Page 1 of 3

Taksänkning

Posted: Tue Apr 05, 2005 4:05 pm
by Egrom
Hellå.
Jag läste lite om taksäkning av amazon på gamla forumet. Men jag undrar hur man gör med alla rutor.

\"upponervänd bakruta från PV\"(eller nåt sånt) var nog det enda jag hittade ang. rutor, men det går ju att tolka på endel olika sätt =)

Så lite tips ang. rutorna vore roligt.

Som nybörjarsvetsare hade jag tänkt metoden att vinkla stolparna. Spelar det någon roll om man väljer att ta bort en bit uppe eller nere på stolparna? Samt, kommer det bli några större problem med att hissa upp/ner rutor efter en sänkning på 5-7cm?

Posted: Wed Apr 06, 2005 1:06 am
by BikerWade
ett tips innan du börjar i alla fall.. titta på petters gula (bildgrupp 25 i klubbsidans galleri)

Har för mig att han sänkt 7 cm... och det är mycket!
personligen tycker jag 5 cm är MAX på en amazon för att få snygga linjer.
så tänk efter vad du vill ha för stuk innan du sågar =)

Förutsätter att du tänker raka dropplisen i så fall !?

Posted: Wed Apr 06, 2005 2:41 pm
by Egrom
jo, jag har läst nåt om 7 cm om den ja. Men jag tycker den är rätt fräck...

hade tänkt mig någon stans mellan 5 och 7 cm.
har även härt att endel tycker att man ska kapa lite mer i bakänden...

Vad menar du med att \"raka\" dropplisten?

Posted: Wed Apr 06, 2005 3:11 pm
by Xepock
BikerWade mener nok at du skal ta vinkelslipen og kappe vekk hele sch**en. Frekt! :D

Posted: Wed Apr 06, 2005 4:58 pm
by Egrom
aha :)
det har jag faktiskt inte tänkt nåt på

Posted: Wed Apr 06, 2005 5:27 pm
by Rogge
gör såhär.. gå till biblioteket och låna sfro's bygghandbok.. sen så kollar du i den och läser om taksänkning.. och tittar även på bilderna då det är en amazon som de sänker på..

Posted: Wed Apr 06, 2005 5:36 pm
by Egrom
låter prima!
Dock hade inte skolans bibliotek den boken :/
så jag får försöka hitta stadsbiblan eller nåt nu då =)

tack för tipset!

Re:

Posted: Wed Apr 06, 2005 10:15 pm
by BikerWade
Egrom wrote:
Vad menar du med att "raka" dropplisten?
Jo, att du helt sonika tar fram kapen och skär bort eländet. visst, ösregnar det kan den ju skydda mot takdropp... hehe. men FUL är den, och rostig blir den. dessutom ger den upphov till turbulens = ökad soppaförbrukning, samt vindbrus = oljud.

Det finns takräcken som kan fästas UTAN dropplist, i tex dörr/fönster springan, men det bästa är modeller jag sett med magnet eller mekanisk sugkopp. så när bagaget e fyllt med NOS flaskor och air-ride kompressor/lufttank och baslåda, så kan du ju få med dig picknick-korgen å surfbrädan ändå...

i mitt tycke är det i alla fall snyggare utan. näst efter taksänkning är det nog det vanligaste tricket på kurviga kustombilar.

En poäng blir att du får en tydligare rundning av taket, vilket stärket intrycket av taket totalt sett också, så det inte ser så "platt" ut, speciellt som du gillar extrem taksänkning.

Image
Här ser du hur de flesta bilars dropplist är konstruerad. (fick bilden av Amazon_V8 - Tack A_V8 !
Du bör kapa bort en bit i taget, gärna omväxlande på olika ställen, och punktsvetsa ordentligt mellan sågningarna. en del polare som gjort detta på bilar där själva dropplisten är en egen plåt (som bilden ovan) har då tagit bort den plåten helt. går den inte alltför djupt omlott så kan du spara en snutt propplist i ändan å dra bort den med en rejäl tång. skrapa bort skydds-geggan i dropplisten så du ser vart svetspunkterna är, ibland kan man kapa eller tom borra ur svetsarna för att sedan helt sonika klubba ur dropplisten. svårigheten är att göra det i små bitar,så inte taket slår sig. Fördelen gentemot att låta den sitta kvar under snittet är att det blir mindre "tröskel" att spackla upp efteråt. De flesta låter den dock sitta där.

Bygghandboken var ett bra tips, nu ska jag ha tillbaks mitt ex av farsgubben !

Återigen, lycka till ! Glöm inte ta många bilder av arbetet med sänkningen !

Posted: Wed Apr 06, 2005 10:33 pm
by Egrom
Ok. Blir det sån turbulens så det påverkar soppaförbrukningen märkvärt? där ser man...

som sagt... har inte tänkt på det alls, men det låter ju inte helt omöjligt!

Posted: Wed Apr 06, 2005 11:28 pm
by D59471
Alright. Hold your horses! :)

Det finns detaljer på amazonens kaross som påverkar bränsleförbrukningen avsevärt mer än dropplisterna. Men visst, de har ju en negativ påverkan på aerodynamiken och karossens strömlinjeformning. Men om man tar ett paqr steg bakåt och tittar igen så inser man snabbt att det finns en hel del annat som inte direkt inverkar positivt på aerodynamiken! :D

Men om taket skall sänkas så kan du ju lika gärna rensa listerna också.

Å andra sidan ger de ju ett ganska coolt originalintryck. Visst vore det häftigt med en taksänkt, sänkt amazon som fortfarande hade lister och krom, och då även blank dropplist. ;)

Posted: Thu Apr 07, 2005 9:33 am
by Egrom
Hehe...

alla lister är iofs redan borta. Har fortfarande inte tänkt så mycket på detdär med dropplisten. Får väl försöka hitta lite bilder på hur de ser ut utan...

Re:

Posted: Thu Apr 07, 2005 3:01 pm
by BikerWade
D59471 wrote:Alright. Hold your horses! :)

Det finns detaljer på amazonens kaross som påverkar bränsleförbrukningen avsevärt mer än dropplisterna.
Berätta! Jag står här med kapen redo att ta bort dom oxo !

Posted: Thu Apr 07, 2005 6:26 pm
by Hasse63
Flytta ut sidorutorna :!:

Posted: Thu Apr 07, 2005 11:40 pm
by BikerWade
Jupp! den tanken har slagit mig !

Klämmer jag på Merca E200 -99 lysen, så blir det ju retromod, i så fall flyttar jag ut rutorna. kör jag frenchat och plåtfälgar, så ska alla stolpar rundas till istället.. mer 50's stule lixom... det visar sig.

rutorna

Posted: Wed Jun 14, 2006 2:28 pm
by Amazonjonas
Jag sparade bakrutan i org storlek, skar bara ur rutramen först gick sen på taket.Sänkte 3tum, blev en del men linjerna blev grymma med den stora liggande bakrutan. Fram rutan lämnade ja in till glasmästaren så skar han ned den med en spec kallsåg. Har ej lutat b stolparna alltså har ja kvar dörr rutorna. Vent rutor &bakre sidorutor blir nya.