en enkel Weber DCD 28/36 eller 36/36 med öppet filter, det ger också ett gurglande och i vissa lägen ett tufft pyssande ljud.

Eldkvastar med alla ovanstående tips är lite svårare, så vida du inte ställer tändning och förgasare fel.
Det går ju att bygga en så kallad eldkartare i slutröret med tändstift, fördelare, torkarmotor mm. gjorde en snabbsökning på Google men hittade ingen beskrivning.

Posted: Sun Mar 13, 2005 6:10 pm
by ama tic
Jag har en weber 32/36:a om det kan vara av intresse.
Har förövrigt provat det där med eldkastare men fick det inte att funka ordentligt. Men jag såg att man kunde köpa ett kitt i en bilsport tidning för något år sedan kommer tyvärr inte ihåg vilket nummer det var på tidningen.

Re:

Posted: Sun Mar 13, 2005 6:30 pm
by D59471
Hasse63 wrote:Ett annat tips är att bygga eget avgassystem fårn främte röret och bakåt och då använda en så liten ljuddämpare som möjligt längt bak 2 tum eller grövre.
Just så, gärna 2,5" främre rör till bakaxeln, sedan 2" kardankrök och så avslutningsvis en 2" dämpare. Med en vässad motor får man ett ganska elakt ljud med den kombon. Det kan mina grannar intyga. :D

I synnerhet med 2 x Weber 45 DCOE utan eller med öppna filter. ;)

*drömmer tillbaka till de roliga åren :roll: *

Posted: Sun Mar 13, 2005 8:28 pm
by Mathias
Får börja med att tacka er för tippsen! :D
-Jag ska prova det som D59471 sa, verkade vara simpelt och i slutändan häftigt.

Angående förgasare så har jag bara orginal just nu.
Så en annan vore ju inte dumt.
Men vad ska jag ha för sorts förgasare?
(Amazonen är min första Volvo kärra så jag kan inte så jätte mycket om Volvo's, höllt tidigare på med MoPar och lite GM ..men nu är det Volvo som gäller tills jag är 18, och självklart så blir det Volvo i fortsättningen också, då mer som vinterbil.)

Eldkvastarna verkar vara svåra att få till.
Tror inte så mycket på det där med tändstift i slutröret, men tändingen kan man ju kanske ändra lite på ..vad tror ni om det?

Posted: Sun Mar 13, 2005 9:41 pm
by D59471
Notera dock att SBP kanske inte är lika pigga på endast en ljuddämpare. Det kan bli lite för högljudt, men du behöver ju bara besikta var annat år så. ;)

Du skall nog inte felställa tändningen för att uppnå eldkvastar. Glöm det. Det kommer bara sluta med att du kör sönder motorn.

Posted: Sun Mar 13, 2005 10:23 pm
by Mathias
Nej, det lär de inte vara, så när man ska till SBP så får man sätta dit en ljuddämpare och när man kommer hem tar man bort den och sätter dit röret.

Okey, då låter jag tändningen vara som den är.

Posted: Sun Mar 13, 2005 10:59 pm
by Hasse63
Det där med tändstift i slutröret funkar.

Tror det var i Wheels jag läste om det sisst. kan vara ett år sedan.
Meningen är att en torkarmotorn ska driva en fördelare som ger gnista år en tändstift samtidigt som man med hjälp av en elpump och en spridare får bensin att spruta bakot. Bensinen tar eld och med lite gaspådrag så blir det en eldkvast bakåt på nån meter eller så.

Har sett det live och det är ett måste att se till att folk håller sig undan på det som komma skall. :wink:

Posted: Mon Mar 14, 2005 11:50 am
by Hillman
Jag kör själv med simons 2,5\" hela vägen och deras heavy-ljuddämpare längst bak. Låter ju ganska mycket rally.
Har regbesiktigat bilen på detta vis och efter det kört två vanliga besiktningar utan att någon klagat på att det låter för mycket.
Kör man bara på lägre varv så låter det inte så högt, mest dovt. Gasar man ur bilen låter det däremot en hel del.

Re:

Posted: Mon Mar 14, 2005 10:43 pm
by Mathias
Hasse63 wrote:Det där med tändstift i slutröret funkar.
Okey, då ska jag ta och prova det framöver så får vi se hur det funkar..
Verkar ju fräckt i allafall med sånt där tändstift i slutröret.
Vad säger SBP om sånna saker?

Det låter ju riktigt häftigt Hillman. :)

Är det ingen som har något tipps på vilken förgasare jag bör ha?
(har fått några tipps tidigare men jag vet inte vilken utav de som passar mitt ända mål bäst)

Posted: Mon Mar 14, 2005 11:26 pm
by Hasse63
SBP gillar inte att du kan spruta eld med bilen.
Du kan ju göra ett rör som du tillfäligt skruvar fast på slutröret.
På det har du tändstiftet, insprutningsmunsycket, och dito kabel/slangar.
När du inte ska showa så har du grejorna i bagaget.

Tänk på vad du gör bara så du inte gör dig och andra illa.

Vad du väljer för förgasare spelar ingen större roll.
SU och en weber dcd är ungifär lika dyra i inköp.
Snyggast är utan tvekan dubbla och SU och har nog mer rally ljud.

kolla vid köpet att de inte är mycket glappa i spjällaxlarna.
Lite glapp är de alltid som beg, så vida de inte är renoverade, men då är de också dyrare.

Posted: Tue Mar 15, 2005 10:07 pm
by Mathias
Nej, det förstog jag men jag var ändå tvungen att fråga för säkerhets skull.
Jo, jag ska som sagt testa det där ..ska också tänka på säkerheten. :wink:

Okey, Weber 48:orna med insugrör är ju också snygga ..så vi får se vad det blir för sorts förgasare.

-Men visst finns det rep.satser till SU, Weber osv att köpa?

Posted: Tue Mar 15, 2005 10:35 pm
by Hasse63
Weber 48! hur mycket trimad är din bil.
Weber 40- 45 räker långt och dessa ser lika dana ut.

Det finns repsatser till SU och weber. det kan bli problem om du köper en Weber 42 eftersom de inte tillverkas mer = svårt att hitta grejer.

http://www.forgasarteknik.se/
http://www.cvi-automotive.se/svunder/un ... bilder.htm
http://www.misab.se/
http://www.kgtrimning.com