Blanka alufälgar

Moderatorer
Post Reply
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Blanka alufälgar

Post by Hasse63 »

Tänkte börja att putsa upp mina alufälgar (Slotsmags) som inte fått någon ordenligt uppfrächning på länge. Det har blivt massor av smårepor och \"stenskott\" genom åren.

Hur går man bäst tillväga, våtslippapper i omgångar?
Borrmaskin men en putstrissa?
Finns det något bättre är autosol?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
GTKent
Posts: 30
Joined: Sun Jun 06, 2004 2:09 am

Putsa...

Post by GTKent »

Hej...Jo autosol är nog bra..men i ditt läge hjälper det nog ej tyvärr ej heller med hjälp av borrmaskinen. Har du tillgång till glasbläster som är det bästa fä fälgen helt ren annars..mödosamt slipande med smärgelduk. Sedan polera den med en filttrissa+ polermedel i fast form med lagom högt varvtal..max 6000 varv med hjälp av rak slipmaskin..en varning inte högre varvtal då slip polertrissorna kan sprängas.. när du nöjd..då kör det sista med autosolen för slutfinishen..Lycka till!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Har inte tillgång till glasbläster och har ingen erfarenhet av det häller.
Hur \"grovt\" blir det då? Menar du att steget sedan är mödosamt. eller att de blir mödosamt att inte blästra först :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
GTKent
Posts: 30
Joined: Sun Jun 06, 2004 2:09 am

Re:

Post by GTKent »

Hej! Med glasbläster....små små glaskulor som fyller igen dina små repor och ytan blir len som en babybak..smile. Har du ej tillgång eller vill kosta på detta då är nog bara gno med smärgelduk kan tänka mig börja med korn 240 sen avsluta med 600..men då får du slita kommer bli öm i fingrarna..när du börjar känna dig nöjd ta då filttrissan och polermedlet som jag beskrev förut i nödfall med hjälp av borrmaskin..men varvtalet lite klent , bäst med en rak slipmaskin med högre varvtal. Lycka till.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Tackar! Då fattar jag. Ska kolla om jag hittar nån som blästrar, låter ju kalasbra :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Blästring med glaskulor

Glaskulor är ett icke aggressivt material som är tillverkat av specialbehandlat sodaglas som har hög motståndskraft. Glaskulor har ett stort användingsområde då de är ett polerande material som avlägsnar föroreningar utan att avverka underliggande material.

Användningsområde:
Rengöring och borttagning av t.ex.färg, fastbränd sot, oxid. Ytförbättring, gradning, dekorering och shot-peening.


Källa: http://www.blasterprodukter.se/

:)
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

Det bästa alternativet är att du spänner upp fälgen i en stor svarv o polerar dom där med våt slip sendan autosol o polermedel! då blir som blanka som fasiken har själv gjort så dock har inte alla en stor svarv hemma!!! då kan du sätta på fälgen på bilen o hissa upp den o köra på tomgången!!Hehe (funkar det med har provat)
VOLVO AMAZON 67a B230 2,5L 531 weber 55or
VOLVO AMAZON 68a Banbil
VOLVO AMAZON 66a Orginalbil (b18)!!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det har jag tänkt på att göra men man kan ju inte slipa överallt då.
Lätt att men gör sig illa också :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Har haft de här liggandes på burken rätt länge,tänkte att jag skulle prova det när jag löst hur jag ska få på mina egna mags på Amazonen.

/Micke

Saker som behövs:

240 kornigt sandpapper
400kornigt våtslippapper
eventuellt 800 kornigt våtslippapper
polerpapper
polertrissa som fästes på tex borrmaskinen (finns billig och hyfsat bra på Feltema)
Dremel eller annan liknande liten maskin med polertrissa för polering av smådetaljer
Autosol kromglans
Solglasögon


Aluminium är ett underbart ämne,
Det finns massor med tråkig oputsad aluminium på de flesta fordon, speciellt på motorcyklar!
Med några timmars bearbetning så kan det blänka som silver!

Första steget är att slipa! Ibland kan det sitta en massa tung färg på, som bromsar varvtiderna runt lokala korvmojen, som måste bort.
Lämpligt kan då vara att börja med 240 papper (gäller inte om det inte är färg på) tills all färg är borta.
Nu är du på samma nivå som ifall det inte var nån färg från början.

Nu tar du 400 våtslippapper och går över alla ytor tills det är slätt och fint.
Är du riktigt pedant byter du nu upp dig till 800 våtpapper och ger aluminiumen en omgång till.
Se till att det är riktigt slätt och fint, precis överallt, annars syns det efteråt och ser slarvigt ut!

Nu börjar det roliga!
Stryk ut ett tunnt lager autosol och polera av det med polertrissan du tjackat. Glöm inte att sätta på borrmaskinen/dremeln, annars kan det ta ett tag! =)
När all Autsol är borta så går du över eländet igen.
När allt är borta även denna gång, så blänker det en hel del minsann! För att få sista slutputsen kan du polera några gånger till, eller så räcker det gott och väl med att gå över igen med en ny torr och ren polertrissa.
Nu ska det blänka som fan om du varit noggrann, så fort som fan på med solglasögonen och begrunda glansen på behörigt avstånd!
Det finns bättre sätt att polera, men detta är det billigaste, och ger nästan exakt samma slutresultat som hos \"proffsen\"
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Tackar! det var både kul och lärande 8)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply