Snar finns det inga rostiga delar längre!

Moderatorer
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Alkemisterna slår till igen....!

Post by J.LUNDIN »

Den svarta beläggningen efter "behandling" med Natriumhydroxid är FeOOH dvs. rost, biten är alltså inte metallren som någon påstod. Det bad man använder kommersiellt för att rengöra metaller från rost och div föroreningar består av Natriumhydroxid och Natriumcyanid, den senare en aaaning svårt att få tag i... :D Denna lösning är uppvärmd till runt 80 grader eftersom alla kemiska reaktioner sker snabbare ju högre värme man förser den med. I dessa bad så reverserar man också strömmen av och till och det beror på att man använder den från elektroderna bildade gasen till att skrubba bort de upplösta föroreningar som badlösningen brutit ner. Den strömstyrka man använder är 2,5-3,5 Amp/dm2, spänningen skall ligga mellan 6-8V. Processtiden är 1-10 min, längre tid behövs inte. Den blandning ni talar om dvs. NaOH/vatten används för att strippa krom kommersiellt.... :D
Man skall också ha väldigt klart för sig att det inte är helt ofarligt att behandla ståldetaljer på detta vis eftersom det kan tränga in vätejoner i materialet, vilket kan orsaka väteförsprödning. Kommersiellt så värmebehandlar man alltid bitar som är känsliga för väteupptag, ju högre härdningsnivå materialet har från start desto mer känsligt är det. Låglegerat stål med Cr-Mo och med en härdnivå på 40HRc och uppåt måste alltid skyndsamt värmebehandlas efter dylik behandling. Generell värmebehandling sker vid 200C i 4 tim, låglegerat höghållfast stål värmebehandlas vid 150C i 23 tim. Har man som jag sett bitar spricka spontant då dom legat för länge innan dom gått in i ugn för värmebehandling, så skulle jag vara väldigt restriktiv med att utsätta alla typer av säkerhetsdetaljer på ett fordon för denna behandling...... :D Väteförsprödning är inte att leka med och det gäller i högsta grad vid exempelvis zinkplätering av påkända detaljer. Det finns ofta en god anledning till varför vissa bitar på ett fordon inte är galvaniskt ytbehandlade utan bara målade... :D

Vill man strippa rost utan strömtillförsel så kan man använda NaOH/vatten, lösningen skall då bestå av 400 gram NaOH/liter dvs. inte den "homeopatiska förtunning" som man angett ovan, här gäller också att värma badet till minst 80 grader, vill man ha bättre sting i lösningen så tillsätter man lite NaF, några droppar diskmedel är inte heller fel.

Blästring med bakpulver är inget jag rekommenderar eftersom det dammar något alldeles fördjävligt, de bläster utrustningar som använder bakpulver som media är också försedda med samtidig vattenridå runt mediastrålen, allt för att minska dammet. Enda fördelen med bakpulver är att det går att lösa upp med varmvatten samt att det är tillåtet att släppa rakt ut i det kommunala avloppssystemet. Själva blästringen är annars att anse som "blästring light", tandläkarna använder av och till denna blästermetod... :D
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Snar finns det inga rostiga delar längre!

Post by cruisingphill »

J.LUNDIN wrote: Blästring med bakpulver är inget jag rekommenderar eftersom det dammar något alldeles fördjävligt, de bläster utrustningar som använder bakpulver som media är också försedda med samtidig vattenridå runt mediastrålen, allt för att minska dammet. Enda fördelen med bakpulver är att det går att lösa upp med varmvatten samt att det är tillåtet att släppa rakt ut i det kommunala avloppssystemet. Själva blästringen är annars att anse som "blästring light", tandläkarna använder av och till denna blästermetod... :D
För mig handlar det mer om lyckan att prova något nytt som kanske fungerar bättre än andra tidigare provade sätt, jag saknar dessvärre blästringsutrustning och har bara en liten 100l/min kompressor modell mini så jag får se vad jag kan åstadkomma med lite slang och bakpulver.
Jag hade säkert kunnat få de glasblästrade av en firma för samma peng som jag köper ett blåshandtag med långt munstycke men det handlar ju om att göra't själv, då får det ryka, osa och svida i ögonen :roll:
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Snar finns det inga rostiga delar längre!

