Sänkning

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Sänkning

Post by BikerWade »

Halloj!

Jag är sugen på en rejäl sänkning !
Finns det dämpare och fjädrar för den operationen ?

man kan ju alltid såga orginalfjädrarna, men blir det inte lite kort slag i dämparna då ?

Jag vill ha de lika lågt som Petter Ershags gråa (bild 25 i klubbgalleriet).

Några tips ???
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Så låg som den Amazonen är kan du nog inte få med köpefjädrar avsedda för Amazon.Det som finns att köpa sänker väll runt 30mm har jag för mig.
Är det utseendet du är ute efter eller vill du ha väghållning??
Du kan ju alltid låta nån tillverka ett set specialfjädrar men det kostar säkert en del att göra.Annars får du väll ta till dom gamla vanliga trixen,kapa,värma och det gamla vanliga.

Eller om du är riktigt seriös och bara ute efter utseendet varför inte luftfjädring eller gå/åk den hårda vägen och bygg lowrider med riktiga hydrauler ; D

/Micke
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Det är bara för utseéndet, men den ska ju gå att köra och besiktiga oxo !

luft och hydrauler tillåter inte min plånbok i dagsläget...

tänkte mig kanske nåt tips på kortare fjädrar från annan bil eller så, som passar rakt på ?
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Amazon_Raggare
Posts: 38
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:52 am
Location: Alingsås

Post by Amazon_Raggare »

Hej...vi har ju diskuterat detta på två ställen innan där jag gjorde fel att posta min tråd på två ställen men nu har jag lärt mig att kolla runt lite på tidigare inlägg än att direkt skriva ett nytt :wink:tycker alla borde göra de blir ju lite lättare då....Kapa fjädrar går ju men sbp gillar ju inte detta...men reglerna ska enligt den bilprovningskille jag pratat med att bilen ska ha fjädringsväg och sen skall fjädrarna sitta fast sen om det har gått av/kapats av två varv t.ex men fjädern fortfarande sitter på plats skall detta inte vara nåt problem...men sen blir han ju inte riktig i framvagn efter en \"straffkapning\" men visst bilen ser häftig ut...

Mvh/Pontus
Amazon-68 2d Bruksskick Amazon-64 Kombi under renovering
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

tänk vad bra dom har det, dom som har äldre bilar, så man kan sänka hela karossen över chassit istället....
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Mongoose
Posts: 7
Joined: Sat Apr 23, 2005 8:42 pm
Location: Nyköping
Contact:

Post by Mongoose »

Snackade med en snubbe på orten för ett gäng år sedan,då han hade en i mina ögon sett \"snyggt sänkt Amazon\".Enligt hans utsago hade han tjackat MB fjädringsgrejer på skroten och monterat dit,skulle tydligen passa!
Ber att få återkomma med vilken MB-modell m.m!
\"Draw the line\"/Mongoose
amazoncustom
Posts: 72
Joined: Sat Apr 10, 2004 11:19 am
Location: Nyköping

Post by amazoncustom »

Såhär ser min amazon ut, kapade fjädrar 2varv fram och 1,75 varv bak, 185/65fram och 205/60bak, mkt skön att köra och man kommer precis under med domkraften.

Image
Lundberg
Posts: 178
Joined: Wed Apr 20, 2005 8:24 am
Location: Värmland /Alkvettern
Contact:

Re: Sänkning

Post by Lundberg »

BikerWade wrote:Halloj!

man kan ju alltid såga orginalfjädrarna, men blir det inte lite kort slag i dämparna då ?

Några tips ???
Sätt kapskivan i fjädern så försvinner härdningen. Inte att rekomendera.

Folk (läs ungdomar) tror att dom får en jäkla väghållning med kapade fjädrar. Men så är ej fallet.

har själv kapat en del fjädrar i mina dagar. Och funderar även detta på cabben då denna är hög som ett hus. Men jag vet inte.

