Sprucket termostathus B16C, svetsa???

Moderatorer
Post Reply
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Sprucket termostathus B16C, svetsa???

Post by redheat »

Skule sätta dit min nya termostat på min Terrier traktor med VOlvo B16 C motor skall det vara gummipackning på termostaten eller, det låg en packning i mellan termostathuset och slanganslutningsflänsen, när jag drog åt de två skruvarna small det till och termostathuset sprack.

Det sprack under ena skruven.

Borde gå och svesta det med gjutjärnpinnar eller???
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Rädda gamla delar...

Post by J.LUNDIN »

Om du skall lyckas beror oftast på hur bra skick detaljen är i. De sätt du eventuellt kan rädda toppen med är via MIGsvetsning, lödning eller pinnsvetsning. MIG kan gå om man är mycket försiktig med uppvärmningen av toppen. Lödning av gjutjärn kan ske med silverlod, det ställer dock stora krav på ordentlig rengöring, helst etsning av området med syra, exempelvis Saltsyra före själva lödningen. Samma sak gäller vid lödning dvs, minsta möjliga värmepåverkan på materialet.
Pinnsvetsning kan gå om man har rätt elektrod och är van svetsare. Elektroden ifråga skall innehålla Nickel till största del samt tas ut från ett nytt paket\", gamla elektroden man haft liggande brukar aldrig fungera, det är min erfarenhet. Det två skolor, antingen svetsning i kallt tillstånd eller ugns uppvärmt. Hur som haver ställer svetsning av gjutjärn stora krav på den som svetsar, en glad amatör brukar sällan lyckas första gången. Vid svetsning i kallt tillstånd så svetsar man mycket korta strängar som man sedan direkt mjukt smider ut med hammarslag, allt för att minska de dragspänningar som uppstår i svetsområdet.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Det ska inte vara någon gummipackning kring termostaten som på B18 - B20, det är bara en papperspackning.

Ett alternativ till svetsningen kan vara kemisk metall. Det skulle kunna vara värt att pröva först, men det är inte säkert att det lyckas.
AVG
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Laga gjutjärn

Post by J.LUNDIN »

Är det bara fråga om en spricka så kan du ju alltid prova med Araldit och då skall det vara den gamla \"hederliga\" som tar många timmar på sig att härda. Kemisk metall tror jag inte alls på om det inte är hål som skall läggas igen. Om så är fallet så har Devcon en speciell pasta för just gjutjärn, den kostar dock en del. Kravet på rengöring är dock densamma som vid svetsning.
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Post by redheat »

Nej det lossade en hel bit av ena örat på termostathuset.

Får väl ta med termostathuset till jobbet och försöka svetsa ihop det, det kanske går och förstärkta det lite också, under örona som M8 skruvarna sitter.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

Sitter termostathuset med M8? då har du väll gängat om till metrisk gänga? vet inte riktigt hur det serut men passar inte B18/B20 termostathuset till B16? om inte annat så kanske SVIS har något liggande som passar.
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Post by redheat »

Denna del sitter bultade med 4 st skruvar framåt.
Den har två kanaler bak som går in i toppen och en kanal neråt till vattenpumpen och sen sitter termostaten uppifrån
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

åh då var den inte lik för fem öre alltså. hmm, ring till svis nån torsdags kväll och hör om dom inte har en sån där då? dom har massor av annat skoj där i alla fall =) annars en köpes annons här på amazonklubben kanske kan hjälpa dig.
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Post by redheat »

Jag försökte att svetsa det först med mag svetsen och punkta små häft men dom sprack direkt efter svetsning ( blev som små stjärnor i svetsarna)

Provad med gjutjärns pinnar Magna 727 eller nåt sånt och lade på kemisk metall efteråt men sen när jag monterade det sprack det sönder ändå.

Jag bearbetade ut ett nytt termostathus i aluminum ( det blev en stunds fräsning att få ordning på kanaler för vattenpump, termostat och topp) och gjorde det för B18/B20 termostat för det hade jag en 70 graders och B21 slanganslutning till kylaren, dock fick jag ha en gummibit inuti slangen för B16 är väl 25 invändigt och B21 33inv

Får se hur länge det fungerar.
Post Reply