Post by cruisingphill »

Utlovade ju lite bilder efter mitt lilla experiment..

Försökte följa instruktionerna på denna sidan: http://www.aircooledtech.com/tools-on-t ... a_blaster/

For på stan och köpte två olika dimensioner av slang för att vara på säkra sidan, 30kr kostade det.
Sen blev det en sväng till ICA för att få tag på blästermedel (udda kombo!?), de hade bara småburkar med bakpulver så butikschefen skulle köpa loss en hink från lokala bageriet åt mig, kommer på onsdags troligtvis 8)
Jag är rätt ivrig av mig så jag ville prova att blästra ändå så jag köpte mig tre paket salt, 21 kr.

Hem och pula..

Första försöket..blev inget bra, för tunt munstycke i mitten..
Image
Image

Moddade om lite, satte ett grövre rör i mitten, bytte sedan upp mig till grövre slangdimension..
Provkörde olika versioner i garaget i en tunna men det var salt överallt ändå så jag fick gå ut när jag fått ihop en lösning som verkade fungera (ja..det ÄR snö runt om..inte sjuka mängde salt :lol: )
Image

Så här såg flottörhuset till ena SU förgasaren ut innan, har inte rengjort den alls sedan jag köpte de förra veckan.
Image

Och här är efter jag fick det att fungera lite hjälpligt så det iaf tog lite..
Image

Efter lite justeringar så gick det bättre, tog inte många sekunder innan det såg ut såhär:) Eftersom jag använde vanligt bordssalt så var det rätt stor ojämnhet i kornen, tror det tar bättre med finare blästermedel

Image



Imorrn så ska jag justera och bygga om lite, börjar få kläm på vilka avstånd som gäller mellan där luften går in och själva munstycket. Till det hela har jag en liten liten DUAB kompressor som knappt orkar pumpa ett bilhjul, ska bli intressant att se hur det blir med bakpulver som i länken ovan:)

Totalkostnad.. runt en 50lapp :mrgreen: Det är kul att uppfinna hjulet om och om igen, iaf i garaget :roll:
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Med glänsande tänder då dammet lagt sig....!

Post by J.LUNDIN »

Med tanke på hur mycket bakpulver dammar vid blästring så är det tur att det också går att använda som tandkräm... :D
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: Snart finns det inga rostiga delar längre!

Post by volvoamazon1967 »

Ett litet projekt med elektrolys:


Min kompis gjorde elektrolys i en liten plastlåda med rostfria plåtar från en diskbänk. Knallgasen om bildas skickade han in i motorn via förgasaren. På så vis fick han ned bensinförbrukningen med ca 0,4l/milen (på en golf 1:a). Han kör med bakpulver i vattnet.

Ursäkta de hemskt dåliga om man får kalla det ritningar :oops:


Det som går från "plus- och minuspol är gängstång. Han har 2 muttrar imellan varje "platta" som han då drar åt "plattorna" med var för sig. Upptill i locket är det också muttrar på båda sidor. Anordningen har bäst effekt då vattnet blivit 70grader. Eftersom det blir mycket fukt så blev det en vattenavskilljare av samma sorts låda (blid nr2).
Image

Image

MVH Helmer
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Snar finns det inga rostiga delar längre!

Post by J.LUNDIN »

Okej, så han har uppfunnit en evighetsmaskin,kul.... :D Varifrån kom energin till att sönderdela vattnet, samt hur hög verkningsgrad har denna källa? Klar snakeoil varning... :D
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: Snar finns det inga rostiga delar längre!

Post by volvoamazon1967 »

Fattade inte riktigt alla ord i din mening men han har kopplat den direkt på bilbatteriet med en säkring och brytare på vägen :D
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Snar finns det inga rostiga delar längre!