Känns bra dumt.
amazoncustom
Posts: 72
Joined: Sat Apr 10, 2004 11:19 am
Location: Nyköping

Post by amazoncustom »

Klart att det är så, bilen blir lite mer skuttig i stan, men jag skulle iallfall påstå att kapade fjädrar och bredare däck ger mer väghållning än en original amazon har, mest gör man det väl för syns skull och inte för att man tänker åka konkörning med amazonen, det käns jobbigt när man tror att bilen ska välta i rondeller..men nu kan man trycka på lite extra istället.
Lundberg
Posts: 178
Joined: Wed Apr 20, 2005 8:24 am
Location: Värmland /Alkvettern
Contact:

Re:

Post by Lundberg »

amazoncustom wrote:Klart att det är så, bilen blir lite mer skuttig i stan, men jag skulle iallfall påstå att kapade fjädrar och bredare däck ger mer väghållning än en original amazon har, mest gör man det väl för syns skull och inte för att man tänker åka konkörning med amazonen, det käns jobbigt när man tror att bilen ska välta i rondeller..men nu kan man trycka på lite extra istället.

Falsk trygghet kallas detta för ;)

i alla fall.

2varv brukade jag kapa på mina gammla bilar. och 1.5bak. blir lagomt.

håller med att det är för syns-skull men i alla fall..

Vet ej hur jag ska göra på mit lik. Då 195/55 -15 framdäcken har hur mkt luft som helst ovanför sig.. :D
amazoncustom
Posts: 72
Joined: Sat Apr 10, 2004 11:19 am
Location: Nyköping

Re:

Post by amazoncustom »

Lundberg wrote:
amazoncustom wrote:Klart att det är så, bilen blir lite mer skuttig i stan, men jag skulle iallfall påstå att kapade fjädrar och bredare däck ger mer väghållning än en original amazon har, mest gör man det väl för syns skull och inte för att man tänker åka konkörning med amazonen, det käns jobbigt när man tror att bilen ska välta i rondeller..men nu kan man trycka på lite extra istället.

Falsk trygghet kallas detta för ;)

i alla fall.

2varv brukade jag kapa på mina gammla bilar. och 1.5bak. blir lagomt.

håller med att det är för syns-skull men i alla fall..

Vet ej hur jag ska göra på mit lik. Då 195/55 -15 framdäcken har hur mkt luft som helst ovanför sig.. :D
hehe ja en osänkt cabbe ser ju inte bra ut..funderat på sänkningsfjädrar?
Lundberg
Posts: 178
Joined: Wed Apr 20, 2005 8:24 am
Location: Värmland /Alkvettern
Contact:

Re:

Post by Lundberg »

Med risk för att bli en chattråd så säger jag:

Japp, har funderat på detta. Men som sagt var. Ekonomin är ju ej den bästa just nu.

Så mitt råd är (till er andra).

om du verkligen vill ha en sänkt bil.
Köp sänkningssats.
Eller kapa fjädrarna med måtta (!!!)

Har sett bilar som har varit rent ut sagt livsfarliga i trafiken. Vad händer vid kraftig inbromsning osv?
Kurvtagning?

Tänk er själva.
storbäcken
Posts: 154
Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
Location: Robertsfors

Post by storbäcken »

Jag har kört med kapade fjädrar på min amma i 5år nu har besiktat tre gånger nu å en av dom gångerna i lastbils hall å då fick vi lyfta bilen över knölarna som fanns vid bromsprovaren, men ingen gnällde då...

Jag har kapat 2varv fram + kapat genomslagsgummina ca 2cm, å bak har jag kapat ungefär 2,5 och kortat remmarna till bakaxels så inte fjädrarna kan hoppa ur....
Visst är den lite stötig i guppen men hellre de än att vara en vingelpelle efter vägen..
Har kört 4000mil så här å de har fungerat bra.....

Mvh Johan
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

kompisen kapade sina fjädrar på sin audi 80.. väghållningen blev skitbra..den låg som en padda på vägen (postitivt) men det går ju inte genom bes med kapade fjädrar..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Lundberg
Posts: 178
Joined: Wed Apr 20, 2005 8:24 am
Location: Värmland /Alkvettern
Contact:

Re:

Post by Lundberg »

Rogge wrote:kompisen kapade sina fjädrar på sin audi 80.. väghållningen blev skitbra..den låg som en padda på vägen (postitivt) men det går ju inte genom bes med kapade fjädrar..
Som sagt var.
Folk tror att det blir bättre väghållning.

Citerar min gamla fordonslärare:

-ni ungdomar går på vad som helst. Om ni tror att en kapning förbättrar väghållningen har ni fel. osv osv osv...

Om ni har haft honom som lärare och fick höra vad han menade så håller ni nog med mig ;)
Post Reply