Post by Hasse63 »

Image
Nåt att googla på :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Snar finns det inga rostiga delar längre!

Post by J.LUNDIN »

Det hela är ganska enkelt. För att sönderdela vatten åtgår det energi, den energi som man utvinner ur vattnet iform av brännbar gas är alltid mindre än den energi man puttar in i systemet, man har aldrig 100%-ig verkningsgrad vid omvandling. Någonstans måste man ju betala för den energi åtgång som krävs för att utvinna gasen, att man använder ett batteri som källa för energin spelar ingen roll, någon annan energikrävande källa måste ju användas för att ladda upp batteriet. Så uppgiften om att motorn drar si eller så mycket mindre bränsle är rätt ointressant eftersom man i slutändan ändå på ett eller annat sätt måste betala för åtgången energi, såvida man inte blåser vattenfall på elräkningen.... :D O sköna tanke... :D

Snygg affisch, från den tiden då det begav sig, verkar bota det mesta.... :D :D
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re: Snar finns det inga rostiga delar längre!

Post by NicklasO »

Nu är jag helt okunnig, men kan det inte vara att mer energi kommer från tomhyllsorna än från strömmen man tillsätter?
Dvs att man får tanka mer tomhyllsor?
Det vore ju bra om man har många sånna..
Alltså batteriet drar igång processen men effekten av knallgasen blir högre än själva batterienergin som går åt från motorn.
Det är väl inte helt otänkbart?


MVH/
xyz
2 x Amazon-66
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Snar finns det inga rostiga delar längre!

Post by J.LUNDIN »

Jo, det är helt otänkbart, annars skulle vår planets energibehov vara löst för länge sedan..... :D

Roar man sig med att räkna lite lätt på påståendet om en sänkt bränsleförbrukning med 0,4L per mil ger detta enkla överslag en bild om vad det handlar om.

Bensin har ett energi innehåll på 43,5MJ/Kg, motsvarande energi innehåll hos vätgas (H2) ligger på 2,97 MJ/m3 . Den påstådda minskningen i bränsleförbrukning med en densitet på 0,75kg/l ger: 0,4 x 43,5 x 0,75=13.05 MJ (detta är vad man spar enligt uppgift)

Motsvarande energimängd ersatt med ren vätgas mätt i volym blir då 13,05/2,97=4,39 m3

1mol gas vid 0oC upptar 22,4 liters volym, detta innebär 4390/22,4= 196 mol H2

Vatten sönderdelas enligt följande: 68,3 Kcal + H20 = H2 (g) + ½ O2 (g)

1mol vatten väger 2 +16=18 gram vilket ger 196 x 18= 3528gram= 3,528 Kg vatten
För att få ut 4,39m3 ren vätgas åtgår det med andra ord ca: 3,5 liter vatten.

Så för varje mil går det teoretiskt åt 3,5 liter vatten som omsätts till vätgas för att ersätta den energi man får från 0,4L bensin. Till detta skall man sedan lägga den energi som behövs för att sönderdela vattnet till väte och syre. Där åtgår det enligt uppgift 68,3 Kcal per mol vatten (18gram), 1 Kcal= 4,19J detta ger 68,3 x 4,19=286J/mol.
Teoretisk åtgår det då totalt 196 x 286=56,056KJ för att få fram rätt ersättningsmängd vätgas, en ansenlig mängd energi. Tas denna energi ut från ett batteri så blir energiåtgången ännu större eftersom man inte har 100% strömutbyte vid uppladdning av ett batteri.

Det är många faktorer som inverkar vid denna typ av beräkning, så eventuella felräkningar eller missar i mitt resonemang kan jag bjuda på, kontentan är dock att det inte lönar sig att köra på vätgas om man inte har tillgång till en mycket billig energikälla vid framställning av gasen ifråga.

Slutligen, den främsta frågan som jag själv skulle ställa mig är dock hur säker jag skulle känna mig över att ha mer än 4m3 knallgasblandning cirkulerande under huven... :shock: :D
Post Reply